P
Per-Erik: våran sotare hade en pump..! han eldade lite för att få drag i kanalen.. Tände eld på en rökpatron, Täppte till uppe i skorstenen. Satte dit pumpen som en upplåsbar ballong i rök gången längst ner med rökpatronen sittandes i rökgången ovanpå ballongen. Sen var det bara o springa runt o leta läckor.. ooooo ja.. Det läckte..
6 svar · 10,4k läst
lier
lier: Den ska klara att värma 250 kvm. Så ja... den borde räcka till. ;)
12 svar · 3,8k läst
Immobil
Immobil: Jag hade inte heller gas indragen, använde mig av 19 Kg gasolflaskor. :)
3 svar · 3,1k läst
apersson850
apersson850: [citat] Bra fråga. Har tyvärr inget svar. Jag vet inte hur slingan ligger inne i tanken. Båda anslutningarna är i bottnen på tanken, men det kan de ju vara ändå, oavsett om slingan är platt eller utdragen. Nu är det försent att titta efter, så jag får väl fråga tillverkaren, i så fall.
36 svar · 10,5k läst
K
kamo: Hej Kolla på www.ventilationsbutiken.se De säljer luftvärmeaggregat med vattenbatteri. Dessa kan du sedan ansluta till valfri värmekälla (bergvärme, vedpanna, pellets osv) De är gjorda för dem som vill konvertera sitt luftvärmesystem till något modernare. MVH Kalle M
4 svar · 16,9k läst
2
2an: Finns här http://www.citcop.se/ under fliken argo o luftvatten inne.. Finns både som vanlig radiator utförande o som innedelen på en L/L vp o priset är 2-3000:- + moms.. Vad kan man räkna med för framledningstemp vid angiven effekt (4070 W) då deltaT är 10 grader el hur räknar dom/man?? :-/
0 svar · 3,0k läst
P
poiu: Några funderingar från ett icke proffs. Är det överhuvudtaget tillåtet med 400 V golvvärme. I bakhuvudet ringer det att det inte är det, men alla regler har ju ändrats i och med EU. Hur mycket är det där elementet säkrat när det är problem att knö in en nollledare?
5 svar · 6,4k läst
M
Mattis77: Jag har under försökets tid haft en temp på ca 50.C från acken till systemet och en returtemp på mellean 23-26.C. Innan försöket hade jag alltså styft 40.C,lite skillnad pga en felinställning förra ägarna gjorde. Som kuriosa till allt detta kan jag berätta att dem förra ägarna ställde klockan mitt i natten när det var svinkallt,pannan brann konstant då, nu ligger jag o sover i
27 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59719/0]Ved & brasvärme[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,0k läst
R
robbankung: Jag har rivit ut golvet i min enplansvilla 80 kvm. byggd -72 för att byta träreglar och hade nu en tanke på att lägga vattenburen golvvärme istället för direktel nu när man kan få bidrag för detta. Jag har antagit att sulan inte är isolerad och undrar om man kan lägga golvvärme på en 50 mm. isolering på sulan med spånskiva på?? Är isoleringen otillräcklig för att det ska löna
0 svar · 3,0k läst
U
Ullisojonas: Går vår entrepenör med på att uföra vattenburen golvvärme i mellanbjälklaget?!! "Alla-drabbade-vet-vem" var iallafall kallsinnig när jag försökte... Det har ju i.o.f.s gått ½ år sedan dess så den mannen har ju vänt kappan uitfrån aktuell vindriktning lika många gånger som jag bytt kalsonger under samma tidsperiod!
4 svar · 2,6k läst
M
mikko: isolerade en rund acktank i ett hörn, det var j-ligt jobbigt, nästa gång ska det bli en fyrkantig ;-). hade tyvärr inte plats att få in en med isolering, det var för trångt. . men mineralull och hönsnät gjurde susen se bara till att det inte veckar sig, dvs ställ skiverna, sen byggde jag in skiten och fyllde på med lösull i de utrymmen som fanns kvar. /m
10 svar · 3,5k läst
R
Rikardsson: Jag hör till de som kör både pelletspanna och luft/luft VP.Eftersom VP'n har COP=2 vid cirka -7C,och pelletsen ligger på cirka halva el-priset,så har jag skiftat till pellets vid ungefär 7 minusgrader,och räknat grovt att där blir pellets biligare.Nu har jag provat på att starta pellets vid 0 grader,och ställa schunten lågt,och behålla VP'på.Sedan har jag kört båda till -10C,och
0 svar · 638 läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59742/0]Ved & brasvärme[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 919 läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,7k läst
L
LinaoMarkus: tack, ska bli !
7 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59757/0]Ved & brasvärme[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,0k läst
P
Poggan: Nu tror jag att jag snart har funderat färdigt. Det känns som om om en luft/vatten känns som det självklara alternativet. Visst kostanden är rimligt hög för en sådan grunka. Men jag tror att vi kommer att spara en hel del på en sådan anläggning i slutändan. vi förbrukar runr 110 kWh/dygn nu (elpanna-->vattenburen) 30*110=3300kWh total-el. Så runt 2300 går till värme/vv-vatten
0 svar · 1,6k läst
mattiasp
mattiasp: Jag tror att de passar alldeles utmärkt! Du måste naturligtvis ta bort det befintliga radiatorkopplet. I själva radiatorn finns i regel bara en övre och en undre skruvanslutning. Jag minns inte om det är R10 eller R15 på nyare radiatorer.
3 svar · 760 läst
E
esox: [citat] Det är för att elementet i ditt fall får gå för fullt för att få upp temperaturen till 20-25 grader, men stängs av när du vrider ner till 5-10 grader. När rummets temperatur sedan sjunkit till under den inställda temperaturen kommer det att slå på igen och bli hett. [citat] Det är det senare, det önskade gradantalet i rummet. Och för att värma upp rummet till önskad
10 svar · 6,6k läst
M
Myrin: [citat] Detta har jag också hört men kan verkligen skruven ta sig genom spacklet från fallspacklingen? /Zeb
8 svar · 4,4k läst
R
robban44: Ok tack för tipsen, knäckt kurvan vid 0 nu och skall avvakta och se.
5 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Vi har påbörjat att succesivt konvertera från delvis direktverkande el till vattenburet. För att senare kunna byta till bergvärme (eller vad som nu känns rätt den dagen huset är konverterat). Först ut blir köket som vi just bygger om. Där blir vattenburen golvvärme på en del, men måste kompleteras med radiatorer. Total yta 32 kvm, 16 kvm golvvärme men 6 av dessa under skåp. Det
0 svar · 1,3k läst
apersson850
apersson850: Ja, ingen annan vill ju lyssna. ;D Detta har inte med ämnet att göra, så jag gör en tråd med "Foruminnehåll".
21 svar · 4,5k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] Storleken på radiatorerna beror på vilken framledningstemperatur du tänker köra med, ju lägre framledningstemp ju större radiatorer. Räknar man lågtempsystem räcker nog inte dina radiatorer till. Jag skulle gått upp en storlek, då är du rustat för värmepump etc.. och kan du kan gå ner i framledningstemp idag och tjäna några kronor. [citat] Se länkarna om vedpannor så
45 svar · 30,9k läst
T
tommydl: Tillägg: Ringde just till rörkillen, trodde att det ev. kan vara fel på expansionskärlet, han skulle åka ut och kolla på det genast, tur att tjejen är hemma... vi får se vad han säger...
5 svar · 5,5k läst
apersson850
apersson850: Jag fuskade ju, genom att använda kranbil till att hissa panna och annat tungt med. Rekommenderas för latmaskar.
6 svar · 4,3k läst
V
vonSassen: [quote En sådan där programmerbar termostat är nog en jättebra lösning också! Nackdelen är väl att man får kalla golv om man går upp på natten.. quote] Jaaa, då gäller det att hålla sig på mattan!  ::) Helena med Nationalschabraket
21 svar · 4,8k läst
tynnis
tynnis: Jag tror att det är en perfekt ide att sätta pumpen i garaget. Då får du oxå plats med en större vvberedare om du skulle behöva det. ;) Även om dom ser bra ut till desigen nu förtiden så tar dom ändå plats och man kan riskera ett litet surrande ljud om man är känslig mot det.
6 svar · 3,0k läst
I
ingemar_o: jag skulle inte sätta dit nåt brännbart iallafall
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.