2 078 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
vilket sätt ska jag värma mitt badrum
Jag ska renovera mitt bad rum och ska ha klinkers och vill ju då självklart ha klinkers och undrar då vilket jag ska välja av vanlig golvvärme som värmer upp hela rummet eller ska jag välja bara komfort värme och värma upp golvet och en stor vattenvärmd handukstork som värmer upp rummet. jag har bergvärme så man vill ju igentligen undvika att dra massa ström när man har så billig värme frånbergvärmen. vad är fördelarna med respektive system båda olik?
Hej.
Vi har fjärrvärme i vår lägenhet så jag tänker byta ut elementet i badrummet (6m2)mot en handdukstork på ca 400w. Under klinkern lägger jag golvvärme för att klinkern inte ska kännas kall. Tror det är en bra lösning även för dig.
Vi har fjärrvärme i vår lägenhet så jag tänker byta ut elementet i badrummet (6m2)mot en handdukstork på ca 400w. Under klinkern lägger jag golvvärme för att klinkern inte ska kännas kall. Tror det är en bra lösning även för dig.
Men du kommer kommer bara ha komfortvärme på golvvärmen eller?jeppeknaster skrev:
Njae, jag tänkte faktiskt ha fullvärme i golvet. Dock inte på full effekt. Om man nån gång känner att man vill lyxa till det så är det ju bara att dra upp värmen.
För att få fullvärme så lägger man bara slingorna tätare än vid komfortvärme. Systemen är desamma. Det går åt lite mer kabel bara. Skiljer inte så jättemycket i pris.
Här är info från ardex hemsida.
EFFEKTTABELL FÖR ARDEX VÄRMEKABEL 10W/M²
Så här räknar du ut Ditt C/C-avstånd på ARDEX värmekabel:
Beläggningsbar yta / kabelns längd x 100 = C/C-avstånd C/C-avstånd Effekt per m² Kabellängd per m²
C/C 8 cm 120 W/m² 12 m/m²
C/C 9 cm 110 W/m² 11 m/m²
C/C 10 cm 100 W/m² 10 m/m²
C/C 11 cm 90 W/m² 9 m/m²
C/C 12 cm 80 W/m² 8 m/m²
C/C 13 cm 75 W/m² 7,5 m/m²
Här är info från ardex hemsida.
EFFEKTTABELL FÖR ARDEX VÄRMEKABEL 10W/M²
Så här räknar du ut Ditt C/C-avstånd på ARDEX värmekabel:
Beläggningsbar yta / kabelns längd x 100 = C/C-avstånd C/C-avstånd Effekt per m² Kabellängd per m²
C/C 8 cm 120 W/m² 12 m/m²
C/C 9 cm 110 W/m² 11 m/m²
C/C 10 cm 100 W/m² 10 m/m²
C/C 11 cm 90 W/m² 9 m/m²
C/C 12 cm 80 W/m² 8 m/m²
C/C 13 cm 75 W/m² 7,5 m/m²
Jag kommer att ha 100w/m2 plus handukstorken på 400w
Du ska naturligtvis lägga vattenslingor i golvet från ditt värmesystem, inget hindrar att du dessutom har en vattenvärmd handdukstork.RobertC skrev:Jag ska renovera mitt bad rum och ska ha klinkers och vill ju då självklart ha klinkers och undrar då vilket jag ska välja av vanlig golvvärme som värmer upp hela rummet eller ska jag välja bara komfort värme och värma upp golvet och en stor vattenvärmd handukstork som värmer upp rummet. jag har bergvärme så man vill ju igentligen undvika att dra massa ström när man har så billig värme frånbergvärmen. vad är fördelarna med respektive system båda olik?
Man kan tex ha termostat på golvslingan men manuell ventil på torken.
Man kan även som alternativ cirkulera Varmvatten i handdukstorken för att få viss värme sommartid, en liten pump kan styras med termostat.
Klicka här för att svara