Hejsan svejsan alla... ;D

Efter mycket funderande och läsande (speciellt inläggen här) lutar det nu åt att vi kommer välja någon typ av FTX i vårt kommande hus.. :D

Men jag vill ha ett system som kan följnade:
* Ta vara på MYCKET energi i utgående luft
* Värma ingående luft
* KYLA ingående luft
* Värma vatten både för varmvatten och uppvärmning (golvvärme)

*Gärna fungera som en luft/luftvärmepump

Jag har själv hittat ett agregat (här på forumet ;D) som nästan har allt detta... Och det heter TermaVent... Fast det saknar möjligheten att varma vattnet..
http://www.termavent.se/
Jag har hittat (även här på forumet) en pump som har ovan önskade spec. fast inte ventilationen då, så klart... Den heter RAY1429, från Citcop.
http://www.citcop.se/

Någon som vet fler som kanske klarar detta också??

Termavent klarar att normalt värma ett hus med sitt luftflöde ner till -5 till + 5 ute. Sedan måste tillskottsvärme tillföras för att inte få kalldrag. Verkningsgraden är mkt bättre än traditionell ftx. Dock är det en värmepump med begränsad livslängd (15 år).

Kolla på IVT eller Nibes luft/vatten pumpar också. Kvalitet går för pris ibland ;)

Är lite skeptisk till våra kära Citcop >:(

WOOOWW :o :o :o

Den vill jag ha... ;D Vad kostar den :)

Mycket klokt tänkt att man kan koppla in solfångare... Då kan det bli verkligt lönsammt med en solfångare... 8)

Mer info !!!

Strixx skrev:
Jag har hittat (även här på forumet) en pump som har ovan önskade spec. fast inte ventilationen då, så klart... Den heter RAY1429, från Citcop.
Den har de beslutat att inte sälja.

Ja! den pumpen vill vi veta mer om!! ;D

Alltså ! då mina mattekunskaper inte är det
bästa i dag så undrar jag hur mycket är 1 kW kyla ??

Hur räknar jag ut hur många kubikmeter det räcker till ?.

Snacka om hjärnsläpp ! ???

Schwingen skrev:
Hmm visste väl de' :(  Nu är väl inte min tyska något att skryta med...men priset går i alla fall att utläsa. [länk]
Inte? Kunde man trott om man såg på stavningen av ditt alias... ;)
Inte min heller, har faktiskt precis börjat lära mig detta språk, men kan än så länge inte mycket mer än Guten Tag.. ;D

MEN, priset kan jag räkna ut, och det blir 63 126,08 SEK vilket jag inte alls tycker är dyrt om man ser till vad man får... :o

Måste vet mer om denna mackapär... ;D

Om ingen annan har bättre saker att komma med, så är denna KÖPT!!! :P

Enligt energimyndighetens publikation ET8:2004 skulle den "bara" kosta 56000 gämfört med Nibe Fighter 360P för 36000 så är de rena fyndet... ;D

Jag ska helt klart ringa dom i nästa vecka och pressa dem på information 8)

Steff: Vad menade du med "Dock är det en värmepump med begränsad livslängd (15 år). " ??? Var det bara TermaVent, för att dom har dålig, eller menar du värmepumpar i största allmänhet??

Hittade en till som diskuterats här på forumet tidigare.. Comfortzone CE50... http://www.comfortzone.se

Verkar ha alla krav (FTX, Värmepump, AC).. Fast AC blev jag sedan osäker på om den hade, men jag menar, alla pumpar borde väl gå att köra "baklänges".. :-/

Dock kunde man inte koppla in solfångare på denna, och den kostade 59 000 kr...

Solfångaren på Viessmanns Vitotres 343, kan dock vara ett vinnande koncept.... För om jag tänker rätt... Så kan man väl inte få ut varmvatten de dagar man använder pumpen som AC ??? Eller är jag helt fel på det??

Det är nog riktigt att vp'n inte värmer vattnet när man kör den 'baklänges', solfångare borde därför vara en utmärkt energikälla för att värma vattnet. Under de perioder man önskar svalka invändigt, bör väl en solfångare samtidigt klara ett högt energiuttag. 8) I 'värsta' fall så kan man väl värma vattnet med elpatron. Undrar varför vp'ns luftintag är draget i en slinga under jord ??? Vad vinner man med det? Är det för att värma luften en aning vinter tid eller tvärt om sommartid ???

Schwingen skrev:
Undrar varför vp'ns luftintag är draget i en slinga under jord ??? Vad vinner man med det? Är det för att värma luften en aning vinter tid eller tvärt om sommartid ???
Var någon annan här på forumet tidigare som tänkte göra så själv med ett annat FTX, för att få varmare luft in, genom att utnyttja lordvärmen... (tror det stod så med i broschyren... Hur mycket det ger vet jag inte...
Och som den som hade de funderingarna här på forumet skrev tillsist.... Hur ser det röret ut om 10 år?? Jag tror det är bäst med så korta rör som möjligt...

Alltså de flesta värmepumpar har en livslängd på ca 15 år!!! Så har det sett ut rent statistiskt. En del klarar även 20 år men till bekostnad av sämre kapacitet. För att inte tala om hur många serviceingrepp pumpen "kan" behöva under dessa 15-20 år >:(
Därför är jag som ni förstår ganska skeptisk till värmepumpar i alla dess slag. Trots att jag själv arbetar i branschen ;)

Alla "pumpar" går inte alls att köra baklänges. De pumpar som går att köra "baklänges" är oftast luft/luft värmepumpar som har en fyrvägsventil vilket "styr" köldmediet endera till kondensorn eller till förångaren!

Termavent har det i sitt koncept.

Att pumpar som Nibe, Ivt etc skulle kunna gå att köra i kyldrift är inte säkert. Bergvärmen kan du få gratis kyla från men inte en frånluftsvärmepump t e x.

Jag har jobbat där man tidigare byggde termavent, jag jobbade inte själv med tillverkningen men jag felsökte och lagade en hel del, och jag kan säga att jag skulle inte rekomendera den i första hand, det finns bättre alternativ, man har haft enormt stora problem med expansionsventilerna på alla modellerna, de fastnar efter en tid och måste bytas ut, ett ganska kostsamt ingrepp, pga att man inte tänkt något på servicevänlighet när man konstrerade den, (den måstemonteras bort från vinden eller var den nu står....)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.