5 602 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Cirkulationspump för golvvärme
Jag har installerat vattenburen golvvärme i en verkstad storlek 150 kvm. Golvvärmen består av fyra slingor på 90 m 20mm slang vardera, ingjutna i betonggolvet. Hur stor kapacitet behövs på cirkulationspumpen för att det ska fungera bra? Jag måste använda frostskydd i systemet, är 25% inblandning av glykol tillräckligt? Klarar en cirkulationspump frostskyddsmedel? Har hört att om man har frostskyddsmedel i vatten sker ingen sprängverkan även om temperaturen går under vad som klaras av blandningen, stämmer detta?
Hur stort expansionskärl behövs? Vätskemängden i systemet är ca 80 liter.
Tacksam för hjälp
roy
Hur stort expansionskärl behövs? Vätskemängden i systemet är ca 80 liter.
Tacksam för hjälp
roy
Tack för svarenMatss skrev:
På fråga 2:
Jag bor i Blekinge
Det kan nog bli som mest -25 grader kallt någon dag , det bör väl bli lite varmare i betongplattan kanske -10-15 grader.
Roy
Gäller frysskyddet innan du fått klar byggnaden? I så fall kan du tömma rören med tryckluft. Annars kommer väl aldrig tempen inomhus gå ner till -25?
Sen kanske det är så att om du önskar mycket jämn värme utefter 90 m slingan att man behöver större flöde än vad 25/4 pumpen ger. Du kan ringa Wirsbo (Uponor) och prata med dom.
Sen kanske det är så att om du önskar mycket jämn värme utefter 90 m slingan att man behöver större flöde än vad 25/4 pumpen ger. Du kan ringa Wirsbo (Uponor) och prata med dom.
Nej frysskyddet gäller för färdig förrådsbyggnad, det är ingen ovanlighet med 4-5 dygns strömavbrott där jag bor. -25 grader vad kanske att ta, den utetemperaturen har vi kanske bara ett par dagar per vinter, sällan går det ner till mer än -10 til -15 grader på vintern.Matss skrev:Gäller frysskyddet innan du fått klar byggnaden? I så fall kan du tömma rören med tryckluft. Annars kommer väl aldrig tempen inomhus gå ner till -25?
Klicka här för att svara