Värme allmänt
renoverare: tänker instalera golvbrädor över bef. golvvärme. Vilken konstruktion skall man välja? För att spika in ordentligt brädgolven i underlaget.
GoForIt: Finns möjlighet till biobränslen, typ pellets? Är det ett alternativ för er? Annars är det ju någon form av värmepump som är det enda kvarvarande förslaget. Nackdelen är ju att ni då ändå blir beroende av el, och priset på den. Förvånar mig lite att man i ett tätbebyggt villaområde i Stockholmsområdet inte har tillgång till fjärrvärme..
likblek: Om man får tag på en begagnad ackumulatortank som saknar tex solslinga. Vad finns det då för möjligheter att uppdatera den? med det man vill plocka in. krävs det en duktig svetsare eller gör man det på enklare sätt? :-?
mmed: Troligen behöver du inte göra så många hål. Har det suttit ett radiatorsystem sedan tidigare, finns det förmodligen ett och annat hål på rätt ställe redan. För övrigt bör du kunna placera de nya hål som behövs ute vid ytterväggen, där de ur hållfasthetssynpunkt inte har någon större betydelse. Framledningen till golvvärmen skall gå utmed ytterväggen. Har du 60 mellan
kloka_elin: Hej! Har installerat spisinsats som värmer gott, men mycket av värmen samlas vid taket. Tänkte skaffa en takfläkt som sprider värmen i rummet, frågan är hur den ska styras. Kan man koppla en termostat till den så att den startar vid en viss temperatur? Hur gör man i så fall? /Elin
Majgårdarna: Nu är det klart vilka program som får klimp bidrag. Borås Lidköping Tranemo Göteborg Lilla Edet Trollhättan Helsingborg Luleå Ulricehamn Hässleholm Malmö Varberg Katrineholm Olofström Vänersborg Knivsta Region Skåne Åmål Kristianstad Regionförbundet i Kalmar län Östersund Landskrona Regionförbundet Östsam Leksand Stockholm
Pasta: Detta diskuteras redan under Värmepumpar Läs dessa trådar: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31291 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31278 /Patrik
Kemi: Jo jag misstänkte ju det själv att det hade med säckens isoleringsförmåga att göra, men jag kände mig ändå lite osäker. Har slagit av golvvärmen nu när jag håller på i hallen, borde bli klar nu i helgen, sen slår jag på den så får man se. Kallt som fan att stå på klinkers utan värme dock. :'( Tackar för svar !
matrix: Hej Har gjutit sulan och ska nu lägga värmekabel, jag hade tänkt att lägga T2 röd som skulle vara så smart att den kan reglera temperaturen på olika ställen i kabeln. Det som bär emot lite är att köpa helas deras kit med termostat och allt.... betala 1000 pix för en termostat känns lite surt när man hittar superfina hitech termostater på elfa för halva priset... Jag vill inte
WeeBe: Kasch, luftvärmepump är den i särklass billigaste energibesparande installationen man kan göra då man har direktverkande el som huvudsaklig uppvärmning. Inköpskostnaden är låg och installationen enkel och billig. Jag föreslår att man själv räknar på sitt hus på KoV hemsida. Då kommer det tydligt framgå vad som är bäst för just dig. Enda fördelen med pelletskamin/braskamin
e3henri: Jag har jätteproblem med luft i mitt värmesystem och har testat det mesta. Se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43715/0#0 för hela historien. Jag läste i ett annat forum att man kan få gasbildning (knallgas?) om det är jordfel på elpatronen. Faktum är att jag faktiskt känt en stinkade lukt i pannrummet sen vi bytte panna, men det har jag alltid trott berott på avloppet för
gasoliner: Ja, det rör sig om ca 2kvadrat bara så jag kommer inte bry mig om den förlusten. slingan har väldigt låg effekt i sig (90W tror jag) så det är mera komfortvärme än egentlig värmekälla. :) vill heller inte bygga för mycket på höjden.isolering+golvpån+klinker bygger ju en hel del!?
likblek: tänk om fd ägare tilld etta hus hade satt in vattenburna element... då hade livet varit mkt enklare nu (och billigare) :D
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59572/0]Ved & brasvärme[/link] [move by] MathiasS.
apersson850: Nja, men 1,5 bar räcker inte till, i alla fall. Det ska ju vara lite förtryck också, när det är kallt. Jag har ungefär 11 meter mellan lägsta och högsta punkterna i värmesystemet.
kellbiff: Hej! jag har satt in ett antal av märket WÖSAB som säljs bla av byggmax. Dom har elektonisk termostat som kollar tempen var 5sek har jag för mig. hade problem med mina gamla element som var av bimetalltypen :(, men dessa fungerar jätte bra slår bara på när dom behövs. /Anders
2an: Maxitherm är en pex (plast) medans aquawarm är en koppar.. När jag sökte kulvert till kompisens värme system som skulle va låga förluster o tåla höga tempraturer så va det bara aquawarm som klarade kraven.. Lätt att lägga o klarar högt marktryck utan att behöva läggas så djupt (40 cm motortrafikled) sen va den klart effektivast när man kollar på förluster.. De va bara ca
S3: Termostaten har ganska kort livslängd, ca 15 år, den blir med tiden sämre och sämre för att slutligen bara fungera som avstängningsvred. Men som nic2 sa fungerar dom så finns det ingen anledning att byta, fast jag tvivlar på att funktionen är bra på 26 år gammla termostater. Fredrik
CarMan: [citat] 20 000: hade du inte en värmepump + vvb = mycket mer än 20k bara det. rogge[/quote] Radiatorer & rör gick på 20 000:- (begagnade) Har somsagt inte räknat in värmesystemet totalt allt som allt landa det på ca: 130 000:-, men sen fick man ju tilbaka en del på rotavdraget. + att jag sålde den gammla utrystningen. så jag la bara ca 110 000:- imallan, men då gjorde jag all
synpunkter: Jag är, efter en hel del tankeverksamhet, på väg att genomföra följande. Principen jag valt bygger på flexiblitet och att inte lägga alla ägg i samma korg. 1,5 planshus från 1930, 138 kvm plus 50 kvm inredd och uppvärmd källare och 20 kvm spilluppvärmt källargarage (Till nedan finns befintlig kakelugn som det eldas i dagligen under vintertid, ved till denna ca 5 kubik per år är
norrlandshus_sthlm: man kan använda sådana här... enkla... förhållandevis billiga... och du kan behålla radiatorer vid fönstren för att undvika kallras ::) och du får golvvärmen styrd individuellt per slinga http://www.tahydronics.com/showmedia.asp?MediaId=F87E0C82-1BAD-467C-818B-8A53DD48B370
hlaoa: Jag köpte mina tankar där. 2 st 750 liters. Dom har bra priser och gör tankarna som man vill ha dom . Extra muffar kostar inget extra.
FELK: Wirsbo har nyligen modifierat Push 15 till en modell som heter Push 15N. Modifieringen innebär att den numera även "suger" vatten från primärsidan.
Elfa: Tack snälla för era tips och åsikter, de har varit till stor hjälp!
JesperS: Skaffa en STOR täljstenskamin och elda den två gånger om dan med ved ??? När du inte är hemma får luftvärmepumpen jobba...
FELK: Köp helst hela konstruktionen av golvvärmeleverantören så får du garanti för funktionen i systemet. Annars kan det bli strul med ansvarsfrågan om du ev. skulle få problem med värmen, bärighet el. dyl. Det finns ett antal leverantörer t.ex: www.lagerstedt-krantz.se www.uponor.se
Daddy-R: Tanken är måttbeställd, för att få max volym med min låga takhöjd och dörrmått, tankmåtten 1,5*0,7*1,5 hög. Pris cirka 15 kkr. Jag har en 15 m slinga till varmvatten, men det vattnet går sedan genom en elektrisk varmvattenberedare, så jag håller ofta, om det inte är mitt i vintern, runt 70 grader i den varma delen. Då är kalla skiktet runt 40. Jag har en Automix 10
el_richard: [citat] Ja då får jag räkna på det så länge då och hoppas pengarna räcker :) Så du känner till Bräcke, brukar du vara här eller?[/quote] Flickvän från Östersund, allt där upp e fint, mycket fin natur.
el_richard: Nästan ett perfekt val tycker jag. 90 kvm är inte mycket, så varför inte ha kvar el pannan, vattenburen golvvärme perfekt. av 90 kvm så finns det säkert 3 sovrum, där behöver man inte ha så varmt, finns det termoster i alla rum (borde vara så om det är byggt 2003). Elpanna =underhålls fritt, inge krångel. ingen extra taxerings poäng. Komplettera gärna med en hederlig ved panna i