E
el_richard: Har du luftat där fjärrvärmen och ditt system möts? brukar vara en liten tank där, i vissa fall. Bytte du allt vatten i systemet? I bland så fär man fylla på ett system lite oftare i början, p.g.a det nya vattnet som du har fyllt på med innehåller luft , det luft som finns i vattnet frigörs med tiden. Ha tålamod , så ordnar det sig snart.
4 svar · 3,7k läst
apersson850
apersson850: Jag installerade vid nyåret, så jag har inte så mycket erfarenhet ännu. Redan skjuter det till bra, men det är för kallt på nätterna för att klara sig med bara solen.
2 svar · 2,1k läst
N
nic2: En annan nackdel kan ju vara att spannmålet drar till sig gnagare i mångfald, är väl iof inget problem om man har pannan i annan byggnad. Och det har man väl säkert när man eldar med sådant bränsle. Samma priser som för pelletseldning, tror de är kompatibla, dvs att det finns pannor som det går att elda både och i.
1 svar · 1,3k läst
pellefant
pellefant: ja dom tillverkar ju pannor och dom verkar iaf funka, så förhoppningsvis funkar kalkmanicken åxå :) jag avlägger rapport när den är installerad och testad, tar säkert någon månad....
8 svar · 2,1k läst
J
Jimmy_Andersson: [citat] Låter ju bra för dig! Jag har mailat de som ska veta mest här i komunen, men ännu inget svar...
4 svar · 839 läst
pellefant
pellefant: jag har monterat iq-therm och kan rekommendera dom. har mycket finesser som kan spara el. har du kablar från 1965 kanske det inte skulle skada att byta ut dom samtidigt så gör du 2 flugor på smällen ;)
2 svar · 4,6k läst
pellefant
pellefant: om du vill prioritera vpn före rad så ställer du iqn på någon grad lägre rumstemp än vad vpn är ställd på. då går vpn enbart tills den inte "räcker till". då kommer radiatorerna att hjälpa till att hålla värmen. vad är det för värmereglering som påverkar rad?
1 svar · 2,7k läst
F
FrittDrag: Precis som du säger, skulle det vara -15 ute och strömmen går i två dygn finns inget annat att göra än att snabbt tappa ur systemet. Blir massa klabb med värmeväxlare+glykol och annat. Jag vet inte många som frusit sinna batterier om dom inte på dumhet låst fast frysskydd eller dylikt. Kontrollerar man minst 2 ggr per år att spjäll, värmeventil och cirkpump m.m. fungera felfritt så
6 svar · 6,9k läst
M
Maxal: Men det fanns ett paket vattenburen golvvärme 6kvm med allt som behövdes på bauhaus för 6000:-, är det skräp? El kostar ju lika mycket och då behöver man dessutom hjälp av en elektriker som kostar (rör fixar svärfar. :) )
2 svar · 2,8k läst
S
stephanb: Du har inte glömt att öppna fullt termostater på radiatorer om du har såna? Oftast styrs värmepumpen med hjälp av egen ute- och/eller innegivaren. Det kan händer att termostater på radiatorer tycker att det är tillräkligt varmt och stryper flödet, men värmepumpens styrning tycker att det behövs mer värme och ökar vattentemperaturen. Om alla termostater stryper fortfarande flödet,
5 svar · 2,3k läst
B
brasse: Detta diskuterades i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59639 oxå. Det som är lite märkligt med alltihop är att om rummet är ett pannrum (på ritning) så ska det hålla brandklass EI 30 (om panna under 60kW). Är det ett annat rum, t ex hobbyrum som man placerar en panna i behöver det inte vara brandklassat (detta förutsätter dock att man håller avstånd till
7 svar · 5,9k läst
R
roke: [citat] Självklart kan man ha fyrkantiga tankar till normala villahöjder. Det gäller att den som bygger tanken vet hur det ska göras för att hantera vattentrycket i tanken. En fyrkantig tank måste stadgas ordentligt om den inte ska riskeras bli rund när systemet fylls upp. Jag kollade in hos lokala smeden där han var i farten med tillverkandet av en fyrkantig tank. Jag fick nästan en
1 svar · 1,8k läst
G
GustavW: Kan någon förklara varför växlarna kostar lite mer än hälften i vårt södra grannland. En plattVVX för under 5000 inkl. moms... även PEXslang ligger på halva priset. Kartell? http://www.vvsweb.dk/productdetails.aspx?productid=83292&category=235_30
11 svar · 3,1k läst
B
Butcher: Jag ska konvertera till vattenburen golvvärme. I de rum där jag ska ha trägolv hade jag tänkt använda Wirsbros golvvärmeskivor 50mm eller 70mm för att öka på isoleringen. Men hur gör jag i hallen (stor) där jag vill ha klinkers och ha samma golvnivå som övriga golv? Skulle vilja ha lite extra isolering här också utan att behöva bila upp golvet. Jag hade tänkt använda
0 svar · 2,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: En föredömlig metod och helt i "min" smak ;) http://www.familjenlindstrom.se/images/golvvarme_gles/
1 svar · 1,0k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5/0]Verktyg och maskiner[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,4k läst
A
AndersG: Jo, det förstår jag, men varför skulle det torka ut mera på övre våningen? Enda rimliga orsaken skulle väl vara att golvvärme i betong är trögare, dvs att värmen varierer mera i ett träbjälklag över tiden.
7 svar · 3,1k läst
pellefant
pellefant: gjuten betongplatta 70-100 mm tjock, under det vitfrigolit isolering ca 100mm. under det gjuten betongplatta 100mm, under den sand. fd dubbelgarage i ekonomidelen på älvsbyhus. så en del värme går säkert ner i backen åxå :(
10 svar · 21,2k läst
S
sirbo: Ok! 0,5x+120+x+120+0,5x=300 ger att x =30 således sätter jag glesen med 30 mm avstånd. Lite input från mäster och lite algebra fixa biffen Stort TACK!
2 svar · 3,2k läst
C
CarMan: [citat] Din pump har en dubbelmantlad VVB. den har en yttermantel på 40-50 liter som innehåller radiatorvatten som värms till 55 grader. innermanteln innehåler 150 lite tappvatten, som blir uppvärmt av yttermanteln. Min är likadan fast större, her 200 liter i yttermanteln & 300 liter i innermanteln. På sommaren när radiatorerna inte längre är igång, så produserar ju värmepumpen
4 svar · 2,5k läst
G
gaia: [citat] 50% vid rumstemperatur anses som det perfekta för människor  [/quote] Det var det jag tänkte på. Om den då går ner till 40% innan den stänger av sig blir det väl lite torrt, tänker jag. Men jag kanske inte har förstått produktinformationen ordentligt... /Elin[/quote] du kommer knappt att märka den skillnaden :). Jag bedömmer luften som kännbart torrt när det är under 25%
32 svar · 60,8k läst
morsan
morsan: Det kommer väl nya pengar efter vad jag förstått ;) Tror du hittar mera info här http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1835 (el) och här http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1836 (olja) Så här står det i Informationsbroschyr (finns länk) för olja Gränsen för utbetalning av detta krediteringsstöd är 90 miljoner kronor per år. Detta innebär att om de 90 miljonerna
1 svar · 3,2k läst
S
spikers_corner: Det borde gå sätta den närmare elementet, speciellt med tanke på att "vanliga" termostater sitter på elementet. Det är nog bara att testa. Möjligen att man inte skall böja kapilärröret allt för många gånger, det kanske kan gå av då. Men jag har aldrig sett en sådan termostat som du har annat än på bild. Om det går öppna givaren (utan att bryta sönder den) så går det väl se
3 svar · 7,9k läst
P
Pasta: Tycker inte det finns någon större anledning att köra prisol, Wirsbo radipex klarar värmesystem med +95°C framledning vid DUT, och max +70°C kontinuerligt. Enda lilla anledning som jag kan se är att PEX rören inte är 100% diffusiontäta vilket kan medföra viss syresättning av radiatorvattnet, detta kan i sin tur leda till ökad korrosion på radiatorer och övriga stålkomponenter men
5 svar · 1,8k läst
I
ingemar_o: tackar [smiley=tekst-toppie.gif]
4 svar · 7,6k läst
N
NikS: Tanken med armeringen är att betongen inte enbart ska vila på frigoliten. Visserligen är frigoliten skummad fast så den belastar förmodligen inte glesen under. Om man inte vill borra kan man slå i 5tums spik istället... I det hus som detta redan gjorts låg visst bjälkarna på cc600 och det är fem år sedan nu. Vad jag vet så har ägaren inte klagat (träffade honom igår). Tycker det
3 svar · 1,4k läst
C
CarMan: El radiatorer ska du inte ha! om du tar vanliga vatten radiatroer, vilket inte alls är fel, så dimensionera dom till samma låga temp som golv värmen! nnars får du itne lika billig drift!
2 svar · 1,1k läst
lier
lier: [citat] Kontrollera så att inte värmen "hängt sig". Kan vara så att dom kraftkomponenter som skall styra effekten till elbatteriet gått sönder och släpper igenom ström hela tiden. Går att kontrollera med en tångampermeter, var dock försiktig bland sladdar och ström/spänning. Kontrollera även värmebatteriet i ditt FTX aggregat (antar att de är en bahco-minimaster i köket).
5 svar · 4,8k läst
S
Stefan_h: Precis så ligger det till.. ;D ;D Sen de 50 kbk ved vi har + allt som står ute i skogen de eldar vi ju i kaminen med ::) ::)
9 svar · 2,2k läst
H
hlaoa: Jag har 105m2 boyta 22grader, 60m2 biyta 17grader. Jag gör av med 20000 kwh + 10m2 ved.Jag har en gammal kombipanna från tidigt 70 tal. Den 28 April kommer den nya pannan och ack-tankar. Då hoppas jag att jag kommer ner till ca 5000 kwh/år och ca 15-20m2 ved.
118 svar · 11,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.