Värme allmänt
Yamma: [citat] Jag har kollat och NIBE fixar detta också. De har ett exempel med solfångare med varmvattenberedare före värmepumpens beredare men besparingen verkar bara bli 1600 kWh/år vid lika för lika-installation. Detta kan ju ev. ändå vara en lösning för min källare med lämplig extern källa. Tack så länge! Yamma
Linnex: [citat] Titta på kopplet. Är det någorluna modernt är ettrörs markerad med en röd markering någonstans på kopplet.
holmertz: Vill du undersöka möjligheten för lönsam installation av luft-vatten pump kan du göra såhär: Vrid upp alla termostatventiler på värmeelementen till max eller ändå hellre tag bort termostaterna. Sänk utgångstemperaturen från pannan till värmesystemet till 45 grader om det som nu är temperaturer ute på ett par minusgrader. Tejpa helst fast en termometer på utgående värmeledning
vedeldaren: Det är nog inte så lätt att göra exakt, försök hitta ett nytillverkat í gammal stil tex på rinkaby och jämför storleksmässigt.
danjo: Efter att ha "jucklat" lite med termostaterna på elementen i huset har en börjat läcka lite vatten. Den var redan lite trög pga rost, så det kan ju läckt tidigare. Vad göra? Vägar man ta bort den helt? Hur gör man för att strypa av vattnet helt till elementet???
MathiasS: Vilka framledningstemperaturer har man tänkt sig ha i ett sådant system?
danjo: OK! Tack! Vet inte riktigt hur jag påverkar cirkulationspumpen. Finns en på/av-knapp på pannan. Ska kolla själva pumpen oxå...
roli: [citat] Er rörmokare (eller rörkrökare som jag vill kalla dem) är nog precis lika "petig" som de övriga är i branschen (undantag finns). Idag skall allt gå så fort som möjligt och sedan helst "bara" fungera, det där med finlir och yrkesstålthet är nog tyvärr helt bortglömda delar hos en stor del av "yrkeskåren"..........
2an: [citat] Ja det är klart att man inte är så nöjd över att förra ägaren till vårat hus valde 5" väggar (125 mm isolering) när det byggdes -72/73 o oljan va billig.. Vem vet iof vad elen kostar om 15 år så då kan det kanske va värt mycket om huset drar 2000 kWh/år, Vem vet vad strömmen går på då.. ::) Sen är det ju som du brukar säga carman att man kanske ska bo längre än 10
kloka_elin: Hej igen! www.hunterfan.com Här tror jag att din takfläkt kan återfinnas. /Elin
greenbay: Om effekten på elementet är större, bör detta leda till att yttemperaturen blir lägre. Samtidigt kan framledningstemperaturen sänkas. mvh greenbay
blekarn: Hej. Jag bor i en enplanare med uppvärmd källare från 1981. Uppvärmningen består av bergvärme, Nibe 1210 värmepump, enrörssystem med Panelradiatorer separata kretsar för markvåning källarvåning. Tänkte börja renovera ett rum på markvåningen till vår dotter där jag tänker lägga vattenburen golvvärme. Tanken är att hela markvåningen skall konvertaras till golvärme i etapper.
steelis: [citat] Anledningen till golvspån är att det var med i husleveransen, annars kanske jag valt gips istället.
MathiasS: Näe, möjligen över gles+plåtar beroende på vad golvtillverkaren säger. Plast vill dom flesta golvtillverkare också ha mellan golv och rör, dvs direkt ovanpå gles+plåtar.
Robban63: Någon som byggt en egen "Real Flame"? :) Funderar själv på att snickra ihop något liknande. Tycker Real Flame är sjukt dyra om man ser till vad man får för pengarna.
apersson850: Jo, värmer du i bottnen blir det ingen skiktning kvar. Men det spelar ingen roll heller, mer än några få dagar på året. För det mesta är det antingen för kallt för att man ska klara sig med bara sol, och då får man elda med ved också. Inte istället, utan också. Vedpannan gör att det blir hett i toppen på tanken, medan solen då bara orkar fixa så att det blir mindre kallt i
fredwel: Jag kontaktade min husleverantör för att fråga om de kunde tänka sig att koppla som föreslaget. De tog kontakt med IVT och fick ett svar som jag inte räknade med: om man ansluter en dylik ventil, så faller all garanti bort! :o Detta utan motivering! Totalt obegripligt! Snart slänger jag ut åbäket och installerar FTX >:( /Fredrik
lajo01: Tackar för alla goda åsikter, fast 400 spänn per kubik lär jag inte köpa ved för, vägrar köpa för över 300... Återstår att se om det är ekonomiskt försvarbart med solpanelerna, antar att det kommer att gå på typ 30000 bara för panelinstallationen. Men man är ju lite teknikfreak, vore kul att prova. 8-)
JesperS: Glimmer känns som en tunn plastfilm, så det var det säkert. Det är så tunt att man klipper till bitarna med sax! Man kan se variationer i "glaset" när glimmret är rent, ungefär som i en gammal glasruta.
anton_127: Tackar för svaren. Lordi: När det gäller antalet radiatorer har jag 8 st, varav 3 st på ovanvåningen. Ska kolla det där med säkerhetsventilen. ridgid: Tack för tips, det verkar som om kärlet är tomt.
gaia: Hej Hans Du kan prova att maile till: http://www.euronom.se/ kanske dom kan hitta en ;) Gaia
Totte_C: Jo du... Jag har klurat och klurat... Till slut bestämde jag mig för följande konstruktion. 30 mm EPS Armeringsnät med distanser 20 mm PEX, najad mot armeringsnätet. Cement i mängder... Jag borde ha haft mer isolering men har inte utrymme för det då jag har lågt till tak på källarvåningen. 30 mm är väl i minsta laget men det är ok för min del. Vi får väl se hur slutresultatet
ridgid: Omöjligt att säga vad som är bäst utan att ha sett en ritning/planlösning på huset. Men 12 rör (evalpex) är faktisk förhållande vis lätt att installera på mindre ytor på betonbjälklag (i flytspackel) problemet (om det nu är ett problem) är att få fram matningen till fördelarna, beror helt på hur planlösningen ser ut.
leoj: [citat] Jag antar att det är elektroniska. Nobö paneler med Orion 512 styrenhet.
Skogsbananen: Kan man inte ta ut ett hål i baksidan på bänkskivan så att luften kan strömma upp där? Sen kortar man skåpet på djupet så att det får plats framför elementet och sätter ett ventilationsgaller i sockeln. Eller kör sockellöst om man vill det.
pinebar: Hej! Vår familj har hus i Norrland som helt stängs av på vintern. Trots alla säkerhetsåtgäder är det oftast något som i alla fall fryser sönder. Tex. Vattenpump, måste tömmas och kopplas ur (om den inte är dränkt i brunnen). Har frusit sönder i alla fall. Tömda vattenblandare, speciellt engreppsvarianten. Trots att de monteras lös och töms för vintern har de frusit sönder.
mith: Hej JAg har kontrollerat varför det skiljer sig mellan återförsäljarna på shuntmotor valet. Det beror på att Automix 20 tidigare ESBE motor men att de numera har bytt. /Mikael http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmereglering.htm Här är de billigast på Automix 20 2250kr inkl frakt. Tack för tipset!
Fotografen: ...någon som provat denna? [bild] http://www.dinvvsbutik.se/luftfalla-erd40-p-9908535.html