Fundera att sätta vattenburen golvärme i köket och matsal. Jag ska ändå bryta upp golv i båda rummen så det känns som det är lika bra. Jag har ju bergvärme så det smartaste måste ju vara att använda det. Vad kostar det att och lägga ca 34 kvm i 2 olika rum? Jag fattar inte vad jag behöver för saker till det folk pratar shunter och andra begräpp som jag inte vet vad det är :) nån som kan vara snäll och guida mig?

Materialet koster nog ca 30 000 beroene på vilket alternativ du väljer (glespanel, cellplastskiva, spånskiva etc). På flera leverantörers hemsidor kan du ange yta och förläggningsalternativ så får du en materiallista. Titta på LK, Wirsbo, Roth etc.

Är det så himmla dyrt. Jag hade tänkt mig att läga sån spårad spånplatta på mitt bjälklag. Det måste väll vara det smidigaste?

Skulle tippa på 15 tusen för golvvärmen
Det man behöver är en push 12( cik.pump)med anslutning av 2 slingor, 1 i vardera rummet.
2 termostater samt styrdon till varje slinga, slang samt plåtar.
Det finns 12 mm slang för låg bygghöjd, annars 17 eller 20 mm

Tjenare!

Ursäkta att jag snor din tråd litegran RobertC, men vi söker nog liknande svar.

Jag och frugan diskuterar golvvärme i vårt vardagsrum samt ett inre till rum bredvid. Golvet består idag av ett brädgolv som drar kallt nåt grymt.

Tanken var att riva ut golvet ända ner till markytan då vi inte kommer oss in i krypgrunden och kan kolla läget där samt att vi vill isolera ordentligt.

Det finns nu 2 gamla vattenburna element i vardera rum varav ett troligtvis försvinner då vi vill ha en altandörr där. Värmen räcker inte riktigt till i det stora vardagsrummet när det är kallt pga golvdraget. Det ordnas idag av en kamin (som vi kommer att ha kvar sen också).

Hur bygger man och hur mycket skall man isolera, vilket märke är bra att använda sig av, hur mycket isolering mm mm...?

Finns det andra, billigare, bättre alternativ?

Pris? (ca 40-50 m2)

//Warlock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.