elmont skrev:
en sak som ingen har sagt nått om är att om man (som jag tex.) vill åka på semester nån vecka mitt i vintern så får man köra med ren elvärme under tiden man inte är hemma och kan elda och det kostar nog 150-200kwh/dag och är man borta 14 dagar så blir det en par tusen
Du ser, du skulle haft en värmepump också. ;)

När man investerar i ett värmesystem, uppstår ibland missförståndet att allt kommer alltid att se likadant ut. Det är inte DAGENS ränta, energipriser som man ska kalkylera.

Då det är svårt att spå, och speciellt om framtiden, framkommer en osäkerhetsfaktor som måste hanteras på något sätt, framtidens kostnader är de reala kostnaderna.

Jag har haft en luft till luft värmepump, som var i drift i sex år, och den betalade sig bra.

Nu har elpriset gått upp, så den är inte igång idag.

Nu kör jag enbart med ved, jag hade en kombipanna sedan "oljetiden".

Sol till varmvatten, är en av de säkraste prognoserna, vi vet idag vad investeringen kostar, lite osäkert med ränta, men det gäller alla investeringar.
Solen kommer att skina i framtiden, och sannolikheten att anläggningen beskattas för annat än värdet( i fastighetskatt) är liten.

Alla "brinnande" energiklälor kommer troligtvis att öka kraftigt, så en säker prognos är att se till att förbrukningen är låg.

I närtid tror jag att ved är det fördelaktigaste.

Men som sagt det är svårt att sia, och det blir man ju tvungen till.

Fossil ollja och direkverkande kan uteslutas. Vegolja kan eldas med för halva oljepriset, med en investering på 12000 eller att man kan fixa en förvärmare i pannan.
Det blir svårt att beskatta ett livsmedel som energi.

Ska man köpa en pelletsbrännare, bör en typ som kan ta spannmål övervägas om man bor där det finns att få billigt.

Större investeringar i jord och bergvärme, tycker jag är lite tveksamt, det orsakar elberoende, och ingen kan veta vad det innebär i framtiden. Det är oxå ofta svårt att fixa fel själv.

Jag håller på ved!

Bra synpunkter.

Förutom solvärme (som tyvärr sällan är lönsamt sett till investeringen i dagsläget) finns åtminstone två sätt att ta kontroll över energipriset.

1) Bosätt dig på ett mindre lantbruk och elda med egen ved/spannmål/energigröda.

2) Köp andelar i en vindkraftsförening (du får dina kWh under anläggningens livslängd - ca 20 år - för andelarnas pris) och installera berg-/jordvärme.

Tomtebo: jag har värmepump men jag har haft vedeldning i c:a 30år men den är utkastad.
Ps. har även egen skog ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.