3 313 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Golvvärme som klarar högre temp ?
Har precis börjat bygga garagegrund och funderar fortfarande om jag ska förbereda för golvvärme i plattan.
Garaget kommer inte att vara ständigt uppvärmt utan enbart värmas vid behov. Tankar finns därför på antingen en L/L värmepump eller en vedpanna med vattenburet system.
Med en normal villapanna i ett litet system i ett garage är ju risken uppenbar att man kommer över 60° i temp som golvvärmeslangen tål..
Hur löser man detta problem ?
Finns det andra mtrl på slang/rör eller är det någon form av shunt som gäller ?
Garaget kommer inte att vara ständigt uppvärmt utan enbart värmas vid behov. Tankar finns därför på antingen en L/L värmepump eller en vedpanna med vattenburet system.
Med en normal villapanna i ett litet system i ett garage är ju risken uppenbar att man kommer över 60° i temp som golvvärmeslangen tål..
Hur löser man detta problem ?
Finns det andra mtrl på slang/rör eller är det någon form av shunt som gäller ?
på mina golv värmeslangar så stod det max 90 grader.Ubbe skrev:Har precis börjat bygga garagegrund och funderar fortfarande om jag ska förbereda för golvvärme i plattan.
Garaget kommer inte att vara ständigt uppvärmt utan enbart värmas vid behov. Tankar finns därför på antingen en L/L värmepump eller en vedpanna med vattenburet system.
Med en normal villapanna i ett litet system i ett garage är ju risken uppenbar att man kommer över 60° i temp som golvvärmeslangen tål..
Hur löser man detta problem ?
Finns det andra mtrl på slang/rör eller är det någon form av shunt som gäller ?
men oavst var du prosuserar för värme, så vill du inte ha 90 grader i goolve, det blir nämligen lita väl varmt o gå på.
så om du sk ha golv värme, så monterar man altid in en schunt grupp, som schuntar ned tempraturen till den man vill ha, så du kan elda på som vanligt 6 allt sköts automatiskt. systemet behöver också en egen cirkulationspump, för golv värmen behöver hög hastighet på vattnet, för att ge jämn värme över hela golvet (man vill inte att det ska vara som dina element = varma i tpppen & kalla i båtten. detta skule ju då bli att golvet är varmt i början & kalt i andra ändan)
hur du en gör så skulle jag nog säta in en fläcktkonvektor istället.
tänk på att golvvärme är en trögt system och du får starta uppvärmningen i god tid för att värma garaget då och då. Jag skulle satsa på en snabb uppvärmning som ger värme på några timmar och det ger inte golvvärme när det är riktigt kallt i golvplattanUbbe skrev:
gaia
Tanken är att det ska finnas både radiatorer och golvvärme. Vid "uppstart" går all värme ut på radiatorerna för att snabbt nå anständig temp. När det börjar bli varmt, slutar man elda och öppnar kranen till golvvärmen så att även golvet börjar värmas av "eftervärmen" och det blir riktigt behagligt, även på golvet..
Självklart ska det vara ett glykolfyllt system.
Betänk också att det är ett garage, dvs kravet på komfort går inte att jämföra med ett bostadshus. Låg kostnad och enkel funktion är prioriterad före kostsamma och invecklade lösningar.
Vad gäller styrning av det hela är jag nöjd om jag törs lämna det utan tillsyn efter att jag tänt en brasa på morgonen och åkt till jobbet. Det gör inget om det råkar bli 30°C inne, det går fort att sänka med öppen port
och veden är ju såpass billig att det inte gör så mycket om man skulle råka slösa lite
Någon nämnde fläktkonvektor.
Menar du då en typ aerotemper som värms med vatten och sprider värmen med en fläkt ?
Inbillar mig att det blir ett ganska litet system ? Hur funkar det mot en villapanna ? Blir det inte bekymmer med en stor förhållandevis stor panna på ett litet system ?
Finns ju även vedeldade varmluftspannor - kanske kan vara något?
Självklart ska det vara ett glykolfyllt system.
Betänk också att det är ett garage, dvs kravet på komfort går inte att jämföra med ett bostadshus. Låg kostnad och enkel funktion är prioriterad före kostsamma och invecklade lösningar.
Vad gäller styrning av det hela är jag nöjd om jag törs lämna det utan tillsyn efter att jag tänt en brasa på morgonen och åkt till jobbet. Det gör inget om det råkar bli 30°C inne, det går fort att sänka med öppen port
Någon nämnde fläktkonvektor.
Menar du då en typ aerotemper som värms med vatten och sprider värmen med en fläkt ?
Inbillar mig att det blir ett ganska litet system ? Hur funkar det mot en villapanna ? Blir det inte bekymmer med en stor förhållandevis stor panna på ett litet system ?
Finns ju även vedeldade varmluftspannor - kanske kan vara något?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ubbe skrev:Tanken är att det ska finnas både radiatorer och golvvärme. Vid "uppstart" går all värme ut på radiatorerna för att snabbt nå anständig temp. När det börjar bli varmt, slutar man elda och öppnar kranen till golvvärmen så att även golvet börjar värmas av "eftervärmen" och det blir riktigt behagligt, även på golvet..
Självklart ska det vara ett glykolfyllt system.
Betänk också att det är ett garage, dvs kravet på komfort går inte att jämföra med ett bostadshus. Låg kostnad och enkel funktion är prioriterad före kostsamma och invecklade lösningar.
Vad gäller styrning av det hela är jag nöjd om jag törs lämna det utan tillsyn efter att jag tänt en brasa på morgonen och åkt till jobbet. Det gör inget om det råkar bli 30°C inne, det går fort att sänka med öppen portoch veden är ju såpass billig att det inte gör så mycket om man skulle råka slösa lite
Någon nämnde fläktkonvektor.
Menar du då en typ aerotemper som värms med vatten och sprider värmen med en fläkt ?
Inbillar mig att det blir ett ganska litet system ? Hur funkar det mot en villapanna ? Blir det inte bekymmer med en stor förhållandevis stor panna på ett litet system ?
Finns ju även vedeldade varmluftspannor - kanske kan vara något?
flcktknvektor är en typ av earotemp, ken vi säga så för står du ialla fall hur den fungerar.
dessa kan snabt värrma ditt hurymme & den värmer stor yta med låg temp på vattnet = långt mellan eldningarna.
& ja vist blir systemet litet (det rymmer inte specielt myck vatten, men det gör ju inte golv värmen heller.
men jag antar att du endå har en acktenk & då spelar ju vattenvolymen i "radiatorkretsen" ingen roll, då det är acken som värms.
om du har en ack kan du ju heller inte få övertemp!, som du nys sa att det inte gjorde nått om du fick.
har du tänkt att köra uten ack, bör du tänka om! Veden må vara billig, men det är inte det minsta biligt att köra utan ack & det skapar mycke mycke mer jobb att ens få värme så du kan vistar där, mot om du har en ack i systemet.
Har minst en bekant som har ett liknande system som det jag beskrivit och han kör helt utan acctank.
Ska det skruvas efter jobbet så tänder han en brasa på morgonen som får brinna ut. Direkt efter jobbet tänds nästa brasa och lagom tills middan är svald har det blivit tillräckligt varm för att skruva. Efter en stunds skruvande börjar kläderna åka av och det blir "eldningsförbud".
Btg plattan funger ju lite som en accumulator, dit kan man skicka överskottsvärmen som man inte vill ha ut på radiatorerna och ju mer plattan värms desto bättre håller det värmen. Har man värmt plattan håller den ju tillräcklig värme över natten så tempen är dräglig även nästa morgon när man vaknat.
Visst vore det bra med en acctank, men dom är ju inte heller gratis, men vem vet man kanske ramlar över en tank till rätt kurs
Ska det skruvas efter jobbet så tänder han en brasa på morgonen som får brinna ut. Direkt efter jobbet tänds nästa brasa och lagom tills middan är svald har det blivit tillräckligt varm för att skruva. Efter en stunds skruvande börjar kläderna åka av och det blir "eldningsförbud".
Btg plattan funger ju lite som en accumulator, dit kan man skicka överskottsvärmen som man inte vill ha ut på radiatorerna och ju mer plattan värms desto bättre håller det värmen. Har man värmt plattan håller den ju tillräcklig värme över natten så tempen är dräglig även nästa morgon när man vaknat.
Visst vore det bra med en acctank, men dom är ju inte heller gratis, men vem vet man kanske ramlar över en tank till rätt kurs
Helt klart tycker ja du bör försöka att skaffa en acktank så om du kollar på blocket så finns de dom som inte är så dyra.. Då kan du ju oxå få vv av veden mo du finner en med beredare el slinga...Ubbe skrev:
Här en för 1200:- inkl 2 exp.kärl http://www.blocket.se/vi/8923229.htm?ca=2_s
Det finns flera för 1-2000:- där o har du tur som en kompis hade så kan du till få en gratis..
Fläkt element finns hos http://www.citcop.se/ under fliken argo sen luftvatten inne..
Den för 1990:- + moms ger 4070 W
1. Garaget blir fristående, ca 20m frånhuset och ska inte värmas permanent.CarMan skrev:
2. Huset har direktel och det är inte aktuellt att konvertera (hade gärna konverterat om det varit ekonomiskt fösvarbart, men jag får inte den kalkylen att gå ihop)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden