2 726 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Vad hade ni valt?
Vilken uppvärmning hade ni valt för ett lofthus på max 80 kvm i bottenvåningen, öppen planlösning, förmodligen platta som grund. Huset ska stå på Ljusterö några mil norr om Stockholm.
Vi är väl mest inne på vattenburen golvvärme i bottenplanet + vattenradiatorer på övervåningen, men hur är investeringskostnaden i jämförelse med hur mycket man sparar gentemot t ex elradiatorer + kakelugn/ täljstenskamin?
Hur räknar man ut årlig elförbrukning vid olika alternativ?
Vi är väl mest inne på vattenburen golvvärme i bottenplanet + vattenradiatorer på övervåningen, men hur är investeringskostnaden i jämförelse med hur mycket man sparar gentemot t ex elradiatorer + kakelugn/ täljstenskamin?
Hur räknar man ut årlig elförbrukning vid olika alternativ?
Ta en Comfortzone CE 50 frånlufts pump, då fixar du ventilation, varmvatten och uppvärmning i en enhet. Denna pumpen ger 5 kw på frånluften till skillnad mot andra FLVP:ar som bara ger 2 kw.
Skaffar du en "kakelugnspannan" kan du docka den via en acctank till FLVP:en.
Jag skulle lägga golvslingor i platten/ alternativt ovanför plattan och även golvslingor på övervåningen.
Tror det finns någon/ några bilder på min hemsida om du är intresserad.
Bilder på när Olof och Carina bygger hus
Skaffar du en "kakelugnspannan" kan du docka den via en acctank till FLVP:en.
Jag skulle lägga golvslingor i platten/ alternativt ovanför plattan och även golvslingor på övervåningen.
Tror det finns någon/ några bilder på min hemsida om du är intresserad.
Bilder på när Olof och Carina bygger hus
Pumpen kostar runt 60000 kr sedan tillkommer installation.
Går du in på värmepumpsforum så finns det massor att läsa där.
Vissa tycker att den låter en del, men det tycker inte jag. Vi har alltid dörren öppen till tvättstugan och den stör oss inte då.
Går du in på värmepumpsforum så finns det massor att läsa där.
Vissa tycker att den låter en del, men det tycker inte jag. Vi har alltid dörren öppen till tvättstugan och den stör oss inte då.
Med 80kvm i bottenplan, endast loft och öpen planlösning så är det ju inget jättehus direkt. Kanske en vanlig luftvärmepump kunde vara vettig i ett sånt hus som komplemt i alla fall eftersom de passar bäst i just såna hus. Bergvärme och andra dyra lösningar som Golvvärme i båda plan tycker jag låter som överkurs!
Själv skulle jag nog satsa på en täljstenskamin/Kakelugn kompletterat med en vanlig frånluftsvärmepump och sen kanske en lmindre uft/luft värmepump som komplement. Ville jag ha ett billigare alternativ så skulle jag kanske ta ventilationen separat. men allt beror på hur mycket man vill investera och hur bekväm man är!
Jobbar i bilbranschen och det är förvånande hur mycket folk är beredda att betala för några cl mindre bränsle/mil i bränsleförbrukning. Sen att värdeminskningen kostar 5ggr så mycket är inget man tänker så mycket på. Samma sak med värmesystem på hus med någorlunda rimliga kalkyler på dagens välisolerade hus i kombination med hyfsat höjda elpriser så är det ända många som kostar på alldeles för dyra vrämesystem som ändå tekniskt är förbrukade om kanske 20 år.
Men vattenburet lågtempererat distributionssystem är ju aldrig fel då är man fri att ändra sen hur man vill i alla fall.
Själv skulle jag nog satsa på en täljstenskamin/Kakelugn kompletterat med en vanlig frånluftsvärmepump och sen kanske en lmindre uft/luft värmepump som komplement. Ville jag ha ett billigare alternativ så skulle jag kanske ta ventilationen separat. men allt beror på hur mycket man vill investera och hur bekväm man är!
Jobbar i bilbranschen och det är förvånande hur mycket folk är beredda att betala för några cl mindre bränsle/mil i bränsleförbrukning. Sen att värdeminskningen kostar 5ggr så mycket är inget man tänker så mycket på. Samma sak med värmesystem på hus med någorlunda rimliga kalkyler på dagens välisolerade hus i kombination med hyfsat höjda elpriser så är det ända många som kostar på alldeles för dyra vrämesystem som ändå tekniskt är förbrukade om kanske 20 år.
Men vattenburet lågtempererat distributionssystem är ju aldrig fel då är man fri att ändra sen hur man vill i alla fall.
Klicka här för att svara