Värme allmänt
presidenten: min shuntventil har fastnat vad skall jag göra ,är det någon som har något förslag
ylven: Ja, då förstår jag. Själv tycker jag dock att det ska vara gammalt tegel på gamla hus, det ser inte rätt ut med ett sprillans nytt betongtegeltak. Tegelpannor brukar man kunna få tag på begagnade till överkommliga priser. Då vet man också att de håller, de blir inte sämre av att ha legat på ett tak redan. Om du ska ha panna i källaren (vilket är fördelaktigt ur många synvinklar)
ylven: Jag kan inte se det dumma, om ni inte tycker att det blir för kallt?
dasjo: [citat] Ja det är lite märkligt eftersom han gick igenom och tömde luften ur samtliga övriga element när värmen var igång igen. Men tyvärr är bägge plastpluggarna kvar... Han hade väl annat i tankarna den dagen. Jag är van. Får mitt köksgolv (som lades in i höstas) uppbrutet om ett par veckor efter en vattenskada. Sveriges största installatörsfirma gjorde det jobbet.
haddirajan: Jodå, du är nog på god väg då. Tur att de monterat ett modernt exp.kärl iallafall. Du bör se att trycket ökar när du öppnar kranen. Minsta lilla påfyllning skall öka trycket i ett slutet system. Lycka till!
Snailman: Jag har läst att om man lägger dem mer ytligt så sprids värmen effektivare uppåt än om man lägger dem djupare ner, och jag antar att nedfråsta i isoleringen som nämndes här är mest ineffektivt, givetvis beror det även på vilken tjocklek man gjuter. Själv skulle jag lägga den under armeringsmattorna. I stort sett alla de villagrunder jag kollat på, (något tiotal) har gjort så.
MathiasS: Det är golvtillverkarnas påhitt. Här kan man läsa: http://www.golvbranschen.se/upload/Tragolv%20golvvarme%20utg%202-2005.pdf
bjurel: Hej Jag har ett likartat problem. Jag håller på att renovera en 100 år gammal veranda som ligger över ett kallutrymme. När jag rivit bort ett par lager gamla övergolv, varav en nålfiltmatta, hittade jag ett underbart 27 mm tjockt furugolv underst. Det är dock rejält kallt och isoleringen under är mycket bristfällig trots att de föregående ägarna sprutade in skum för 30 år sedan.
Severus: Slingorna är lagade. So far so good. Men nu i veckan hade vi inbrott och det stals lite prylar >:( Är så less på det här jävla bygget nu...
JonasHolm: Ja fast vi fick en ordentlig rabatt så det känns helt ok ändå... Till slut så blev det ett Ballingslöv, som blev drygt 20-tusen billigare än ett likadant kök från Marbodal... 8-) /Jonas
dicklund2: löst lokala saneringsfirman hade. Nu återstår bara att se om jag får 200 liter 95 gradigt vatten över golvet på övervåningen som droppar ner på våningen under, eller om det funkar :-?
KalleT: Prova att stäng alla element som ger värme och kör full fart med cirkulationspumpen, stoppa sedan och prova att lufta igen...
sawsaw: Jo, jag har samma problem i min hall. I mitt fall tror jag att boven är att kabeln ligger långt ner i spacklet samt dåligt isolerat golv underifrån. Golvvärmen är avstängd numera eftersom den var påslagen nästan jämt och jag ångrar att jag inte la in vattenburen istället.
FELK: 9 m2 är för stort för att bara koppla in på returledningen från radiatorerna. Du kommer inte få tillräckligt med flöde. Du behöver en separat shuntgrupp med integrerad cirkulationspump. Koppla in den efter shunten till radiatorerna. http://www.lagerstedt-krantz.se/pdf/33_C_2_1-4_0503_screen.pdf
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58925/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58941/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
bax: Dom, av mina polare, som har golvvärme i hallen tycker att det är suveränt. På vintern får ungarnas kläder ligga på golvet ett tag för att torka. Allt slask försvinner efter ett tag, det är bara att ta sopen och göra ett svep för att få upp gruset. Jag kommer själv att lägga in golvvärme när jag renoverar min hall.
spocks_beard: Jodå, det skulle jag gärna köpa, men badrummet står på tur först :)
holmertz: Släng inte pengar i sjön på oljeelement. Det går definitivt inte åt mindre energi enegi med oljefyllda element än med direktverkande. De oljefyllda har ju en fördröjning och kan inte snabbt anpassa sig efter nya förhållanden. Följsamheten är annars den stora fördelen med direktverkande element. Lägg tusenlapparna på en luftvärmepump i stället och spara pengar.
Pellesyd: [citat] Touche 8-) Hmmm, You've got a point there....
fordtaurus: Skall lägga 12 m2 linoleum klick i ett kök. I dag har vi spånplatta med en klistrad plastmatta ovanpå. Vi vill lägga en tunn (0,2 mm) 24V golvvärme (www.alleco.se) och vi har ett par alternativ för underlag. Köket är på andra våningen så det finns en uppvärmd källare under. 1. Låta plastmattan ligga kvar och lägga golvvärmen direkt på plastmattan (risk för gas från plastmattan
CurreOrrell: ...om jag skulle få för mig att behålla exp.kärlet, kan man "ta värme" från det till "lägenheten" på vinden, eller är det en dum ide? Den står/hänger ju ändå där, å kan man ta bort isoleingen påp en sida så borde det ju bli ganska mycket värme från den... har hört talas om några som satt element på expansions"ledningen"....
2an: [citat] Enligt rinkaby rör så kostar det 156:-/m2 bara slang o golvvärmeplåtarna, Då tillkommer glespanel, skruv, fördelare mm..
gaia: Planlösning med halvvåningar .... stor takyta? Hur bra/dålig är det isolerat? Man kan lösa problem hur sänka kostnader på 2 sätt: -producera värmen på det biligaste sätt eller - isolera bättre och minska värmebehovet i stället ;). Förbättrad isolering är engångsutgift och gör nytta oavsett hur dyrt eller billigt man värmer huset -värmebesparing i alla fall. jag skulle se
Rebeccasmc: Ett korkat inlägg blev raderat.... ::)