Värme allmänt
hammarhaj: Jättebra, luft i systemet skapar svårigheter att få fram värmen där man vill ha den..... :) Skall tilläggas, vid golvvärme skall golvet inte kännas varmare än allt annat. Kör man för varmt golv så märker man det ganska snabbt på energikostnaderna... Som sagt, lagom är bäst, det ska kännas som om man inte har golvvärmen på, många lurar sig och tror att det måste vara varmare
CarMan: kallare vatten är alltid en fördel... att bygga bort kallras är också fördelaktigt. säg att du trivs när det är 21 grader inne, om du nu har kallras så rörsig luften & upplevs som kallare, då vill du helt plötsligt ha 22-23 grader för att uppleva at det är 21 grader
LEH: Mina tankar har 5 cm mineralull, det ger cirka 40 grader i pannrummet när tankarna håller 95... Välisolerat är väl om man har 30-40 cm på toppen och 20-30 på sidorna, helst de högre värdena. Nu pratar jag mineralull, det finns ju även tankar som är isolerade med polyuretan vilket har mycket bättre isoleringsförmåga. Om du vill hålla dig till en lösning som kostar mindre jämfört
Honeybun: Jag köpte golvvärme från Thermotech som jag la på ett bjälklag. Det var 22 mm spånskivor med urfrästa spår för 17 mm golvslingor. Pris för 80 kvm 45 000 kr. Sedan tog de 5000 kr för att lägga ut rören. Sedan hade jag hit en rörkille som kopplade ihop allt med pannan. det gick på 4000 kr. Då drog han rör till golvvärme fördelare så det bara var för mig att slå på vattnet .
hammarhaj: Spets, ja, detta behövs nog endå enligt mig då vi inte vill erhålla en tillufttemperatur som vid DUT, (dimensionerande utetemperatur) -18 (Stockholm) erhåller (med en verkningsgrad på 80%) ger en temperatur på endast 14 grader som tillförs fastigheten om man antar att frånluften har en temperatur som är 22 grader. Personligen skulle jag själv inte leva utan ett FTX-system utan
pellefant: hos mej ville han inte borra djupt iaf, bara 11,5 meter för vatten:) han lämnade borriggen till veckan efter å sa åt mej att provpumpa, och om jag inte var nöjd så kunde han borra mer-hålet gav 2400 liter i timmen kontinuerligt i 4-5 dygn:), det var pumpen som gav det, så hålet kanske ger mer...? man kan väl lite lika mycket eller lite på borrgubben som på vp-säljaren. jag hade en
d00ape: Jag har en honeywell aquantrol 210 panna och försöker trixa med att slälla in den på så låg nivå som möjligt nu på sommaren. Borde inte en måne-symbol betyda minimalt med värme? Någon som vet vart man kan hitta en manual för den?
Matss: Rökgastermometern kan du sätta i stosen till pannan. Bara att borra ett hål så spar du dom pengarna. Själva rökgastermometern är en bra investering.
oskis 123: Det beror kanske lite på vad tu tänk ha utrymmet till? Isoleringen du har i golvet är ju för att stoppa fuktvandring underifrån och se till att värmen i slingorna går uppåt så mycket som möjligt. Det finns inga lagar som säger si eller så, men försäkringsbolagen vill att våtutrymmen är fackmannamässigt gjorda. Det finns anvisningar om hur de vill att det skall göras. Man FÅR
Virri: Ville bara fylla i att under betongplattan vi bilat bort är det allt från makadam till ganksa stora block av sprängsten så det är väldigt ojämt underlag under bortbilade plattan. Så vi måste jämna ut det innan vi lägger på isolering. Behövs tes platon eller likande om man tänker använda frigolit som isolering?
stenene: [citat] Här kan du läsa om ved i Stockholm. http://www.bjorkved.se/vedhandlare/index.php?ID=7
CarMan: vad är det för värmepump. 60m låter som en direktförångar anläggning. den skulle jag inte lägga en enda krona på
danny_falun: Är det någon som har fått sin Thermia Diplomat Optimum G2?? vad hamnade prislappen på för pumpen ??!
Bnicke: Hej alla, tänkte kolla om det var nåon som har lust att hjälpa till lite. Jag har två killar som bilar bort betongplattan på undervåningen och gräver ur lite för att göra plats för isolering. Sedan ska jag gjuta en ny platta med vattenburen golvvärme. Nu tänkte jag kolla lite på vad sakerna kostar, och eventuellt passa på att beställa så att det är gjort. Skulle behöva hjälp
MWN: Jag har funderat på det alternativet - jag undrar bara om det kommer låta fär mycket? Om man inte tar budget alternativet, finns det något annat?
robsarve: Jag tycker nog att förra ägaren har valt ett i grunden ganska klokt system. Huvudvärmen kommer från spisar centralt placerade i huset (vilket huset är byggt för) medan elementen kompenserar för kallras från de troligen ganska så läckande fönstren. Komplettera dem med ett bra reglersystem typ http://www.iqtherm.se/ så sparar du en del redan där. Sen som tidigare sagts gå över
mycke_nu: Pumpen bör köras i AC-mode någon gång under sommaren. Sedan är det en bra idé att stänga av arbetsbrytaren eller skruva ur säkringen eftersom värmeslingan i tråget i vissa fall ligger på kontinuerligt. Om slingan är på 50W blir det drygt 1 kWh/dygn.
gadu^: Bor i ett direktverkande el radhus och haft planer på att skaffa en bras/pellets kamin. Men kom o tänka på våran gasgrill... Har man en P6 flaska eller större så räcker den och blir över efter grillsäsongen. Varför inte investera en 1200spänn i en gasolkamin (Gasolkamin Blueflame på Jula) för de kalla vinterdagarna? Blir det onödigt dyrt? Är de effektiva? Vågar man köra en
OlaF: Nu har vi monterat hälften av markiserna. Tre söderfönster på nedervåningen. Klart märkbar skillnad i det rummet måste jag säga. Nu överväger vi att sätta de andra tre vi har på ett halvskuggad söderfönster och två västfönster på övervåningen. De resterande tre söderfönstrena på övervåningen ska nog få en terrassmarkis eftersom de sitter vid en balkong. Eventuellt köper
HusByggarTomten: Jag har golvvärme både uppe och nere. Glespanel på bjälklag, golvvärme plåtar och sedan upp-ocn-nedvänd vanlig gips och 14mm parkett på det. I våtrummen och hallen är det klinkers och under det golvgips istället för vanlig gips.
tompas11: Röklukt känner man inte om man tänder och eldar på rätt sätt och har spjället öppet. Klart som sjutton att man vill höra knastret från elden, annars är det ju som att titta på TV utan ljud. Visst om man har en kassett så tillgodogör man sig av värmen men det är kanske inte huvudskälet till att myselda.
Mats Bengtsson: [citat] Instämmer med tillägg: I det långa loppet är det billigaste att ha luft/vatten. Om du kan tänka dig att köpa luft/luft, och beroende på hur väl luften flödar, två stycken, så kommer det att ta mycket lång tid att räkna hem investeringen för luft/vatten (men en del klagar på ludet fårnluft/luft, alla kommer inte att gila en sådan lösning). Har du luft/luft måste du ha
nisssse: Jag köpte hos boden i dag,mot faktura kan inte bli bättre för min del.Nu kan jag beställa innan löning bra för jag bygger efter min egen börs,de har jag gjort i över 10 år blir aldrig klart :)
lordi: En tanke slog mig, när jag läste Robbans inlägg. Är slingorna injusterade?
Mats Bengtsson: [citat] Det viktiga är att luften värmepumpen suger in till så liten del som möjligt kommer från luft den har påverkat så nyligen att den har ett annat energiinnehåll än övrig luft. Så till att börja med är frågan var du har luftintaget. Om du med 20 centimeter till väggarna menar 20 centimeter från värmepump till dina byggda väggar, och luftintaget för värmepumpen finns inom
vedeldaren: Var hittar man billiga och bra stolparmaturer för 60 mm rör? Jag är ute efter typ vanliga glasglober som man kan sätta lågenergilampor i. Det finns helt klart ett jätteutbud av detta om man är beredd att betala flera tusen per armatur men det vill jag helst inte.
pellefant: jag har för mej att svebo i boden sålde någon typ av armerad aluminiumfolie som man kan ha istället för plåtarna. hittade en sida hos dom om det:http://www.swebo.com/produktmeny/golvvaerme/traebjaelklag.html jag är åxå på väg att lägga golvvärme med krypgrund. vad jag hört så ska ju en del värme även gå ner i krypgrunden, månne om folien tar bort för mycket neråt?
norrbottenstorpet: [citat] Jag satt faktiskt och läste om solvärme+ved igår kväll och det verkar vara en bra kombination. Det kräver dock ändå en installation av något system som kan hålla skutan flytande om man reser bort under vintern, t.ex. elpatroner i acktanken. Sedan verkar det vara få solvärmeproducenter som kan uppge ca.priser på systemen. Jag hittade faktiskt inte en enda hemsida där priserna