Fredrik1976
Fredrik1976: nej nej det är vattenradiatorer..shunten som jag talar om sitter ju i pannan sen har golvvärmen en egen shunt men vatten ellementen och golvvärmen delar på samma framledning.
11 svar · 3,3k läst
G
gaia: [citat] med tanke på att isoleringen neråt är minimalt så kommer ungefärr lika mycket värme transporteras mot rummet som mot marken - en halvering till ? Eftersom det är källargolv så stannar inte värmen i huset som det hade gjort om det var dålig isolerad golv i mellanvåning = varmare tak i rummet under :). gaia
6 svar · 2,8k läst
G
gaia: [citat] AHA ;D gaia
5 svar · 2,8k läst
2
2an: Jag vet inget om produkten i sej men att det gjorts många försök på detta, Hittar inte länken nu men har sett'/läst där dom testat med en stirlingmotor i en vanlig panna o en janfire flex-a.. Det dom ansåg där va att max el man kunde få ut va 10% av inmatad effekt med stirlingmotor vilket ansågs då va i minsta laget för att det skulle gå få lönsamt.. Stirlingmotor satt i övre
2 svar · 7,3k läst
2
2an: [citat] Det blir flytande golv även med varianten jag angav men om det blir så mycket mer jobb att riva ut det gamla golvet (lätt att riva) för sen är det bara att lägga in den spårfrästa friggoliten, Trycka i plåtarna o lägga slangen.. Sen bara på med ett minst 14 mm parkettgolv, Du behöver inte skruva en massa glespanel i varje fall.. ;) Det du ska jämföra blir priset på den
6 svar · 3,2k läst
G
Gomma: När jag tappar varmvatten i handfatet så dunkar det hela tiden i rören, fick tipset att kolla om jag hade någon termostatstyrd blandare vilket jag har i tvättstugan, jag ställde den på bara kallvatten och då slutar dunkandet. /Peter
2 svar · 5,3k läst
G
gordetsjolvaren: Jag tänkte höra om det finns någon färdig rörböj man kan använda för att sammanfoga två stycken PURMO enkelpanels sektionradiatorer (K11-6018) i 90 graders vinkel med varandra.(ska monteras i ett hörn) eller om man måste bygga ihop något själv. RSK nummer mottages tacksamt :) Jonas
0 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/5#5 Här har du en tråd på samma tema. Tyvärr kom vi väl aldrig till något bombsäker slutsats i ämnet. Jag satsar mina pengar på plast direkt under golvet men ingen plast på kalla sidan om isoleringen. I krypgrunder trodde jag man la plasten på marken för att hindra markfukten att ta sig upp.
1 svar · 1,9k läst
C
CarMan: jag har radiatorer i mitt garage. men jag skulle nog tro att en fläktkonvektor är best. den värmer luften bra & cirkulerar luften så det torkar upp bra. golv värme drar för mycke energi o du går väll ändå inte barfota, så det där med mysvärme behövs ju inte
0 svar · 3,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Har själv funderat på vvc igen, då vi också har kulvert till pannrum. Med långa spoltider för varmvatten. Frågan är hur mkt. dyrare det skulle bli med VVC om man jämför med de liter kallt (tidigare) uppvärmt vatten som man spolar bort utan VVC. Någon som har någon uppfattning om detta?
12 svar · 1,5k läst
·
D
daer: Mitt värmesystem består av en ved panna (solo plus) med en 3m3 tank. Dessa sitter ute vid min verkstad. Har en kulvert in till boningshuset (ca 20m) där jag i höstas satte in en slav tank på 750l för att få bort lite av förlusterna som jag fick i kulverten. Kulverten är "hemma gjord", två 1tums rör med virad glasull om, instoppade i ett 220mm PVC rör. Tidigare ägare/byggare har haft
0 svar · 3,6k läst
G
gordetsjolvaren: Planen är att jag ska köra med ett reglersystem med inne temperatur givare så får man vid behov strypa vid repektive element om det blir för varmt. Jag har nog ändrat inställning och skulle vid närmare eftertanke vilja lösa hela nedanvåningens värme distribution genom att dyka ner vertikalt vid varje element. Det rör sig om ca 9st element. Såg en hemsida som förordade denna
10 svar · 13,7k läst
MathiasS
MathiasS: En gammal rackarns tråd i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/0 Kan dock inte gå i god för att kritiken mot Floore fortfarande är relevant, det är ändå tre år sedan.
1 svar · 3,8k läst
K
KalleT: Noterar att den inte sitter på "hjässan", utan på ett T-styck ut från sidan :-? kanske inte den bästa installationen...troligen pga att den inte får plats annars. Jag hade nog gjort som dahlioo föreslår. Givetvis skall kryckan sitta på hjässan...T rörbit rakt upp...90gr...sedan 90gr neråt med ventil...en propp på utloppet på luftaren är aldrig fel.
4 svar · 2,5k läst
B
Betong: [citat] Det tekniska kunnandet för att granska sådan teknik är det få i Sverige som har, så du är inte ensam. Men just därför blir jag irriterad när media så okritiskt granskar tex "ny" energiproduktion. Artiklarna har mer formen av ren reklam än ett gott journalistiskt arbete. Det är ju trots allt en rapportering och granskning som kanske ska vägleda människor inför rätt stora
16 svar · 4,1k läst
T
tobbjo: Den var det! Tack! T
2 svar · 4,5k läst
bonnier
bonnier: Å fasen...i mitt huvud har det alltid varit så att konvektionselement varit synonymt med fläktelement. Där ser man!
10 svar · 5,2k läst
S
S3: Växling av tillopp och retur
7 svar · 10,7k läst
·
J
jon_h: [citat] Njao, nu ska det ju inte skruvas i gipsen, bara limmas. Sen vill man bygga fall också, så flytspackel på skivorna. Sen antar jag att du menar tätskikt innan fixet, primer är nånting helt annat.
4 svar · 3,7k läst
R
Redfarm: Glastakpannor – är det någon som har erfarenhet? Jag tycker det verkar jätteintressant: http://www.kth.se/forskning/artiklar/glastakpannor.html Thoren värmepumpar lär sälja ett koncept men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. Någon?
0 svar · 3,3k läst
N
Nero: Nej, jag har nu pratat med min elektriker och det verkar inte bättre än att jag får försöka få tag i ett nytt kit i rätt storlek. Och ärligt talat känns det bättre att göra det enligt instruktion. Tack för svaret i allal fall.
2 svar · 9,9k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58947/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,2k läst
2
2an: 3 kW låter lite till 300 m2 ::) Vid vilken utetemp ger pumpen 3 kW?? Några kompisar har byggt ett lastbilsgarage på 500 m2 med 6 meter i tak o 25 cm isolering i både väggar, tak o 20 cm i golv (ingjuten golvvärme) utan fönstero med 2 st portar (crawfort) på 4x5 meter.. Nu har det varit några dagar med minus 9-10° o då gick det ganska exakt 7,5 kW för att hålla ca 10-12° inne,
3 svar · 4,5k läst
M
makkan99: Hej Jag har en IVT Optima 1300, Regio 60X , Varmvattenberedare IVT 300/160 samt en elkasett som installerades 2003Q4 och som fungerar mycket fint. Anläggningen är något överdimensionerad som vi har det nu med 130 kvm + ”ouppvärmd” källare (1 element) men vi är nu mitt i ett tillbyggnadsprojekt. Tillbyggnaden är en huskropp som förbinder vårt boningshus med ett extra hus vi har på
0 svar · 1,7k läst
Hocke
Hocke: Du hade ju mätt upp din värden ser jag nu :-[ men jag låter posten stå om det är någon med liknande problem
2 svar · 2,5k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58967/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,1k läst
S
S3: Varje krets har en injusteringsventil som bestämmer hur mycket flöde just den kretsen ska ha, på radiatorn justerar du bara hur mycket vatten som ska gå in i just den radiatorn. Ventilerna kan tyvärr vara placerade lite varstans, slitsar, klädkammare, vid radiatorventilen på första eller sista radiatorn. Har du tur är allt samlat vid fjv centralen. Gennerellt så sitter ventilern i
1 svar · 1,1k läst
S
S3: Expansionskärl finns det alltid. Du har förmodligen ett slutet kärl och det första man kollar om man tappar vatten är säkerhetsventilen. Kolla även förtrycket, det ska ligga på 0,5 bar. När det gäller systemtrycket så är grundregeln att det ska vara 5mvp över högsta raiatorn i systemet. Dvs har du 6 meter från fjärrvärmecentralen till översta radiatorn så ska du ha 11 meter
5 svar · 5,7k läst
J
JJ1: Tack för ditt svar!
2 svar · 13,1k läst
J
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.