Schwingen skrev:
Jag hittade ytterligare en lovande kandidat ;D
[länk]
Någon som har erfarenhet av denna ??? Ganska dyr skulle jag gissa.
Men den ger ju bara 1,5 KW - resten är ju patronen :-/ Comfortzonen ger ju hela FEM! Betydligt mer att bli upphetsad för....

Viessman skulle jag aldrig köpa. Korkad konstruktion och alldeles för mycket som kan paja.

Gummigum skrev:
Men den ger ju bara 1,5 KW - resten är ju patronen :-/ Comfortzonen ger ju hela FEM! Betydligt mer att bli upphetsad för....
??? Nu förstår jag inte... menar du märkeffekten på pumpen?? Men det är ju "bara" värmepumpen.... ???

Innan den har du ju en värme växlare som värme ingågnde luft, så om jag förstår rätt kan där ju inte vara så mycket energi kvar i luften då, men den tar tillvara på det sista också med hjälp av pumpen... :-/ Eller har jkag förstått hela apparten helt fel? :P

KarlXII skrev:
Viessman skulle jag aldrig köpa. Korkad konstruktion och alldeles för mycket som kan paja.
Måste fråga... :-/

Vad är det som är så dumt i konstruktionen?? Som kan pajja jämfört med en vanlig frånluftsvärmepump?
För "FTX-delen" kan ju knappast pajja... om jag förstår specarna, så är det bara en massa plattor som överför värmen till in luften???

Eller ännu en gång... har jag fått allt om bakfoten :-/

Detta är ingen option då vi ju skulle vara tvungna ha aktiv luftfördelning i huset - mera rör - åsså måste man ju värma den-...och den kostade vad 60 lappar? Läs på Comfortzones hemsida - pumpfaktor 4-5 denna har en pumpfaktor på max 2,8 . Sämre utbyte helt enkelt....och samma pris.

Beklager at jeg skriver Norsk. Håper ingen blir for sur på den grunn.
Jeg synes også at Vitotres 343 ser veldig bra ut. Er det noen som har brukt den eller sett den testet?

Noen svar på tidligere kommentarer:
1. Ja, Comfortzone har større varmepumpe, men når det er kaldt og man trenger mest varme så gir varmeveksler på Vitotres veldig mye ekstra. 2,3 kW ved -20 ute, +20 inne, 200 m^3/h og 80% virkningsgrad. Alt det for bare de 100 W det tar å drive vifteren. Dersom man regner en varmefaktor for det blir det 2300 W / 100 W = 23!! Ingen varmepumpe kommer i nærheten av virkningsgrad til en god varmeveksler.

2. Rør i jord er tenkt først for å forvarme ekstra luft til varmepump fordamper (forånger?) fordi når det er veldig kaldt så blir avkast luften allerede ganske kaldt etter varmeveksler. Ekstra luft over fordamper gjør da at fordamperen holdes varmere og kompressor trenger ikke jobbe så hardt. I slik bruk spiller det ikke så stor rolle om det blir veldig skittent (smutsigt?) etter 10 år tenker jeg.

3. Jeg tror grunnen til at si at det skal brukes til lavenergihus er at da kan nesten all varme leveres gjennom oppvarmet friskluft og radiator og gulvvarme blir unødvendig bortsett fra badet. Jeg vet ikke hvor bra den er dersom det skal kobles til en stor varmekrets (mange radiator eller gulvvarme i hele huset).

4. Det at Comfortzone har varmefaktor på 4-5 er nok bare i spesielle situasjoner. Leser fra Comfortzone eier på varmepumpsforum.com at de har faktor rundt 3 over hele året. Ikke så langt fra 2,8.

5. En mindre varmepumpe vil vanligvis ha lavere varmefaktor enn en stor, men vil gå for full effekt en større del av året. Det er ikke så mange uker at man trenger 5 kW.

Jeg vil gjerne høre om det er noen som har erfaringer eller andre informasjon. Det har vært veldig godt å lese det som er her.

Jeg ba om mer informasjon fra Vitotres Norge, og fikk noe dokumentasjon, men når jeg ville vite om det passet til huset som jeg bygger og spurte detaljert så ble det slutt på svarene.
Når jeg så fikk prisen fra rørlegger på 88.200 NOK inklusive MVA så var det bestemt. Jeg klarer aldri å spare inn det beløpet med strømprisene som de er. Sammenlikningsgrunnlag var en roterende varmeveksler til 25.000 sammen med en el.kjel til 17.500. Tilsammen ca. halve-prisen til Vitotres 343.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.