Hej!

Som rubriken lyder så ser det ut som att man aldrig ska få någon klarhet till vad tusan man ska välja för system som ska värma huset.

Huset är från början på 1960 talet och ligger på strax över 240 kvadrat. Just nu är det olja med en panna från 61. det förbrukas runt 4 4,5...

Vi har kollat runt och ena dagen är man säker på en sak sen nästa dag är det en annan. Vi har kollat på bergvärme, det är en strålande sak. men vi har även kollat på pellets/ved/spannmåls panna en som klarar alla dessa... Man blir lite fundersam. Vore det inte bra att ha en sådan panna då den värmer hela källaren och håller murstocken i bra skick? en värmepump med bergvärme slipper man ju givetvis att sköta men den håller inte källeren varm eller murstocken. Vad jag har hört så bör man håller murstocken varm för att slippa fukt skador medmera.:confused: Vi skulle absolut inte har några som helst problem med att mata in ved och kanske ha automatiskt pellets eller havre/säd. när man åker iväg eller kanske har mycket med jobbet. Ni som har MYCKET MER erfarenhet än vad vi har, kan ni inte komma med förslag hur ni skulle ha gjort? ytjordvärme och solenergi är inget vi vill ha. snälla hjälp mig från denna ångest!!!!:cool:

Mvh snart villaägare (augusti)

Jag tror på bergvärme som en grund, och sedan kan man sätta en energikassett för vedeldning i huset som man eldar i för att dels klara av de riktigt kalla dagarna, och dels för att det är mysigt och skönt att ha en brasa. Att murstocken håller sig varm är en skön bonus.

Min svåger kommer från ett hem där det under hela hans uppväxt eldades med ved, och hans målande beskrivningar av hur det skulle kapas, klyvas, travas, bäras och läggas in kan avskräcka den mest entusiastiske från att någonsin ens vilja ta fyra vedträn att grilla på.

Hans traumatiska upplevelser från detta eldande är måhända inte riktigt överförbara på dagens mer moderna anläggningar, men det är närmast oändligt mycket mer jobb med eldning än med berg/jordvärme som efter insatallationen i princip bara står och går i 20 år eller så.

Kostnadsmässigt är bergvärme nog en dyrare investering, och sedan beroende av elpriserna. Men vedpriserna är också på väg uppåt i takt med att träråvara blir dyrare. Pellets har redan klättrat upp i pris en del, och jag tror ärligt att spannmål som eldas upp kommer att vara dyrare än ved, eftersom det kommer späda på en världssvält om många skulle tycka att det var en bra idé.

För att sammanfatta mina idéer: Ved använder man om man har egen skog, eller bor ute på landet med tillgång till billig ved på nära håll. Pellets om man vill vara mer bekväm, och tror skogsråvara blir billigare än el. Bergvärme för den mest bekväma som tror att elpriset kommer att bestå på en låg nivå.

Tacksam för svar swetrot!

Som du skriver så är ved ett jättejobb. Hela min uppväxt va att elda med ved så jag vet hur det är :) fast som du säger så är det lättare nu, ja huset står på landet och det finns gott om plats att stapla ved på. Pellets tycker jag redan är på väg upp i skyn med sina priser. Just därför tycker vi att det vore "smidigt" att ha en panna som kan elda det mesta då man slipper vara beroende av några priser så man kan välja lite som när man ska fylla "matningsförådet". Att ha bergvärme och ett energi kasset är en bra lösning! har tänkt på den med. Det negativa är att vi inte har någon spis för just det där... spisen som byggdes gjordes för liten av någon sjuk anledning så man får inte elda i den, för att kunna sätta i en sådan bör man bygga ut spisen vilket jag tycker är väldigt onödigt med pengar. fast vad vet jag, det kanske lönar sig i längden? Vad händer om man bara kör bergvärme och murstocken inte få sin sköna värme?

Skorstenar är individuella. Men, en skorsten som inte används under decennier brukar inte må bra av det. Däremot sparar man in sotarns arvode för inspektioner om man inte använder den.

Att ha en energikassett att göra värme med när det är kallt gör att du slipper spetsa med elpatron just de perioderna då elen är som allra dyrast. Det gör också att du kanske kan ha en mindre och billigare huvudsäkring som ger utrymme att amortera på kaminutbyggnaden.

Vad som dock kanske är viktigast är att ni har en värmekälla till åtminstone en del av huset även om elen går. I skogen, i Kronobergs län, tror jag att man är rätt så prövad vad gäller elavbrott... :-)

nyvilla2 skrev:
Det negativa är att vi inte har någon spis för just det där... spisen som byggdes gjordes för liten av någon sjuk anledning så man får inte elda i den, för att kunna sätta i en sådan bör man bygga ut spisen vilket jag tycker är väldigt onödigt med pengar. fast vad vet jag, det kanske lönar sig i längden? Vad händer om man bara kör bergvärme och murstocken inte få sin sköna värme?
Du har i alla fall skorsten:). Man kan ju riva spisen ställa ditt vilken godkänd kamin som helst bara för att ha en reserv ifall bervärmen krånglar eller som hjälpvärme.
I källaren kan du installera några radiatorer extra så den håller sej varm.

Installation av vedpanna kan vara dyrt också ( vårt kostade ca 120000kr) om man inte gör det mesta själv. Att jaga billig bränsle ( ved, pellets, havre) varje år och justera pannan därefter är inte det roligaste heller.

Skillnad i bekvämlighet kan bli större än prisskillnad ;).
Bärgvärmen är inte helt gratis men det är en bekväm lösning som många är nöjda med.
gaia

Så du säger att man bör installera bergvärme? Vad kan det tänkas kosta att göra en spis "större" ?

Ja, om du vill ha det bekvämt så är ju bergvärmen perfekt.
Nu vet jag ju inte hur din för liten spis ser ut och om det går att göra den större men om du fex river den och ställer ditt en kamin ( gammal gjutjärnskamin fex) så sliper du allt vad heter "energikasett" som är ju en nödlösning för en öppen kamin och inte alltid en lyckad en.
Vi har en insats köpt hos "energikasetten" och det är ingen lyckad lösning, tycker jag. Tur att vi har en vedpanna och eldar inte så ofta i själva kasetten. Skramlande lucka och vislar av luftdraget som en flöjt .... ger värme men inget mysig eldande i den , tycker jag.
Det är ju erfarenheter jag haft i mitt hus och alla hus och eldstäder är individer så det är svårt att jämföra....
Om du ska låna pengar till ett nytt uppvärmningsystem så kanske är det vårt att få det bekvämt för dom pengarna?
Vi kunde inte välja bergvärme eftersom vi bor på ett vattentäcktområde så det näst bästa var ved ... efter min bedömning ....
gaia

Hålla kälaren varm klarar ju alla värmekällor. men du behöver kompletea med några radiatorer där, eller en fläcktkonvektor.

att hålla murstocken tilräckligt varm, för att förhindra söndervittring kanske en värmekälla som andvänderskorstenan klarar, men det är inte säkert, med dagens efektiva pannor. pannan lär ialla fall inte få murstocken så varm att självdragsventilationen fungerar tilfredställande.

Staffans2000
Tycker man det är roligt att elda och ser timmarna med vedhantering som ett träningspass, istället för att flåsa runt i elljusspåret iförd neonfärgade långkallsonger? Då är vedeldning ett givet val !!

Staffan2000 skrev:
Tycker man det är roligt att elda och ser timmarna med vedhantering som ett träningspass, istället för att flåsa runt i elljusspåret iförd neonfärgade långkallsonger? Då är vedeldning ett givet val !!
Och om man tycker självspäkelse under influensasäsongen och när vinterkräksjuka grasserar är en stor själslig upplevelse som varje man måste genomgå för att vara en riktig karlarnas karl, skall man också välja vedeldning.

Staffans2000
Swetrot skrev:
Och om man tycker självspäkelse under influensasäsongen och när vinterkräksjuka grasserar är en stor själslig upplevelse som varje man måste genomgå för att vara en riktig karlarnas karl, skall man också välja vedeldning.
Javisst!!

Elpatroner i ackumulatortanken är inget för riktiga karlar!!!!!!!

Du måste även väga in ventilationen i din kalkyl. Kör du med bergvärme och har självdrags kåk så kommer din ventilation att bli sämre, rentav mycket sämre. Skorstenen fungerar som utblås av gammal luft och ny fräsh kommer in men då under förutsättning att du eldar.

Väljer du värmepump så kolla upp att din ventilation inte blir lidande.

Har du en bra vedpanna med stor ack tank så räcker det med en brasa kanske varannan dag under vintermånaderna och kanske en brasa i veckan på sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.