Vi har plockat bort ett element i vårt vattenburna värmesystem. Det ran ut den del vatten så jag behöver fylla på. Jag förstår dock inte hur?

Brukar det finnas någon ventil som är kopplad till dricksvattnet som kan fylla på vatten i värmesystemet? Det finns två blå ventiler bakom pannan som är misstänkta.

Finns även en koppling som verkar vara något man kan ansluta vatten till som också sitter på slingan. Är tanken att man skall ansuta en vattenslang manuellt och fylla på.

Det finns båda lösningarna.

Prototypen

Om du följer rören kring panna ser du om det är något rör som är anslutet till "drickvattnet".
Om någon av de blå ventilerna är kopplad till "dricksvattnet" så ser du på tryckmätaren om du får in något vatten i systemet, när du öppnar ventilen.

Hur gammalt är huset, sitter det ett expansionkärl nere vid pannan eller sitter det ett öppet kärl på vinden?
Sitter det på vinden så kan du se ett skvallerrör som kommer ner från taket och mynnar ut vid avloppet.
Har du ett öppet kärl på vinden så märker du att du fyllt på först när det är fullt och det kommer vatten ur skvallerröret.

Pannan är från 1992 så den är relativt ny, dvs. inget kärl på vinden.

Jag har tittat runt lite mer noga och konstaterat att det nog är manuell påfyllning som gäller. Det sitter en ventil på returröret precis innan schunten.

Skall man bara hitta en koppling som passar på ventilen och koppla den till trädgårdslangen och fylla på?

Provade även de olika vreden som fanns på rören. En av dem var en anslutning mellan dricksvatten och värmesystem. Fick upp trycket till normal och luftade alla element.....allt är frid och fröjd...

kribba75 skrev:
Pannan är från 1992 så den är relativt ny, dvs. inget kärl på vinden.

Jag har tittat runt lite mer noga och konstaterat att det nog är manuell påfyllning som gäller. Det sitter en ventil på returröret precis innan schunten.

Skall man bara hitta en koppling som passar på ventilen och koppla den till trädgårdslangen och fylla på?
det sätts fortfarande öppna kärl på vinden....
men du kanske har en röd boll i tex pannrummet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.