Vågar någon sig på en gissning, eller ännu hellre ett svar,
Jag tror att jag har koll på var rören går, förrutom det isolerade röret 4 i bakgrunden.
De tre oisolerade samt det isolerade 4 går upp genom taket.
Men var kan det isolerade röret 4 gå? andra ändan på detta går ihop med röret som går in
längst ner i pannan (källarnorah).
1.Rör upp till vind (expansionskärl)
2. Tillopp element
3. Element Retur
4. ??
5. VVB
6. Från ELpanna
Tacksam för gissningar eller svar
Jag tror att jag har koll på var rören går, förrutom det isolerade röret 4 i bakgrunden.
De tre oisolerade samt det isolerade 4 går upp genom taket.
Men var kan det isolerade röret 4 gå? andra ändan på detta går ihop med röret som går in
längst ner i pannan (källarnorah).
1.Rör upp till vind (expansionskärl)
2. Tillopp element
3. Element Retur
4. ??
5. VVB
6. Från ELpanna
Tacksam för gissningar eller svar
nja, jag tror inte det, badrumselementet brukar inte vara varmare än dom andra elementen, dessutom så verkar det vara ganska grovt för att vara retur från 1 element.
Har någon något annat förslag.
jag har gjort en liten teckning för att förtydliga
Har någon något annat förslag.
jag har gjort en liten teckning för att förtydliga
Utan att vara rörmockare tror jag Staffan2000 kan vara på rätt spår. Jag har i ett hus ett liknande arrangemang, där elementen i källaren är dragit på detta sätt. Det fungerar på så sätt att när värmen är avstängd och man bara eldar för varmvatten, får man värme på de element som är kopplade på denna slinga.
Nytt försök.Backemanz skrev:
Grova rör = självsirkulation, hittar du även ett tillopp så är saken biff.
Prova genom att stänga av cirkulationspumpen samtidigt som du har ordinarie drifttemp.i pannan. Är elementet i badrummet och ditt utpekade rör likvält varmt är det returen i din oreglerade krets.
Röret till exp ser ut att vara utbytt någon gång, det kan vara det gamla röret till expkärlet?
Ja, jag tror nästan mest på att det är dubbla rör till exp, kärlet, jag ska nog kapa lite rör i helgen, då ska jag koppla en slang mellan element tillopp samt retur, och sedan fylla lite vatten, och se om det kommer nått i de övriga rören.
Tack för alla hjälpsamma svar.
Tack för alla hjälpsamma svar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Brukar det inte vara dubbla rör till expansion på kallvinda för att kärlet inte ska frysa. Det drar upp lite värme för att hålla frostfritt.
Protte
Protte
Klicka här för att svara