W
Whynot: Nä jag tycker att du skall använda dej av jordvärme vilket skulle fungera perfekt så nära havet.....dessutom blir det mycket billigare med slang än att borra. ( även om du räknar på att återställa ev. trädgård men nu var det ju nybygge som vi pratade om) Havet är en enorm värmekälla.... Jordvärme är på inget vis sämre än Bergvärme utan lika effektivt. Ibland måste man borra
1 svar · 1,6k läst
pellefant
pellefant: PEX–rör–Wirsbo Uponor i 6 meters raka längder hos Ahlsell: 2418091 15x2,5 2418092 18x2,5 2418094 22x3,0 2418095 28x4,0 2418096 32x4,4
21 svar · 11,4k läst
·
hajof70
hajof70: Nu skäms jag.... Det är tur att det finns folk som ser det uppenbara :-) Tackar för hjälpen Rogge!!
2 svar · 1,5k läst
P
PST: Tankanslutningen brukar vara ett rör som svetsats i tanken och gängat inuti, dvs det är en del av tanken från början.Dykröret skruvas sedan i detta "hål".Därefter trycks givaren in i dykröret (Dykröret är öppet utåt, men stängt mot tanken). "Röret" som sitter i tanken brukar vara DN15 eller DN20 (1/2" eller 3/4"). Dykrör följer ibland med givaren som sagt.... Att skruva i själva
4 svar · 1,5k läst
C
Cortous: Ja dessa element är i källaren. Pratade med Högbergs Rör här i borås igår och de rekommenderade att jag skulle tappa ur hela system o sedan plugga de elementen jag inte skulle använda och sätta på avstängningsventiler på det de elementrören som jag skulle sätta shunten på. Pannan är avstängd nu medan vi renoverar.
4 svar · 17,7k läst
·
Crille68
Crille68: Hej! Jag är i startgroparna att installera en anläggning med ved och acktank med elpatroner och en liten vvb i serie/parallellkoppling. Det jag kommit fram till är att det är svårt att få det att gå motivera det ekonomiskt att ha en pelletsanläggning som reserv. :o Har man elpatroner kanske inte de klarar av att ge full värme på vintern men å andra sidan kommer man ju inte ha
3 svar · 1,8k läst
D
digne: Ja, tack! Jag är lite sån att jag vill kolla, kolla, kolla med andra bara för att se att jag inte tänkt helt fel. Google är en av mina bästa vänner i det här läget - å så alla ni på forumet så klart!! :-D
6 svar · 1,4k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatorer/Produktsortiment/VPA/
6 svar · 6,0k läst
M
Matss: Det stämmer i viss mån. Det du får är en laddomat 10 om du tar bort returpumpen. Skillnaden är att du ej får ventil för självcirkulation och en lite annorlunda termostatisk funktion. Men har du en 4030 redan och inte altför kraftig panna är det en bra lösning. Skruva bort pumpen hellre än att bara koppla bort den elektriskt.
1 svar · 2,9k läst
K
Kalarne: Har ingen egen erfarenhet, men byggnadsinspektören där jag bygger hävdade att temperaturändringarna skulle kunna leda till problem med brädgolvet. Sprickor får man ju även i ett brädgolv när man inte har golvvärme. Så man kan ju tänka sig att större temparaturvariationer i underlaget kan späda på detta.
11 svar · 2,1k läst
M
Matss: [citat] Risken att du får vattenskada pga en rörgenomföring 2 m från dusch måste vara försumbar: I början av BBV står: Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen.
11 svar · 4,3k läst
Crille68
Crille68: Hej! Man blir lätt lite skeptisk när man läst om den energibesparande värmeväxlaren...9390 kr för något som är ekologiskt och ska spara in pengar... :rolleyes: Ja, för det vill till att man sparar in MYCKET på den där grejen. Frågan är hur mycket man sparar...om man sparar något över huvud taget??? De uppger "upp till" 63 % verkningsgrad säger ju i princip ingenting. Hur mycket
19 svar · 7,2k läst
M
Matss: [citat] Värmen från slangen överförs till största delen genom ledning via plåten till golvet. Därför är det viktigt att plåten ligger dikt mot golvet. Just det har varit problem med kassetterna. Dom fjädrar upp dåligt och ligger bara an mot delar av golvet. Sen har vi Wirsbos metod att skråspika 45x45 cc600. Den som har försökt inser att det är en skrivbordsprodukt. I praktiken
8 svar · 2,9k läst
Crille68
Crille68: Hej! IVT Optima...är inte det en värmepump? Du skrev nämligen panna men hur som helst kan väl kanske IVT hjälpa till? Bor själv i 180 m3 i norra Skåne men med en trasig till/frånluftsvärmepump. Vi har inte sparat på elen och det senaste året gjort av med knappt 25000 kWh totalt. Då är alltså kaffebryggare, torktumlare osv på allt som oftast. Den senaste månaden gjorde vi av med
2 svar · 1,0k läst
Crille68
Crille68: Hej! Har du återmonterat elementet så får du fylla på värmesystemet igen. Det finns en liten ventil någonstans och du bör ju ha en mätare som visar vilket tryck du har i systemet. Likaså måste du lufta radiatorn (elementet) efter du fyllt systemet. Eventuellt får du fylla systemet igen en eller ett par gånger när du luftat radiatorn så det inte kommer mer luft. Varmvattenberedaren
1 svar · 2,0k läst
Snurre
Snurre: Jag fick hem en 480 m rulle med rörsnurra av rörmokaren, tog vad jag behövde och betalade meterpris. Wirsbos har metermarkeringar.
10 svar · 1,6k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Ska det stå obebott på obestämd tid hade jag tappat ur allt vatten och du behöver inte spara vattnet.
1 svar · 1,5k läst
Crille68
Crille68: Hej! Vill berätta om hur det var för oss precis här hemma. :( Har eget vatten och efter ett strömavbrott i förrgår hade vi inget varmvatten, knappt vatten ur kranen alls när man öppnade för varmt vatten och det som kom framspottandes var dessutom kallt. :mad: Vad det berodde på kan man inte veta utan att ha demonterat systemet när det var fel i det men jag antar att det var
8 svar · 22,0k läst
C
CarMan: bara för att en luft/vatten värmepump fungerar i kalt väder så betyder det inte att det är ett alternativ. den ger ju usel verkningsgrad när det är kalt, så den funkar inte till trådskaparen. den låga arbetstempen kan dock vara bra för en som bor söderöver o får en köld knäpp, då behöver han inte lika kraftig elpatron & kan säkra ned (han behöver fortfarande elpatron, då
23 svar · 3,2k läst
P
PST: En fördel till med radiatorerna, med termostatventiler på dessa kan olika rum lätt ges olika temperatur! Det är inte så lätt med ett centralt tilluftsaggregat som skall stå för värmen....
2 svar · 1,5k läst
L
DIY_freak: Ja. Min kompis beställde även en anpassningsadapter då han var osäker på gängan på Push12-an, men jag är 99% säker på att den aldrig monterades då gängan stämde från början (M30*1.5 tror jag det skall vara). Själv har jag två äldre Push10-or som jag har monterat likadana termostater på och det fungerar också utmärkt (fast där krävdes adapter).
5 svar · 2,3k läst
R
robsarve: Se till att beställa VPSen med solvärmeslinga bara. Räkna med ca 90' installerat. Köpte den till förra huset och lutar åt en igen i detta!
7 svar · 1,6k läst
S
s60: Hej! var inne på uponor där står de i texten att ska man ha 20*2mm golvvärmerör så är längsta rör längd 90meter/rör... Men när jag gick in på deras materialkalkyl så var rören betydligt längre fast ändå ingen pump... så min fråga är hur kommer de sej..hur långa värmerör kan man lägga ut utan problem..?? mvh
0 svar · 988 läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Har du vatten i radiatorerna så är den billigaste lösningen och en effektiv lösning att docka en luft/vattenpump, kostar cirka 60-70 000kr.
3 svar · 4,7k läst
Crille68
Crille68: Hej! :) Håller med tidigare talare om hur det ligger till. Vill bara tillägga att blandningsventilen är väl den du har fotat på tredje bilden - 4673- såvitt jag kan förstå iallafall. (Fast jag vill inte påstå att jag förstår allt precis... :o) Det står ju "Varmvatten" vid röret som kommer ut från pannan och in i ventilen. Med den svarta ratten ställer du in önskad temperatur
11 svar · 7,3k läst
·
L
lordi: vad eleganten menar är att man ofta hade ett extra rör som gick upp till expansionskärlet, för att man skulle ha cirkulation så att det inte skulle frysa i kärlet på vintern. Ofta var även värmen i badrummet kopplat på denna ledning för att man skulle kunna ha värme på även på sommaren, när man hade stängt av värmen till resten av huset.
4 svar · 3,6k läst
kvarnvik
kvarnvik: Prata med sotaren?
16 svar · 3,1k läst
·
N
nosslo77: Hallå igen. Jag får ta chansen att bumpa upp mitt ämne lite. Är det någon mer som har några synpunkter på detta? Jag har funderat en hel del kring detta och undrar lite om det är överdrivet att dra in denna kombimaskin, eller om man skall satsa helt på jordvärme. Tacksam för synpunkter. /N
9 svar · 2,6k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] De rörmontörer jag känner inklusive mig själv är jäv....t måna om att det ska se bra ut, det handlar om yrkesstolthet och kommer det någon som förstår sig på det behöver de inte skämmas för något jobb de gjort. Rötägg finns överallt men de kommer "oftast" fram när det gäller billigaste offerten, de levererar inte kvalitet utan måste hela tiden ha nya kunder. En bra
25 svar · 52,3k läst
M
Minoa: Tack rogge _vvs för svar! Den frågan är intressant, och den får jag också själv fundera på. Arbetsinsatsen blir ju klart mycket mindre med snabbversionen men risken som du nämner finns ju också. M v h, Minoa
2 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.