990 läst ·
2 svar
990 läst
2 svar
Elpaton-var,när hur?
Behöver hjälp att förstå det här med elpatron...
Bygger hus med vattenburen golvvärme som ska värmas med vattenmantlad kombikamin (ved, pellets, el) och även till tappvatten.
Frågan är ju om man sk ha en elpatron i acc.tanken (tänkte en på 500-750 l, då det är ett fritidshus och bara ska värma 60 kvm och lite duschvatten) eller en beredare kopplad efter tanken.
(trots att det ä fritidshus så kommer alltid värmen vara på)
Har läst endel trådar om att folk har beredare efter (som drar väldigt lite eftersom vattnet från tanken redan är varmt) för att bla undvika legionella och kunna låta tanken gå ner i temp emellanåt.
Har i framtiden tänkt koppla på solpanel oxå.
Alltså jag är helt färsk på området
ochvill gärna ha lite förslag på hur jag löser värme/vattenfrågan

Bygger hus med vattenburen golvvärme som ska värmas med vattenmantlad kombikamin (ved, pellets, el) och även till tappvatten.
Frågan är ju om man sk ha en elpatron i acc.tanken (tänkte en på 500-750 l, då det är ett fritidshus och bara ska värma 60 kvm och lite duschvatten) eller en beredare kopplad efter tanken.
(trots att det ä fritidshus så kommer alltid värmen vara på)
Har läst endel trådar om att folk har beredare efter (som drar väldigt lite eftersom vattnet från tanken redan är varmt) för att bla undvika legionella och kunna låta tanken gå ner i temp emellanåt.
Har i framtiden tänkt koppla på solpanel oxå.
Alltså jag är helt färsk på området
Har du en elpatron i tanken som tex är ställd på 25 grader ,så får du 25 grader ut på golvvärmeslingorna om det behövs för att hålla en grundtemp i huset.När du sedan eldar i den vattenmantlade kaminen bryter automatiskt termostaten i elpatronen och går inte på igen förrän tanken svalnat ner till under 25 grader igen. Använder du varmvattenslinga i tanken istället för volymberedare och en mindre elberedare efter tanken så lär du inte få problem med legionella. Samma sak kommer att hända när du installerat solfångaren.
Instämmer med exerg. Varmvatten slinga är bättre. Den har även betydligt längre livslängd än en förrådsberedare.
Jag skulle välja en tank där jag kan sätta elpatronen direkt under varmvattenslingan/förrådsberedaren (vilket du nu väljer). Fördelen med detta är att du bara värmer översta fjärdedelen av tanken och har sparat ackumulatorkapacitet för alternativa värmekällor som kamin och sol.
Nybygge! Jag skulle ha kollat hur man kopplar in en timer på säkringsgruppen som matar elpatronen. Det är nu du har tillfälle att göra det där lilla extra.
Jag skulle välja en tank där jag kan sätta elpatronen direkt under varmvattenslingan/förrådsberedaren (vilket du nu väljer). Fördelen med detta är att du bara värmer översta fjärdedelen av tanken och har sparat ackumulatorkapacitet för alternativa värmekällor som kamin och sol.
Nybygge! Jag skulle ha kollat hur man kopplar in en timer på säkringsgruppen som matar elpatronen. Det är nu du har tillfälle att göra det där lilla extra.
Klicka här för att svara