Termiska laddventilen till vår vedpanna modell tidigt 90-tal håller på att ge upp. Det gick att knacka liv i den för tillfället i väntan på leverans av en laddomat 21. Svårt att få hjälp av proffs inom rimlig tid . Likadant var det härom året då jag efter goda råd här i forumet kunde ge mig på att byta till ett öppet expansionskärl när det gamla slutna kärlet sprang läck. Har nu även skaffat en begagnad el-panna att kunna koppla in när det kniper, efter att ha insett att hushållet behöver någon reservkälla till värmeförsörjning vid eventuella haverier. Huset är byggt i slutet av 1800-talet och tillbyggt i början av 1990. Vedpanna installerad i tillbyggnaden och kulverterad till gamla huskroppen. Ingen elpatron i pannan ( HS Perifal 40) eller ackumulatorn (3m3). Bifogar bilder på gamla pannrummet och hoppas på råd hur jag enklast kopplar in el-pannan där. Det sitter två kulventiler vid ”frammatning” respektive ”retur” märkta i bilderna, trefasledningen har hört till gamla vedpannan som husets förra ägare kopplade ur då den sprang läck och vi rev ur den i fjol. Meningen är att till nästa år förhoppningsvis uppgradera systemet med en större vedpanna och i gamla pannrummet med en platsbyggd slavtank, med vvb och el-patroner.
Hälsningar
Puia

• översiktsfoto gamla pannrummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • närbildpannrumgamla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att koppla in el-pannan via kulventilerna märkta i bilderna?!

Kopplar du in elpannan i serie måste avluftning lösas (när du går nedåt med rören till elpannan kan du få luftfickor)

Om du ersätter dina ventiler med trevägsventiler för att kunna koppla huset mot elpannan istället för mot kulverten måste du se till att pannan och och huset har expansionskärl var för sig.

Istället för att köpa rör och grejjer för att installera elpannan hade jag lagt pengarna på en elpatron i ackumulatortanken. 1300 kr på Rinkaby rör, eller 500 kr på Blocket. Komplett med termostat och överhettningsskydd. Ska du snika ordentligt så kan du flytta denna elpatron till nästa tank.

Valbobygge skrev:
Kopplar du in elpannan i serie måste avluftning lösas (när du går nedåt med rören till elpannan kan du få luftfickor)

Om du ersätter dina ventiler med trevägsventiler för att kunna koppla huset mot elpannan istället för mot kulverten måste du se till att pannan och och huset har expansionskärl var för sig.

Istället för att köpa rör och grejjer för att installera elpannan hade jag lagt pengarna på en elpatron i ackumulatortanken. 1300 kr på Rinkaby rör, eller 500 kr på Blocket. Komplett med termostat och överhettningsskydd. Ska du snika ordentligt så kan du flytta denna elpatron till nästa tank.
Ackumulatorn går har jag hört av husets tidigare ägare inte att komplettera med el-patroner, om det kan vara så? Får någon gång riva i isoleringen och kontrollera detta. Aktuella el-pannan provkörde jag härom dagen, efter lite mek med kärvande cirkulationspump och avluftning och vattenpåfyllning i gamla husets radiatorkrets verkar den värma väl. Tackar hjärtligt för input! Hälsningar Puia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.