Värme allmänt
peoe: [citat] Så svaret är inget av dem? Kombinationen fjärrvärme och FTX känns i alla fall i min värd rätt bra. Självklart sitter man i knät på politiker, men det gör man vilken metod man än väljer - den enda skillnaden är om det är lokala eller centrala politiker då lokalpolitiken bestämmer pris på fjärrvärme och centrala på skatter och avgifter på energi och värme. Hur det nu
MathiasS: Nej, bakom en lucka förstås, men jag vill ha det prydligt även där det inte är direkt synligt.
dannedd: Måste bara skriva lite mer info gällandes Termostaten som finns med i Värmeflyttnigspaketet som Myson har. Har kopplat in Termostaten så den går igång vid en viss temperatur. Men den stänger inte av sig när temperaturen vänder nedåt och passerar den nivån man satt! Det andra sättet jag fått till är att den stängs av vid en viss temperatur... Någon som har erfarenheter av denna
Klasse: Kan bara efter egen erfarenhet tycka att en pelletskamin visst ger en mysbrasa, inget knaster kanske men en mysig stor låga som reflekterar sig i vardagsrummet/kökets möblemang. Sen att man myser av alla slantar som sparas förhöjer ju bara det hela en dimension.
wanman: Statusen är fortfarande att vi inte har tagit tag i detta... Omprioriterat och jobbat med ombyggnad av garage istället.... Anläggningen är ett Minivent system anno 1991.
joms: vilken lux varm bil i garaget, för mig räcker det med en timerstyrd bilvärmarpaket. Om du köper en avfuktare skall den ha minst 10L behållare och/eller en slang till evt avlopp om du vill koppla så, vilket är det bästa alternativet.
Consensus: [citat] 60-70% om allt är rengjort: värmeväxlare, filter, fläktar och kanaler. Kolla speciellt forceringsspjället som aktiveras av omställaren på spiskåpan via en wire. Det här spjället har en tendens att fastna i stängt läge och då har du stängt av frånluften i hela huset. Sjuk konstruktion. Du når spjället inifrån samt genom den lilla luckan som sitter längs sidan längst
tupas: Vi ska bygga nytt hus där vi är låsta till att ansluta oss till kommunens fjärrvärmenät. Jag var hos hussäljaren igår och han berättade att enligt den nya bbr-reglen som träder i kraft i sommar ska man utrusta husets platta med 300mm isolering samt en frånluftsvärmepump för att bygga energisnålare hus, är det någon mer som har hört om den? Enligt honom kunde man tjäna in ca
2an: [citat] Jo det kanske inte stämmer riktigt, Gör då inte det för mej iaf utan jag får lägga på ca 1 kW på deras siffror.. Vad du glömmer är att huset tar energi under tiden tanken laddas oxå, Om du eldar morgon o kväll kanske pannan brinner i 4-5 tim/dygn o om det då är riktigt kallt kan huset hinna förbruka 40-50 kW under den tiden..
robban44: På IVT490 så är det fabrikinställt 17 gr. sommartemp. om man vill ha värme i vissa golv även sommartid så skruvar man upp sommartempen på 30 gr. och termostaterna i dom rum man inte vill ha värme stänger man av eller vrider ner till 0.
wanman: Vi har ett 1-plans Borohus från -91 som vi håller på att renovera lite. Uppvärmningsformen idag är luftburen värme (Minivent) som fungerar ok, förutom då det blir kallt i rummen, om man har stängd dörr, då vi eldar i braskaminen. Sedan är jag lite osäker på hur el-förbrukningen ser ut för värmeaggregatet... Nu när vi snart skall gå lös på badrummet börjar vi fundera på att
jon_h: 90 W/m2 borde räcka i ditt fall. Men det beror lite på hur kallt ni har i källare och hur pass bra isolerat det är i väggar och så. Om prisskillnaden är liten kan man i och för sig lägga en högre effekt. Det kostar inte mer i el för det, termostaten styr ju värmen.
dannedd: Fläkten är en Myson ASM 100 HM. Clas Ohlson - Värmeflyttare Myson. Kanalfläktar handla beställ postorder Flöde: 60 m³/h.
pf22aa: Ett billigare alternativ är att slå av elpannan igen och ställa in en vanlig elradiator istället...
sjalvdrag: ok då är jag med i tankarna, cirkulation kommer att finnas hela tiden då jag shuntar manuellt på pannan vart efter värmebehov. Tack för hjälpen !
sjalvdrag: Det var väl vad jag tänkt från början men efter snack med rörmokare säger dom att 15 ska räcka från stammen och upp.
CarMan: [citat] 8000:- för allt, stämmer nog, men inte 8000:- dyrare än om man har el.
2an: [citat] Om det är golvet du undrar över när det upplevs kallt så brukar det rekomenderas 23° på sommaren för klinkersgolv men det räcker inte för att hålla t.ex 19° inne då det är 15-20 minus ute..
Henrik_S: Finns det några bra alternativ till Ebecos "cable board" ? EBECO - Golvvärme, värmegolv, värmekabel, frostskydd, takvärme, isolering MVH// Henrik S
Brorsan: Ja fast jag menar inte stående på golvet, utan en vertikal montering på väggen. Är ute efter stuket som gamla tiders vattenradiatorer har, kanske ca 50 cm bred och 100-150 cm hög.
ToAl2: Det står på spångolvs tillverkarens hemsida att man ska hel limma gipset. Ovan detta blir det flytspackel för fall och klinkers.
eriobe: Hej Rörmokaren har varit hemma och kopplat ihop min wirsbo Push. I lådan som pushen låg i fanns det massa pryttlar, däribland en "elementliknande" termostat med tillhörande rumsgivare. Den har han dock inte kopplat på utan bara ett vanligt vred. Detta har fått till följd att temperaturen till viss del är svår att reglera. Ska det vara såhär?
Constructum Domus: Vi har golvvärme i plattan och i hela övervåningen samt vi har både klinker och parkettgolv. Parkettgolvet känns varmt och skönt. Klinkergolvet känns kanske något varmare men det är nog försumbart. Det sägs ju att klinker leder och lagrar värme bättre än trägolv men när det gäller ev. effektförlust så är nog den också försumbart i praktiken. Jag ser inga skillnader på
MathiasS: 25mm, kanske 32mm, beror väl lite på hur lång matarledningen ska vara. Ring någon tillverkare å fråga för ett säkert svar, tex Wirsbo.
KalleT: [citat] Vissa leverantöret av fjärrvärme har fått upp ögonen för dålig avkylning vilket ger dålig verkningsgrad på rökgaskodensering och elutbyte vid kraftvärme. För att få sina abonnenter att åtgärda detta har många infört en flödestaxa, dvs man betalar visst pris för energin + visst pris för mängden vatten.