Hej!
Vi har ett hus byggt 1920 som helt saknar uppvärmning i källaren. Tidigare har det funnits värmepanna, men nu värms resten av huset med fjärrvärme. Vi skulle vilja ha badrum och tvättstuga i källaren, och därför vore det önskvärt med en temperatur på åtminstone 15-16grader.

Vad är mest lämpligt? Sätta in el-element (dyrt elpris men billig installation) eller installera vattenburna element? (dyr installation men billigare taxa) Golvvärme?

Radiatorerna i huset har inte dimensionerats om vid bytet från oljeeldning till fjärrvärme, kan det bli problem om man kopplar på ytterligare något element på slingorna?

Källaren har fyra "rum" och en total yta på ca 80m2, grunden är dränerad och isolerad (under marknivå), fönstren är original tvåglas.

Synpunkter emottages tacksamt!:)

Jag hade garanterat installerat vattenburen golvvärme. Det är det mest flexibla alternativet som jag ser det p.g.a att man kan välja bland olika värmekällor. Dessutom är det varmt och skönt om fötterna speciellt i badrum där man går barfota. Många how-to's om golvvärme har diskuterats här på forumet.

Fast då skall det påpekas att man behöver ha rätt underlag. Om golvet är för tunt och inte isolerat så kan man få fuktproblem med golvvärme, då det trycker ut fukten under betongen och upp i väggarna. (Se exv: http://www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf) Gamla hus har typiskt alldeles för tunna golv och ingen isolering under, så det kan bli problematiskt (särskilt som man typiskt inte har mycket takhöjd att ta av).

Jag var i samma sits, och jag installerade helt enkelt ett gäng (fem stycken närmare bestämt) radiatorer till i hela källaren. Nu är mitt system gammalt (3/4" rör) och parallellkopplat (alltså tvårörssystem) så dimensioneringen var inga problem. Men ditt hus är ännu äldre än mitt (1948) så beroende på hur det är ut/ombyggt så är ditt säkert också grovt och tvårörssystem (ettrörs var vanligt på 60-70-talen).

Att installera radiatorer där det inte är *så* noga med hur rördragningen kommer att se ut, exv. tvättstuga är något den händige lätt gör själv (se många andra trådar här på forumet), med exv. prisol/mjuka kopparrör och skärringskopplingar. Jag har inte lagt mycket mer än en dag per radiator totalt i snitt och då har dessutom en del färdigställande samt byte av termostater/ventiler ingått (men inte renovering av radiatorerna, köpte samtliga på blocket till mindre än en 1/5-del av nypris, de två värsta behövde lite färg och det var allt).

lenhovda har dimensioneringshjälp på sin site. Men om du tar ett större så gör det inte något; det blir bara lite kallare på golvet (men inte mycket). Jag höjde lätt tempen i tvättstugan från 15C till 20C utan någon direkt energiåtgång (tvärtom så sparade jag igen en del eftersom de nya termostaterna är så mycket bättre).

Tack för svar! Och tack för bra länkar!

Golvvärme blir nog svårt, om man inte bilar upp och gräver ur och isolerar om, vi har 2.05 i takhöjd.

Vårt system är gammalt, installerat 1930 med riktigt grova rör. Det låter som det vettigaste är att installera vattenburna radiatorer, även om jag kanske låter själva installationen göras av en hantverkare. Jag ser mig som normalhändig, men rör fyllda med vatten skrämmer mig lite... ;-)

Ska kolla på Blocket, det börjar bli kallt nu, och tvätten som tvättades i måndags har fortfarande inte torkat....

Helt rätt med att utesluta golvvärme, det enda rätta i ditt fall är radiatorer. Om du inte vill bila och gräva förstås. Vi satte in tre oljefyllda elradiatorer, de är grymt effektiva och det blir nästan för varmt. Kostnaden är inte så stor som man tror med elradiatorer i källaren. Vi hade liknande med källare isolerad under mark utvändigt.

Havsutsikt - har du någon ungefärlig gissning om hur mycket det kostar att värma upp källaren med el?

Vi har fjärrvärme, den största kostnaden är den fast avgiften, så det motiverar ju inte till energibesparingar den vägen. Vad gäller elen är förhpllandet motsatt...

Majgårdarna
En gammal källare kan ju sluka hur mycket energi som helst.
Ingen isolering gör golv och väggar kalla.El värme kan bli mycket dyrt!

Jag har för att få lite mer värme i tvättstugan kopplat på en fläktkonvektor.
Dom ger bra med watt vid låg framlednings temperatur.
Rinkabyrör säljer några
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1112

Svår att säga vad det kostar, men sammanlagda effekten är 2000 W men de går ju aldrig på fullt. Några tusenlappar om året är det nog, men komforten i vår källare är värt det.

Eir75 skrev:
Vi har fjärrvärme, den största kostnaden är den fast avgiften, så det motiverar ju inte till energibesparingar den vägen. Vad gäller elen är förhpllandet motsatt...
Det beror ju förstås på taxa. I mitt fall (också fjärrvärme) så vore det huvudlöst att värma med el, eftersom jag betalar mindre än tredjedelen för en kW fjärrvärme (och jag har ingen fast abonnemangskostnad).

Sedan skall du inte vara rädd för vattenfyllda rör. Man tömmer dem nämligen först, innan man sätter såg eller röravskärare i dem. ;-) Nej, allvarligt, gå och köp dig Gelias VVS-skola på DVD för 40:- eller så och titta igenom den, så får du se om du är så skeptisk sedan. Det är inte så mycket som kan gå fel om du bara skall installera ett par radiatorer. Ring energibolaget så talar de om för dig hur du skall stänga av och tappa/fylla på anläggningen.

Det enda problemet skulle väl vara om du måste kapa ett gammalt 3/4" (eller grövre) järnrör för att få ett avstick; då skall man helst gänga för skarven (även om det finns kopplingar med O-ring av gummi), och det kräver dyrare grejjor och kanske att man tagit upp en gänga förut. Jag har dock sluppit det hittills eftersom jag hade pluggade T-rör där jag skulle på med nya element, men jag skall göra om en del gamla dåliga O-ringskopplingar senare. Det är smartast att göra jobbet under icke eldningssäsong för då kan det få ta den tid det tar men jag gjorde mitt första mitt i vintern och det gick det också. Jag blev i alla fall motiverad att bli färdig. ;-)

Övriga grejjor hittar du enkelt på rinkaby http://www.rinkabyror.se/ titta gärna igenom deras katalog för att få en uppfattning om priser (din röris kommer med största säkerhet att ta mer betalt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.