Hej, ny nybyggare här :)
Många frågor angående uppvärmning... Väldigt tacksam för svar,
känner mig helt bortkommen angående detta....

Ska bygga ny 176m2 villa i ett plan/en våning.
Jag undrar vad som är lämpligaste uppvärmningen till denna.
Jag har egen skog, så det är väl inget snack om saken, vedeldad
panna är det som gäller, eller hur?

Tänkte också ha en pelletsbrännare till denna om det är möjligt; för
sådana gånger då man inte hinner/kan elda med ved. Låter vettigt?

Till detta bör man väl också ha en ackumulatortank. Hur stor?

Jag är också intresserad av att koppla in solpaneler, det borde
väl gå bra med ack.tank? Hur många procent kan man räkna med att
vinna med solpaneler? Har hört runt 30 % vår/höst och betydligt mera
på sommaren. Låter detta rimligt? Det måste ju vara bra ekonomiskt
sett?

Men sen då; ska värmen då köras ut vattenburet till radiatorer eller
kan man också köra ut som golvvärme. För- och nackdelar med dessa
alternativ? Hur är det rent kostnadsmässigt?

Och ryms detta, vedpanna+ack.tank+pelletsbrännare i ett 5 m2 stort utrymme?

Väldigt tacksam för svar! :)

S
nybyggaren123 skrev:
Och ryms detta, vedpanna+ack.tank+pelletsbrännare i ett 5 m2 stort utrymme?
Tyvärr gör det nog inte det. Vedpanna och acc.tankar skulle kunna få plats men det blir inte mycket plats över till pelletsbrännaren. Beror lite på planlösningen, vad du har för utrymmen runt omkring för pelletsbrännaren med förråd tar lite plats.

Hoppa över pelletsbrännaren! Om du har en hyggligt stor ackumulatortank (3-4 kubik) så klarar du dig flera dagar mellan eldningarna, och så sätter du in elpatroner för de tillfällen när ni ska åka bort längre än så under den kalla perioden.

Med solpaneler till så behöver du troligen inte elda alls mellan maj och september, mindre under april och oktober medans tillskottet under vintermånaderna inte är betydande.

Panna och acc skulle kunna rymmas på 5 kvm iom nybyggnad då du har möjlighet att planera på ett smart sätt.

ylven skrev:
Hoppa över pelletsbrännaren! Om du har en hyggligt stor ackumulatortank (3-4 kubik) så klarar du dig flera dagar mellan eldningarna, och så sätter du in elpatroner för de tillfällen när ni ska åka bort längre än så under den kalla perioden.

Med solpaneler till så behöver du troligen inte elda alls mellan maj och september, mindre under april och oktober medans tillskottet under vintermånaderna inte är betydande.

Panna och acc skulle kunna rymmas på 5 kvm iom nybyggnad då du har möjlighet att planera på ett smart sätt.
Jaså, kanske det vore idé att hoppa över pelletsbrännaren. Man har ju ändå inte kanske så stor nytta av den då jag inte har något större lager för pellets, så då man är borta längre tider så kan man ändå inte elda med pellets då ju.

Elpatron för de kallaste perioderna om man åker bort längre än 3 dar. Man behöver ju inte ha full värme då man inte är hemma heller. Kanske kan man t.o.m. styra värmen via telefon, så man har full värme tills man kommer hem och så får man elda igen. :)

Hur stora solpaneler skulle man måntro behöva för ett 176 kvm hus i ett plan? Jag skulle önska installera dessa på ett snyggt och smidigt sätt på taket.

sawsaw skrev:
Tyvärr gör det nog inte det. Vedpanna och acc.tankar skulle kunna få plats men det blir inte mycket plats över till pelletsbrännaren. Beror lite på planlösningen, vad du har för utrymmen runt omkring för pelletsbrännaren med förråd tar lite plats.
Det är främst förrådet som det blir lite svårt med. Jag hade tänkt en pelletsbrännare i så fall som man "laddar" med ett eller ett par dygns konsumtion. Det skulle väl vara möjligt om jag väljer att köra på pellets också?

Skulle vara jättefint att få hela systemet i pannrummet som enligt ritning är 5 kvm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.