Hjälp!
Vi har vattenburen golvvärme i betonggolv i garaget.
Har provtryckt och ser att det finns en läcka.
Har någon tips på hur man lokaliserar läckan!?
Borg

Tror VVS:arna kan spruta in någon kontrastvätska som ni kan se på någon typ av röntgen eller nåt sånt?

(Lite osäker, men tror mig läst något sådant) :-?

Borg skrev:
Hjälp!
Vi har vattenburen golvvärme i betonggolv i garaget.
Har provtryckt och ser att det finns en läcka.
Har någon tips på hur man lokaliserar läckan!?
Borg
inte roligt.
Hur har detta kunna ske?
är det plastslingor?
är slingan nylagd eller har ni borrat/spikat i golvet?
Provtryckte ni innan gjutning?
var slangarna trycksatta när ni gjöt golvet?
Är slingan skarvad i betongen?
Är ni helt säkra på att ni inte tappar tryck ovanför betongen (tex vid fördelaren)?
Provtrycker ni med vatten och är ni då säkra på att all luft är borta?(luft har en benägenhet att fjädra och då kan det kanske tolkas som läckage?)

Jag frågar därför att golvvärmeslangar är sega och jag har för mig att det ska ganska mycket till innan dom blir skadade.

Ska slangarna vara trycksatta vid gjutning?

MathiasS skrev:
Ska slangarna vara trycksatta vid gjutning?
Vet inte, jag har hört olika versioner.(jag hade inte mina slangar trycksatta vid gjutningen)
Om slangarna var trycksatta vid gjutningen så skulle det ju märkas om slangarna skadades vid gjutningen. (om man nu observerade manometern före och efter gjutningen).

Mina slangar var trycksatta med luft före/under/erfter gjutningen - det känns åtminstonde säkert & bra!

Slangarna provtrycktes före gjutning med luft.
Tyvärr provtrycktes de inte efter gjutningen.
Plastslangar är det.
Systemet består av två slingor - ena slingan är helt okej vid provtryckning.
Det är inga skarvar i golvet. Provtryckning har skett direkt på slangen - ingen annan utrustning påkopplad.
Garaget stod klart i höstas och läckan kom direkt, vi trodde först att det var inne i boninghuset men nu har vi lokaliserat den till garaget, detta dröjde eftersom vi inte ville testa under den kalla årstiden.
Vi såg till vår förvåning att gjutarna sprang på slangarna med stövlar och spadar för att fördela betongen - vi reagerade för detta men man tror ju att de vet vad de gör. Troligtvis skadades slingorna redan då.
Byggfirman är helt ointresserad av ärendet.
:(

Man rekomenderar att hålla golvvärmeslangarna trycksatta udner gjutning. Vanligast med vatten alternativt luft vid frysrisk. Detta för att slngarna då klarar gjutningen bättre.

Mycket tråkigt att få en läcka. Du bör lokalisera läckan och laga den så fort som möjligt. Det borde göras av den som orsakat läckan, men det blir svårt att bevisa vems fel det är. Ta kontakt med återförsäljaren av systemet om hur du ska gå tillväga.

Hoppas det löser sig.

Tråkig historia.
Slangarna tål mycket, men det är klart att om man sopar till med en vass skyffel kan ju vad som helst hända.
Hur tycker försäkringsbolaget?

Jag kanske kan hjälpa dig att lösa problemet rent praktiskt.
Juridiken klarar jag inte.
Men om du gör något är det nog bra att dokumentera detta noggrant.

Jag ser det såhär:
Du har två val.
Antingen stänga av den slingan som läcker och lösa värmen på annat vis.

Om inte det är ett alternativ måste man hitta läckan och frilägga slangen så att den blir möjlig att reparera.
Det handlar om att lokalisera läckan så noga så att man inte bilar betong/river i onödan.

Läcker det mycket?
Vet ni exakt vilken slinga som läcker?
Kan man inte se om det fuktar igenom någonstans?
Eller har ni tätskikt på golvet som försvårar sökningen?

Jag provade idag med en bit Wirsbo pex som jag la på armeringen, därefter hoppade jag lite på slangen. Visst blir det en liten inbuktning men det ska nog väldigt mycket till innan det går hål på slangen, även om gjutarna klafsar runt ordentligt. Spadteorin låter troligaren.

Hoppas det löser sig för er (och håll tummarna för mig på tisdag då det gjuts här i källaren)!

Har hört talas om att man kan trycksätta den misstänkta slangen med en färgad gas som tar sig ut i sprickan och sedan färgar golvet på den platsen ovanför sprickan. Har inte sett det i praktiken men enligt utsago så ska det fungera!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.