Värme allmänt
klein: Ang. menyn VV till värme så kan man kanske tjäna en del på denna inställning. Om jag förstått det hela rätt så anger denna den "extra-tid" kompressorn skall gå efter att VV uppnått den temperatur där kompressorn normalt stannar (55 grader eller vad det nu är). Denna tid är normalt 15 minuter men kan alltså höjas till 2 timmar maximalt. Detta kan ju vara bra om man tycker att
Evalind: Tack för tipset! :) Det fanns även här så jag ringde dit så fort jag hade fått det tipset. Dock kan jag känna att det är allmäna råd som ges, inte specifikt för speciella hus. Nåväl, vi fick nu lite att tänka på iallafall. Om det är någon som har något mer tips så tar vi tacksamt emot det. Mvh /Evalind
dasjo: Tack för svaren. Jag låter dörren stå öppen in dit och hoppas på det bästa. Grannarna tittar till huset under tiden jag är borta, så de får stoppa in en kupévärmare om det skulle behövas.
ingemar_o: verkar som att det va bra med kyla på sommarn enda vp som jag vet som går å ställa på 10[ch65150]C är ivt
CarMan: det är 2 separata system. ytjordvärmeslingan har frost skydd o fryser inte. den jobbar ju med minusgrader i slutet mot vintern. golv vörmen är vanligt vatten, helt utan tillsatser. för att golv värmen ska frysa, så måste huset vara kraftigt nerkylt i flera dar (beror ju givetvis på hur kalt det är ute m.m.) Gov värmen är nog blan dom sista sakerna som fryser i huset. Du måste alltså
roke: Paraffinolja är väl hyfsat miljövänlig(?) och därmed lämplig. Jag har hällt en liter i mitt dia30cm kärl.
apersson850: Det där är nog olika. Vårt plankhus är så hysteriskt dimensionerat att det knappt darrade ens när Gudrun höll på som värst. Det var mest rutorna som bågnade.
Skogsbananen: Hur ser det ut på andra sidan väggen? Villa eller bostadsrätt?
Kasch: Mitt luftsolfångarbygge har hamnat i skymundan av allt annat byggande. Men om jag tar mig i kragen i vinter: Har tryckt virke som skulle passa fint till ramen. Men jag kom å tänka på om det är så smart att använda tryckt virke där varmluft ska passera in i inneutrymmen... Risk för ohälsosam luft etc. Vad tror ni? Ska jag ta vanligt virke istället? Det lär ju bli rätt utsatt med tanke
Hocke: Jag skulle sätta dom så högt som möjligt så att den kalla luften får blanda sig med den varma takluften, då blir det en jämnare temp i rummet (i höjdled sett)
TN-Funkis: Jag tar mig friheten att lägga in en länk här på en otrevlig nyhet till husägare som använder stadsgas, då detta även bör ligga på tråden värme av nyhetsskäl: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58862/0
putte82: På säkerhetsledning är minsta dimension DN20 dvs 22mm om det är koppar. Det är den ledning som släpper ut övertryck. Är det bara en "överfyllnadsledning" så är 15mm inga problem. OBS att du måste ha 3 st i från varandra oberoende säkerhetsanordningar på en vedeldad anläggning.
CarMan: [citat] enkelt förklarat så är det en radiator med en fläckt. på detta sätt behövs inte så varmt vatten dör att skapa självsirkulation på luften som sen värmer rumet. utan fläckten sprider värmen efektivt i rumet & mycket låg tempratur kan andvändas i radiatorsystemet (gisningsvis lägre än med golvvärme) på detta sätt få du hög verkningsgrad på värmepumpen & kan
addee: Ingen som känner för att bidra med lite kunskap? :-?
mith: Jag vill också ha svar, badrum övervåning med ingjuten golvärme och klinker. Jag kommer att lägga lekakulor 5cm blandat med cement för att det inte skall flyta upp då vi gjuter slipsatsen. Finns det fler alternativ? Mvh Mikael
pellefant: jag ska ha 2 slingor i tekniktanken, har vattenfilter som "kalkar" vattnet, därför har jag monterat en kalklösare från trebema. återstå att se hur det funkar.
Mr_XXX: japp, den blå delen med rattar på strax ovan luckan för oljebrännaren. Ska försöka pm:a dig när jag kommit upp i 10 poster Tack på förhand
Raskus: Tack för alla svar, nu vet jag hur jag ska gå tillväga, får hoppas föreningen också inser att det inte borde innebära några problem. Jag får stå ut med att handdukarna inte blir varma på sommaren, den nuvarande radiatorn sitter på exakt samma ställe där vi tänkte ha torken så att ansluta torken till tappvarmvattnet kräver omfattande rördragning, och dessutom krävs väl en
lordi: [citat] Precis, det är stressen på bygget som orsakar att det blir fel, inte materialet på rören. JM och många andra byggare bär själv en stor skuld till att stress uppstår för underentreprenörerna pga dålig planering och för korta byggtider. JM har återgått till 50-talets metoder med lödning av kopparrör och gängade och svetsade stålrör. Hoppas de då tar hänsyn till den
Casca: En rörfrys finns att hyra på exempelvis på Cramo Så även de andra verktygsuthyrarna borde ha tycker man //Jimmy
Linnex: Jag hade 23.000 kWh el men valde att sätta in bergvärme. Men vi "lågförbrukare" är det absolut inte så självklart val att sätta in bergvärme. Ca 10-12 års payoff räknade jag att det blir beroende på räntan. Jag kunde även tillgodoräkna mig rootavdrag. Luftvatten är ett alternativ. Presenterade kalkyler så gorde det c a 1000-1500 kWh mer per år. Då det "bara" skiljde 20.000 mot
cstromblad: Hej! Kul att någon reagerade till sist! Det gör att jag delar med mig av hur det har gått. Se där en anledning så god som någon att besvara ett inlägg! Efter att ha frågat så gjorde jag så att jag inte använde något. Endast en liten droppe olja på gängorna då jag drog ihop kopplingarna. Nu är systemet fyllt, igångsatt och under "inkörning". Hoppas allt går bra. Det verkar i
2an: [citat] En slinga i botten bör du ha som förvärmning både om du kör med en förrådsberedare el vv slinga i toppen, Men det är inte säkert att alla tillverkare av acktankar kan erbjuda förvärmningsslinga o solslinga i botten om du ska ha förrådsberedare.. Effekta kunde då inte erbjuda det men husqvarna tanksvets verkar göra som kunden vill.. :) Annars är ju ett alternativ som
styrman1: Verkar vara ett genomtänkt bygge...
billy_baver: Golvvärme förutsätter att golvet är rejält isolerat under slingorna. Det brukar äldre hus sällan vara. I befintlig byggnad installeras golvvärme därför bäst i samband med ombyggnad också av själva trossbotten.
CarMan: [citat] Ja det är en varient. jag kör mitt badrum på dubbelmanteln till varmvatenberedaren på sommaren. det blir billigare
Pasta: Nej det fungerar inte med luftspalt! Luftspalten skulle funka som isolering och hindra värmeledningen från slangen till golvet returledningen skulle hålla nästan samma temperatur som framledningen och väldigt lite värme avges. Aluminiumplåten har du för att leda och fördela värmen jämnt. /Patrik