Har en 750 l ack.tank (Strömsnäspannan) med förådsberedare i koppar och inkopplad solslinga. Förra sommaren började det rinna ut skvallerröret. Blev orolig att förådsberedaren (varmvattenberedaren) skulle läcka eller ev. påfyllnadskranen. Problemet upphörde emellertid när jag började elda på hösten. Nu har detta problem uppstått igen. Blir förbryllad av att problemet bara uppstår på sommaren. Har någon erfarenhet av detta? Tacksam för tips!

Troligtvis är det påfyllningsventilen, skulle det vara en läcka på beredaren eller en läckande säkerhetsventil så borde det droppat konstant.
Har du fyllt på systemet nyss?

Tack för svaret.
Det droppar eller rinner konstant. Ca 1 l/min. Har inte fyllt systemet nyligen, men det är ju det läckaget gör. Det rinner ur skvallerröret från expansionskärlet, som sitter på vinden. Hoppas naturligtvis på påfyllnadsventilen av modell kulventil. Har vickat på den flera gånger om det ev sitter en rostflaga i den. Tycker det är konstigt om förådsberedaren som är av koppar skulle ha korroderat, även om vattnet är aggresivt. Bor på landet och har egen grävd brunn. Systemet är ca 10 år.
Finns det ev någon säkerhetsventil som kan ha öppnat sig och ge denna effekt?
//

Hej

Eftersom du har öppet kärl har du ingen säkerhetsventil, då kan det bara vara påfyllningsventilen eller beredaren.
Testa att byta påfyllningsventilen och hoppas på att det är den, annars blir det dyrt och krångligt.

Fredrik

Hej Fredrik!
Tack för rådet. Jag får hoppas på påfyllnadsventilen. Har du ngn förklaring till varför problemet fanns förra sommaren och har återkommit nu?
//

Tja troligtvis är det ju påfyllningsventilen som har läckt igenom lite för att sedan tätna.
I torin skulle du kunna ha en liten läcka på beredaren som tätnar på vintern om du då har högre temperatur i tanken, men det är väldigt långsökt så jag tror mer på ventilen.

Visst kan det förekomma säkerhetsventil även om man har öppen beredare. För att ge pannan en möjlighet att "blåsa ut" ordentligt, bör rören mellan utblås, alltså säkerhetsventilen, och pannan vara korta. Det blir de inte om det ska upp på vinden och vända.

apersson850 skrev:
Visst kan det förekomma säkerhetsventil även om man har öppen beredare. För att ge pannan en möjlighet att "blåsa ut" ordentligt, bör rören mellan utblås, alltså säkerhetsventilen, och pannan vara korta. Det blir de inte om det ska upp på vinden och vända.
Hej.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du utveckla lite.
Öppen beredare, menar du öppet kärl?
Blåser pannan går inte vattnet upp och vänder ner igen, det går ut på taket via imbröret.
Vad är poängen med att sätt en säv på ett öppet system?
Vi pratar väl om värmesidan?

Säkerhetsventil bör finnas även vid öppna expkärl (som nog apersson menade) om det finns risk att exp.kärlet kan frysa, men även annars skulle jag rekommendera säk.ventil som extra säkerhet mot explosion

Tack för engagemanget!
Det finns en säkerhetsventil ovanför tanken, men den sitter på radiatorsystemet.
Får hålla vattnet avstängt tills vidare, och kontakta rörmockare på måndag. Med den här torkan sinar brunnen annars.
// [smiley=thumbdown.gif]

Hocke skrev:
Säkerhetsventil bör finnas även vid öppna expkärl (som nog apersson menade) om det finns risk att exp.kärlet kan frysa, men även annars skulle jag rekommendera säk.ventil som extra säkerhet mot explosion
Frysrisken köper jag men annars så är det ju både livrem och hängslen, sätter du även en x-tra säkerhetsventil på ett slutet system?

Kallas skrev:
Tack för engagemanget!
Det finns en säkerhetsventil ovanför tanken, men den sitter på radiatorsystemet.
Får hålla vattnet avstängt tills vidare, och kontakta rörmockare på måndag. Med den här torkan sinar brunnen annars.
//    [smiley=thumbdown.gif]
Det är säkert vattensidans säkerhetsventil du sett där, står det 9bar på den?

Nja, det är knappast livrem och hängslen, utan helt enkelt nödvändigt för att undvika att pannan utsätts för otillåtet högt tryck, om den skulle komma i kraftig kokning. Då kan motståndet i rören till expansionskärlet bli för högt för att vattnet ska hinna undan fort nog. Därav bör säkerhetsventilen sitta så nära pannan som möjligt. Min sitter en halv meter från pannan.
Det finns förvisso hus där vattnet ska upp och vända, då skvallerröret går ner ovanför golvbrunnen i källaren igen. Exempelvis var det så i huset mina föräldrar har, innan det blev slutet kärl i källaren.

Skvallerröret är precis vad det låter, en klen ledning som går från kärlet på vinden tillbaka ner till pannrummet för att man ska kunna se när kärlet är fullt.
Skvallerröret är inte till för att evakuera en kraftig kokning, det gör imröret.
Jag anser fortfarande att det är överkurs  (förutom vid frysrisk och vedeldning) att sätta säkerhetsventil på öppna system, men det är ju upp till var och en att bestämma sig själva.
Men jag tycker att det är fel att skrämma upp alla villaägare ( alla hänger iofs inte här) som fortfarande har kvar sina öppna kärl på vinden, till å tro att dom måste installera en säkerhetsventil helt plötsligt.
Men som sagt, det är upp till var och en att bestämma själva.....och lita inte blint på allt vad som skrivs på forum, fråga en yrkesman om ni är osäkra

Jag eldar också med ved och har ett öppet system. Jag har också en säkerhetsventil. Om det är överkurs vet jag inte men enligt Nibe så skulle det vara så även på ett öppet system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.