S
SkaneErik: [citat] Men för att då bygglov för en sån där så måste först grannarna ge sitt medgivande... ;)
10 svar · 2,6k läst
S
SkaneErik: [citat] Skall ni ha en frånluftsvärmepump så skall det vara en www.comfortzone.se bestämmer jag! ;) ;D
6 svar · 1,9k läst
Immobil
Immobil: Folksam har lagt upp en värmeguide där du kan få tips om hur du förbättrar din värmeekonomi. Info om värmepumpsköp samt få energispartips. Kolla in på: http://www.folksam.se/varmeguiden/index.htm :)
0 svar · 967 läst
H
Haegermeister: Var just i en butik här i GBG idag och kollade runt lite på Tulikivi, enligt säljaren där kunde man om man inte hade tummen mitt i handen mura upp spisen själv! Alla instruktioner och allt material följde med i paketet, dessutom jämförde jag priset 29250kr för en T750L med K-Rauta i Estland och det var ingen skillnad!
16 svar · 13,0k läst
P
Per-Erik: kan vara expantions kärlet som har gett upp också..
1 svar · 783 läst
morsan
morsan: Från startsidan ;) http://www.byggahus.se/varme/golvvarme_2.htm se speciellt under Även i ett nyproducerat hus "Dessutom förhindrar inte golvvärmen kallraset från fönstren, inte ens med ett välisolerat glas. – Med golvvärmen får du ut cirka 50-60 watt per kvadratmeter. En radiator ger 500-800 watt på samma yta och stoppar kallraset. Och jag är tveksam till att det motverkas genom att
7 svar · 1,9k läst
M
motleycrue: Perfekt det är 20mm jag ska ha så tack för svaret ;D
4 svar · 3,2k läst
P
poiu: TN-funkis, hur jag än funderar så förstår jag inte vad kondensen på insidan ska ha med kondensen på utsidan att göra. Kapilärsugs kondensvattnet från insidan till utsidan? Jag mistänker att du har ett fenomen som man har på "täta" lampor. När lampan är tänd så blir luften varm och trycks ut genom packningen. När lampan svalnat sugs kall fuktig luft in under glaset där den
14 svar · 5,5k läst
K
KJE: För mitt renoveringsobjekt har jag räknat med 100 w/kvm eftersom jag läste att det var 60-70 w som gällde och ville ha lite marginaler.
1 svar · 2,3k läst
L
Libhe: Tack för tipsen! nu har vi lite att fundera över och räkna på ::)
4 svar · 3,4k läst
Hocke
Hocke: Men det är inte så svårt att löda egentligen, jag lärde mig på ett par försök...det ser kanske inte så proffsigt ut (tenndroppar här & där :)) men det är tätt och blev billigt!!!
10 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6/0]Ved & brasvärme[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,1k läst
Abuquir
Abuquir: Har nu efter issolering av tanken inga problem med att elda upp till 70-80 grader i kakelugnen. Under ungeför halva januari till halva februari har värmepumpen inte värmt mer än varmvattnet i princip. Funkar KANON mao! Orkar man inte elda, eller är borta så tar värmepumpen över och sköter resten. Olof
23 svar · 8,7k läst
B
Bror: Hej! Skall bygga ett nytt hus och tänkt mig följande värmesystem: Solfångare och vattenmantlad pelletskamin kombinerat med Rec Vent plus eller en Nibe 410P+ ack-tank. Rec Vent plus blir ca 7-8000 kr dyrare men har något bättre verkningsgrad. Är det någon som har erfarenhet av Rec Vent, är den värd prisskillnaden, eller någon som har kommentar till det system som jag avser att välja?
0 svar · 2,3k läst
Faidros
Faidros: Två system blir ju dyrare och mer komplicerat än ett. Men om man kan kombinera ihop dem i ett system så borde det väl kunna ge en högre verkningsgrad. http://www.ivt.se/page.asp?lngID=544&lngNewsID=121&lngLangID=1 http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/FLM30a.htm
0 svar · 4,0k läst
H
hlaoa: Tack för hjälpen, det är kanske bäst att skaffa sig en kinahatt. ::)
14 svar · 7,8k läst
S
Silverfox: Tack för era svar. Jag tittar till detta topic några gånger till, annars är jag nöjd. Vi ses under andra topics, JAG LOVAR.... :)
5 svar · 3,8k läst
I
ingemar_o: jag hade gjort så att det finns lucka vid skarvarna å helst nån form av skvaller hål eller liknande så det går snabbt å se en ev läcka
1 svar · 1,1k läst
Mattias L.
Mattias L.: Jag bytte instatser från MMA och satte deras termostater för ett år sen tog typ 10 min/element och kostade totalt 300:-/element och det fungerar alldeles galant.
7 svar · 6,1k läst
T
TN-Funkis: Har för mig att luftpumpen använder mellan 3-6000m3/ tim, och du omsätter kanske runt 200-400m3/tim för husets ventilation, så det blir 1:a problemet. Nästa problem blir kondens/kylskador inne i huset med sådana effekter. Däremot finns det folk här som har laborerat med att dra ventilationsrör från pumpen (då utomhus) så att dom utnyttjat kylan sommartid i huset (gäller då
4 svar · 3,2k läst
J
JonasHolm: Jag då kommer jag med 35 bärbara datorer och 15 trådlösa accesspunkter. ;D Det går lite trögt med renoveringen. Strular fortfarande med myndigheterna lite grann. Beror till viss del på mig och min tidsbrist... :-X Annars flyter det på med inre rivningsarbete... Håller på med mycket planering just nu. Ska precis börja med projekteringen av golvvärmen, men jag har ett badrum kvar som
6 svar · 7,4k läst
·
E
El_-micke: sålänge du har vatten i systemet o ser till att "koka" ur syret när man fyllar på så lär dom hålla då din o nästa generation,,,,,,,,,,,så vida dom inte legat fuktigt o är angripna utifrån.......................vem vet vad som händer med koppar eller plast om 20 -30 år :-/
3 svar · 2,1k läst
E
El_-micke: det finns ju skärrings kopplingar även till järnrör............eller varför inte kopparör som vidare matning
1 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Du har ju en beräkningssida på samma sida som du hänvisade till. Det är bara att räkna. Köpa radiator kan du ju göra både på Rinkaby och stjerndariatorn som du hänvisade till. Stejrn verkar ha större sortiment. Jag tvivlar på att du kan hitta någon radiator med så mycket mindre yta som du tänker dig, men som har samma värmeavgivning. Det finns tydligen vattenradiatorer med inbyggd
2 svar · 2,4k läst
U
uffe59: Är också i samma fas som Elin, d.v.s målning och helst spackling bakom element. Vi har moderna platta vattenburna element. Dom sitter upphängda på den sidan där rören inte går. Den andra sidan vilar vad jag förstår på rören. Tror ni att man kan haka av elementet och vrida det något utåt för att få bättre plats att måla. Det borde vara lite flexibelt?
5 svar · 5,6k läst
M
Manderberg: [citat] Man kan inte kolla blint på vad dom skriver i reklam bladet, man måste läsa den fakta som finns! vist klarar pumpen 200m2 & lite till, men du komer ju att värma huset på vintern till stora delar med den inbyggda elpannan & det vill du väll inte. hustilverkaren ska kunna lämna uppgivter om vad huset drar i energi vid en viss inomhus temp & i din del av landet, dom ska
6 svar · 2,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Är det verkligen klimp man får? Det måste kommunen söka för att få. http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/hallbar/invprog/klimp/klimp.htm Skulle tro det är nått annat Edit Miljörot heter det http://skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000633/32301.pdf
33 svar · 7,2k läst
P
poiu: Gojan skrev: [citat] Rätt när det gäller tvårörs. En rörs tja vad ska man säga ungefär rätt, men skulle inte kalla dem serie kopplade. Sedan finns det seriekopplade element, men det är mest enkla system i fritidsbåtar.
7 svar · 39,8k läst
E
ejoakim: Hej, Kan man byta luftningsnippeln på radiatorn på egen hand? Den är högst upp i systemet, räcker det att stänga av elementet för att vatten inte ska forsa ut? När jag tittar i specen till elementet står det inget om dimensioner annat än DN15 men tittar man på luftningsventiler så kommer de i dimensioner G6, G8, G10 o.d Råkar någon veta mer om dessa standards? Ps. har också ringt
0 svar · 5,4k läst
E
ejoakim: I sommarhuset ska vi knacka bort och låta återuppbygga den 1/3 av skorstensstocken, det skulle visst gå på ca 15000:- och ta 2-3 dagar.
1 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.