Vi har nyligen installerat bergvärme. Tidigare värmdes huset med olja.
Värmepumpen står i källaren. Rören som går genom källaren och upp till radiatorerna på plan 1 och 2 är noga isolerade.
Vad händer om man tar bort den isoleringen? Varmare källare borde jag få, och det är positivt för mig. Det borde väl också bli större skillnad på temperaturen ut till och in från radiatorslingan? Det kan man väl också tycka är positivt, eller?
Vad tycker ni. Ska jag ta bort all isolering från rören? Bara från retur-rören? Eller helt enkelt låta allt sitta kvar som det är?

Tacksam för synpunkter och funderingar.

Jag är ingen expert på detta, man jag tror inte man vinner så mycket på det. Det är ganska liten värmeavgivande yta på rör, så det är nog inte så mycket värme man kan få ut av det. Jag tänker tvärtom, isolera rören så mycket som möjligt så att all tillgänglig värme kan gå ut i radiatorerna och inte förloras (även om det är liten förlust) i rören. Du skulle kanske sätta dit en radiator i källaren?

Jag tycker du skall installera en enklare värmekälla i källaren, en braskamin eller pelletskamin där du kan göra upp en liten brasa nån gång då och då. Tror det skulle göra mera nytta än att skala av rören isoleringen. Största problemet som du troligen kommer att få är att skorsten torde ta stryk p.g.a kondens. Gamla hus mår ofta inte bra av att inte eldas i skorsten.

ok.
Tack för svar.
Jag låter isoleringen sitta och sätter dit en radiator eller två i källaren istället.

Och eldar det gör vi då och då, om än bara för mysfaktorns skull :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.