1 449 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Vad blir billigast? Funderar på två braskaminer...
Jag har funderat på en sak. Alla säger att braskaminer värmer bra och är billiga att köpa och installera. Billigt med ved.
Det är direkverkande el i huset vi funderar på och många rekomenderar braskamin och en luft/luft värmepump.
Men om ved är billigt borde jag inte tjäna på att sätta en braskamin på varje våning istället? Sätter man en fläkt i så sprids värmen bra.
Vad anser ni om detta?
Om man då bara skulle använda sig av braskamin, någon som kan säga hur mycket ved som kan behövas på en månad och vad det kan kosta oss i månaden då?
Det är direkverkande el i huset vi funderar på och många rekomenderar braskamin och en luft/luft värmepump.
Men om ved är billigt borde jag inte tjäna på att sätta en braskamin på varje våning istället? Sätter man en fläkt i så sprids värmen bra.
Vad anser ni om detta?
Om man då bara skulle använda sig av braskamin, någon som kan säga hur mycket ved som kan behövas på en månad och vad det kan kosta oss i månaden då?
En m2 ved (fast mått) med 30% fukthalt innehåller c:a 2000kwh, drar ditt hus 30000kwh, (vilket ligger i närheten för många småhus) behöver du 15 m2 fast mått = c:a 30m2 staplad ved det kan kosta allt mellan 150kr/m2 till 300kr/m2 beroende på vart du kan köpa veden och om den är klyvd osv.
Men kommihåg att du får elda flera ggr/dag, det blir ganska skräpigt, sotaren måste komma fleraggr/år, du måste lagra veden och dom flesta brukar tröttna efter en tid.
Kostnaden för en L/L VP och en bra braskamin är marginell och driften lite dyrare med en VP men arbetet och stöket mycket mindre och den fungerar även om du skulle åka bort.
Men kommihåg att du får elda flera ggr/dag, det blir ganska skräpigt, sotaren måste komma fleraggr/år, du måste lagra veden och dom flesta brukar tröttna efter en tid.
Kostnaden för en L/L VP och en bra braskamin är marginell och driften lite dyrare med en VP men arbetet och stöket mycket mindre och den fungerar även om du skulle åka bort.
Jag skulle satsat på luftvärmepump, en kraftig på bottenvåningen.
Och sedan skulle jag inst. solvärmepaket för tappvarmvatten.
Totalkostnad ca 60000:-, inget eget arbete.
Jag gissar på en besparing på ca 40-50% av dina nuvarande kostnader för värme och varmvatten.
(och inte behöver du oroa dig för att bli ihjälstrålad av magnetfält med en luftvärmepump...trams)
Jag gissar på en besparing på ca 40-50% av dina nuvarande kostnader för värme och varmvatten.
(och inte behöver du oroa dig för att bli ihjälstrålad av magnetfält med en luftvärmepump...trams)
men tror du jag klarar mig bara på en luft/luft värmepump? där är ovanvåning med.nic2 skrev:Jag skulle satsat på luftvärmepump, en kraftig på bottenvåningen.
Vad kostar en pelletskamin då? Blir det lagom varmt med den men inte så dyrt? Vill ju komma ner i uppvärmningskostnad.Inger.P. skrev:Hej Nallis.
Om JAG bodde i ett hus med enbart direktverkande el skulle jag göra enligt följande:
Jag skulle inte installera en luft/luft. De ger ifrån sig en massa magnetfält, elektriska partiklar o.dyl. Det skulle jag varken vilja utsätta mig själv eller min familj för.
Däremot ska jag ha en sådan i garaget...
Precis som elmont sa är det mycket passning med vedkaminer. Du ska ju lägga in en brasa ungefär en gång i timmen... mycket passning och skräp på golvet. Spindlar och annat kryp får man på köpet
Ska du bara elda vid köldtoppar och på kvällstid (mys) är ju en vedkamin ett billigare alternativ - inköpsmässigt - än en pelletskamin. Är du bekväm kan du köpa hem färdigkluven ved som levereras till tomten.
Nej, jag skulle satsa på en pelletskamin. Till en sådan kan du köpa ett magasin som räcker upp till en vecka (beroende på vilken effekt du väljer att köra den på).
Har du öppet mellan våningarna stiger värmen dit upp. I sovrummen (som oftast ligger ovanpå) vill man ju inte heller ha det så varmt.
Har du stor bottenvåning kan du ju ha både en pelletskamin och en vedkamin. En vedkamin är ju mer "MYS". Det är inte speciellt rogivande eller mysigt att titta på en pelletslåga. Dessutom finns det en fläkt i pelletskaminerna som kan "störa". Leta efter en kamin med bra verkningsgrad och LÅG ljudvolym på fläkten.
Pelletskaminen kan gå dygnet-runt på önskad effekt - t.ex. 3-4 kwh. Vedkaminen kan du elda i när ni är hemma - kravlöst - för att höja inomhustemperaturen ytterligare.
Elelementen kan du ju ha som back-up t.ex. när ni reser bort.
Pelletsen kan du beställa i småsäck, storsäck eller bulk (lösvikt). Det är inte mer arbete med pelletsen än att du får fylla på ditt kaminmagasin med några dagas mellanrum. Det brukar vara stora askbehållare på kaminerna. Det kan säkert gå veckor mellan asktömningen.
På min egen vedkamin tömmer jag asklådan efter ca 1 kbm eldad ved...
Lycka till!
Du menar att jag fyller på pellets bara nån gång emellanåt? Hämtar man hem pellets själv el kan man få det hemkört.?
vad tror du jag kan komma ner i i drift om jag har luft/luft värmepump och en braskamin om säg att man räknar på 30 000 kwh/år.elmont skrev:En m2 ved (fast mått) med 30% fukthalt innehåller c:a 2000kwh, drar ditt hus 30000kwh, (vilket ligger i närheten för många småhus) behöver du 15 m2 fast mått = c:a 30m2 staplad ved det kan kosta allt mellan 150kr/m2 till 300kr/m2 beroende på vart du kan köpa veden och om den är klyvd osv.
Hur räknar man utd et i kostnad? vad kostar 1 kwh?
Du måste ge lite mer info om huset.
Hur stort?
Byggår?
Vart i landet?
Vad har du för total elförbrukning per år?
Att du skulle ha 30000kWh bara i uppvärmning betyder att du skulle ha en total förbrukning inkl varmvatten och hushållsel på drygt 40000kWh, det är MYCKET.
Vi har en 1,5 plans hus och luftvärmepumpen klarar att värma upp huset själv ner till ca -5 till -10gr, pumpen är placerad på bottenvåning bredvid trappen upp, fungerar bra.
Men som sagt, ge oss lite mer kött på bena´!
Hur stort?
Byggår?
Vart i landet?
Att du skulle ha 30000kWh bara i uppvärmning betyder att du skulle ha en total förbrukning inkl varmvatten och hushållsel på drygt 40000kWh, det är MYCKET.
Vi har en 1,5 plans hus och luftvärmepumpen klarar att värma upp huset själv ner till ca -5 till -10gr, pumpen är placerad på bottenvåning bredvid trappen upp, fungerar bra.
Huset är inte köpt ännu och det blir inget köp=( Hade med oss en person som kollade huset igår och där är alldeles för mycket att göra. Sådant som måste göras nu meddetsamma för att inte bli ruinerad i vinter el senare. hade det bara varit att renovera så hade det varit lugnt , alltså sådana vanliga grejer, men där var inte mycket som var bra tyvärr. där kryper nog vatten någonstans oxå för vattenmätaren var inte still fast allt vatten var av. så tack för er hjälpsamhet sålängenic2 skrev:Du måste ge lite mer info om huset.
Hur stort?
Byggår?
Vart i landet?
Klicka här för att svara