Skulle testa SYR-ventilen genom att trycka på röda knappen, inget hände. Den har funkat tidigare och är inte ens två år gammal. Nu när jag kollar i installationsanvisningen så skall den röda hatten vara nedåt, men i vår anläggning så är den röda hatten uppåt. Har detta nån betydelse? Kanske lättare ramlar ner skräp i ventilkäglan? Går det att ta isär ventilen på nåt sätt utan att man behöver tömma systemet för att se vad som är fel? Enligt nån skiss jag sett så verkar det som att man kan skruva av den lettrade delen där den röda hatten sitter monterad?

Följdfråga: Är det "tillåtet " att montera en avstängningskran innan SYR-ventilen? Det är i mitt tycke bättre att ha en avstängningskran så att det finns en chans att göra ren ventilen. Om ventilen sätts igen så funkar den ju ändå inte.

Ingen som har gjort ren en sån här mojäng?

Fick svar från Somatherm och tänkte delge intresserade detta.

Om man monterar ventilen upp-och-ner finns det risk att smuts kan samlas mellan gummitätning och metallsäte i ventilen när ventilen öppnas vid t ex test. Man skall alltså helst montera den med röda knappen nedåt.

Att knappen inte funkar beror antingen på smuts enligt ovan eller att det är kalk på nålen inuti ventilen. Man måste tappa ur systemet för att göra rent och helst fetta in rörliga delar med armaturfett. Sen skall man regelbundet motionera ventilen med röda knappen, så fastnar den förhoppningsvis inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.