Jag vet inte om detta är den rätta forumsdelen men vi testar och ser...

Jag har lite fundering angående rördragning vid kylsystem
Jag skulle vilja montera en takkasset för att utnyttja frikyla från min bergvärmepump och då jag har enplanshus kommer jag i så fall dra rören på vinden.
Det blir då totalt ca 16 m rör ToR.
Hur skall man lägga rören på vinden lämpligast för minimera förluster och kondensrisken?
Ovanför isoleringen och enbart isolera rören med armaflex? Eller djupt ner i isoleringen. Jag är rädd att under sommartid om jag lägger ner dem i isoleringen att husets isolering blir lokalt nerkylt runt rören trots armaflexen och det bildas kondens. Men lägger jag dem ovanpå och det smäller till på vintern och blir 25 minus så kommer ju kylan förr eller senare tränga in till rören om cirkulationen är avstängd. Och även när det gäller vintertid om jag väljer att koppla med värmeväxlare för värma med takfläkten så krävs det ju rejält med isolering kring rören för att inte ge massa förluster.

Armaflexen är luft tät , så ingen kondens blidas vid röret/slangen.

jag hade defenetivt dragit allt under all isolering. tror inte det fins risk att issoleringen blir för kall. på sommaren har du säkert +5 grader eller mer i borrhålet, så luften utanför armaflexen lär hålla somlägst +20 grader är min gssning

Vad jag är rädd för är att vinden en varm och solig dag håller säkert närmare 50 grader. Även om isoleringen skulle hålla 20 grader närmast armaflexen vilket jag är tveksam till så blir det ändå förmodligen 30 graders skillnad. Även om det inte kondenserar så måste väl risken för en skadlig fuktökning kring rören i isoleringen vara stor då inte isoleringen är diffusionstät. Eller tänker jag fel?

för att det ska bli fikt på röret, så måste det finnan fuktig luft som kondenseras mot röret.
om du kör med armaflex så är fu denna tät = det kan inte tillkoma någon fuktig luft, alltså kan det inte bildas kondens

CarMan skrev:
för att det ska bli fikt på röret, så måste det finnan fuktig luft som kondenseras mot röret.
om du kör med armaflex så är fu denna tät = det kan inte tillkoma någon fuktig luft, alltså kan det inte bildas kondens
Är du säker på detta?
Temperatursänkning ger ju ökad fuktighet. Mineralullen är ju inte diffusionstät och där har man luftbyte och det behöver inte bli kondens för att ge skadlig fukt.
Armaflexen är bara 13 mm. Lägger jag på ordentligt med isolering så är ju armaflexen % av isoleringstjockleken väldigt liten och den diffusionsotäta mineralullen borde ha stor temperaturskillnad.
Är det inte 3 eller 5 % luftfuktigheten stiger för varje sänkt grad och över 70% luftfuktighet ger det risk för mögeltillväxt. Först vid 100% blir det kondens.

Givet vis är jag inte säker & jag förstor inte heller vad du skrev.
inte kan luftfuktigheten öka bara för att man sänker tempraturen? fukt kan ju inte bildas av ingen ting.
därimot så kondenserar fuktig luft mot ett lakt undelag = du frigör luften från fukten & fuknten samlas på det kalla underlaget (det är bland annat det som kallas dagg o finns i gräset på mornarna)

jag tror inte det finns någon som helst risk att du når daggpunketten så långt ner i issoleringen, inte högre upp heller. men högre uåå komer du att få sämre verkningsgrad på anläggningen.

tu kan ju enkelt mäta ttempraturen utanpå dina bergvärme rör som idag kommer från hålet, inte är dom specielt kalla utan på 13mm isolering.

CarMan skrev:
Givet vis är jag inte säker & jag förstor inte heller vad du skrev.
inte kan luftfuktigheten öka bara för att man sänker tempraturen? fukt kan ju inte bildas av ingen ting.
Jo. Ju varmare luften är destå mer fukt kan luften bära vid samma luftfuktighet. När luften kyls minskas luftens fuktbärighet och luftfuktigheten ökar och när den går över 100% bildas kondens. Därav det bildas dagg, fukt/imma på bilrutor, kondens kring kalla rör etc.
Samma problem har man i krypgrunder. Om utetemperaturen är som nu närmare 30 grader och man har 15-17 grader i krypgrunden så kyls ventilerad luft som kommer in i grunden ner, Bärigheten minskar och luftfuktigheten stiger. Kan t o m kondensera och mögelangrepp starta.
Risk för mögelangrepp startar någonstans mellan 70-75 % luftfuktighet och det behöver alltså inte ha kondenserat.

Andra hållet när man värmer luften ökar fuktbärigheten och luften kan då ta upp och bära mer fukt med bibehållen luftfuktighet.
Så en kondenstumlare jobbar. Luften till tvätten värms. Luftfuktigheten minskar och den kan ta upp fukt från tvätten. Luften kyls sedan ner så att luftfuktigheten överstiger 100% och fukten kondenserar. Värms sedan upp igen, luftfuktigheten minskar.... kretslopp tills tvätten är torr.

Trygghetsvakten till krypgrunden arbetar oxå med principen att få luften att bära mer fukt.
När fuktigheten i kryppgrunden börjar bli kritisk aktiveras värmekablar som värmer luften under trossen. Luftens fuktbärighet ökar och kan då ta upp mer fukt från utrymmet och därefter ventileras ut.
Minns inte siffran exakt men det är 3 eller 5 % luftfuktigheten ändras för varje grad temperaturen förändras.

När det gäller vinden och kylslingorna oroar jag mig att det blir motsatt verkan jämfört med trygghetsvakten. Då minerallullen inte är diffussionstät är jag rädd för att det blir så pass stor temperaturskillnad mot armaflexen jämfört med utvändigt mot vinden att fuktigheten blir så pass stor närmast armaflexen att den blir skadlig.
Jag är absolut inte säker på att det blir så här på vinden efter man tilläggs isolerat rören utöver armaflexen. Men jag anser att risken att isolera så på eget bevåg är för stor för att jag skall våga göra det utan att någon med kunskap och erfarenhet i frågan säger att det är ok.

Det är oxå därför diffusionstätningen alltid skall ligga mot den varma sidan. Ångspärren man sätter i väggar/tak får max ligga 1/3 del in i väggen. Skulle man tillämpa samma princip på kylslingan skulle jag inte få lägga på mer än ca 7 mm isolering.

Suck. Är det ingen som har installerat som jag vill göra i landet?

Nu har jag pratat med två kyltekniker och ingen vågar ge mig klart råd. Båda säger att det finns risk för "utfällnad" i mineralullen och jag bör enbart använda armaflex och då av tjockare modell. Finns i 45 mm och efter ha kollat så är det samma lamda värden som mineralull. Och det tycker jag är alldeles för lite. :(

Jag har fri kyla o den är dragen i en vägg, då mitt hus är lite konstigt så är siste biten av väggen gränsande mot vinden & där ligger rörena i väggen närmast den del som blir innomhus.
Jag har bara haft frikylan i ett år drygt, så jag har ännu inte haft problem.
jag har idagsläget +6 grader upp från hålet & +13 grader ut från frikylen. hur varmt det är på vinden eller i vägen vet jag inte

säkert kan luften bära mer fukt när den är varm, men den kan inte trolla fram fukt.

CarMan skrev:
säkert kan luften bära mer fukt när den är varm, men den kan inte trolla fram fukt.
Förstår inte riktigt vad du menar med att trolla fram. En temperatur sänkning av luft skapar fukt.

Läs denna länk så förstår du vad jag menar och vad jag oroar mig för.
http://www.lfs-web.se/fukt.htm

Jag fick hjälp av en VVS-konsult att rita på en rördragning av frikyla, genom olika rum och våningsplan etc. Han sa att jag inte behöver ha mer än 9 mm godstjocklek på armaflexen, men det hänger ju förståss på omgivningen. jag hade dragit rören synliga med armaflex på vinden.

Se bara till att vara noggrann när du gör isoleringen så du för det helt tätt i limskarvarna, så skall det nog inte vara några problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.