Varför man sätter en säkhetsventil på värmesystemet även trots att man har öppet system är för att om kärlet på vinden skulle frysa så har man ingen öppet system längre.

Majgårdarna
Har oxå en säkhetsventil på mitt öppna system. Den är iofs onödig då jag har mitt 150L kärl i en garderob på övervåningen.
Det lär ju inte frysa där :)

Nä det lär den inte göra men om exp ledning täps och det är inte ovanligt får du samma effekt.

För att kolla vad det är som läcker så skulle jag börja med att stänga av varmvattnet vid ventilröret att du kan släppa ut trycket i vv ledningarna slutar det då då är det beredaren.
Vilket inte är så lustigt om du har aggresivt vatten.

S3 skrev:
Skvallerröret är precis vad det låter, en klen ledning som går från kärlet på vinden tillbaka ner till pannrummet för att man ska kunna se när kärlet är fullt.
Skvallerröret är inte till för att evakuera en kraftig kokning, det gör imröret.
Vilket förutsätter att båda finns, men det gjorde de alltså inte. I deras hus fanns bara rör tillbaka ner igen, i mitt hus fanns bara rör ut på taket. Enda sättet jag såg att det läckte på var att det frös i rännan och började bygga istappar ner till källartrappan.

apersson850 skrev:
Vilket förutsätter att båda finns, men det gjorde de alltså inte. I deras hus fanns bara rör tillbaka ner igen, i mitt hus fanns bara rör ut på taket. Enda sättet jag såg att det läckte på var att det frös i rännan och började bygga istappar ner till källartrappan.
Jamen då är det ju två felaktiga anläggningar du pratar om, vad jag hävdar är att ett rätt installerat öppet system inte behöver någon säv, sen finns det givetvis särskillda omständigheter på vissa anläggningar som rättfärdigar en säv.

Tror inte vi kommer längre i denna frågan så jag lämnar den nu :)

Båda husen är från 1943, så det kan ju ha tänkts annorlunda då.
Idag hävdade i alla fall min rörläggare att en vedpanna som min, med en märkeffekt på 35 kW, behöver en säkerhetsventil nära pannan, för om exempelvis laddpumpen krånglar ger pannan så kraftig kokning, att man riskerar explosion om man har 14 meter rör ut i det fria, som det är i mitt ganska höga hus. Eller var, för nu har jag ingen expansion där uppe längre.

Vi är nog överens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.