3 096 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Ny vedpanna i fritidshus ??
Vårt fritidshus är byggt 1942, har hel källare, bv 3 r o k, vind med 2 rum. Vattenburet system med gammal Eryl vedpanna (kombi) som förefaller mig extremt ineffektiv. Separat varmvattenberedare pga trasig slinga i Eryl-pannan.
Bytte i vintras till större expansionskärl i sb med översyn av systemet och med tanke på ev ackumulatortank. Monterade en begagnad elpanna men den gav upp efter första försöket....Har bygglov för ett vindkraftverk och räknar med att sätta upp ett med märkeffekt 5 kW. Detta ska tillsammans med 6000 kWh från andelsvindkraft ge mig vad jag behöver av el för denna byggnad och ytterligare en byggnad på tomten.
Köpte tilläggsisolering med cellulosafiber för 7-8 år sedan men märkte ingen större förbättring.
Vi vill kunna vara här mera på vintern med någorlunda behaglig och bekväm uppvärmning (f n mest elradiatorer m sladdar härs o tvärs). Funderat på följande
lösningar:
1) Luft-vattenvärmepump 6,2 kW från Jula á 28.000:-. Värmen från den pumpen kan ju koncentreras till några få rum när det är riktigt kallt och därigenom fungera vid ganska låg temp. Möjligen kombination med ackumulatortank med två elpatroner (den ena ansluten till egna vindkraftverkets strömkrets, antingen upptransformerad till 220 volt eller med 12-24 volts elpatron).
2) Ackumulatortank enl ovan + ny vedpanna. Vilken vedpanna och vilka kostnader
får jag räkna med som minst för en sådan inkl instalation.
3) Luftvärmepump i bottenplanet + gamla vedpannan alternativt ny+ack-tank enl ovan.
Har någon några råd att ge mig ??
Bytte i vintras till större expansionskärl i sb med översyn av systemet och med tanke på ev ackumulatortank. Monterade en begagnad elpanna men den gav upp efter första försöket....Har bygglov för ett vindkraftverk och räknar med att sätta upp ett med märkeffekt 5 kW. Detta ska tillsammans med 6000 kWh från andelsvindkraft ge mig vad jag behöver av el för denna byggnad och ytterligare en byggnad på tomten.
Köpte tilläggsisolering med cellulosafiber för 7-8 år sedan men märkte ingen större förbättring.
Vi vill kunna vara här mera på vintern med någorlunda behaglig och bekväm uppvärmning (f n mest elradiatorer m sladdar härs o tvärs). Funderat på följande
lösningar:
1) Luft-vattenvärmepump 6,2 kW från Jula á 28.000:-. Värmen från den pumpen kan ju koncentreras till några få rum när det är riktigt kallt och därigenom fungera vid ganska låg temp. Möjligen kombination med ackumulatortank med två elpatroner (den ena ansluten till egna vindkraftverkets strömkrets, antingen upptransformerad till 220 volt eller med 12-24 volts elpatron).
2) Ackumulatortank enl ovan + ny vedpanna. Vilken vedpanna och vilka kostnader
får jag räkna med som minst för en sådan inkl instalation.
3) Luftvärmepump i bottenplanet + gamla vedpannan alternativt ny+ack-tank enl ovan.
Har någon några råd att ge mig ??
Bygg ett bra system från början ÄVEN om de kostar några tusen extra, dvs välj etablerad märken och inte de billigaste från jula t ex.
Bra grejor kostar men de håller bättre än billigt skit.
Sen tycker jag att ved system är roligare än el, men de är bara min personliga åsikt.
I många fritidstugor finns de bara kaminer, kanske de skulle funka med en vattenmantlad kamin/spis med ackumulatortank till?
Sen tycker jag att ved system är roligare än el, men de är bara min personliga åsikt.
I många fritidstugor finns de bara kaminer, kanske de skulle funka med en vattenmantlad kamin/spis med ackumulatortank till?
Ska du ändå ha acktank så är väl ett sånt här pannset billigare än någon vedpanna.
http://www.biocomfort.se/erbjudande.asp
28300 inkluderande panna pelletsbrännare och matningsskruv.
Lambdastyrning och PC interface är intressanta tillbehör.
Håller med när det gäller kvalitet. Dock har jag inte fått belagt att Foma är dåligt.bjs skrev:Bygg ett bra system från början ÄVEN om de kostar några tusen extra, dvs välj etablerad märken och inte de billigaste från jula t ex.
En lösning som jag inte tänkt på. Dessvärre har jag en känsla av att man hamnar i klorna på pelletsleverantörerna på sikt. Pelletsberoende i stället för oljeberoende...holmertz skrev:Ska du ändå ha acktank så är väl ett sånt här pannset billigare än någon vedpanna.