Hej!
Jag har ett mockfjärdshus från -70 och skall inreda källare och vind som aldrig blivit inrett.
Jag har tänkt lägga vattenburen golvvärme både i källaren och på vinden. Vi har bergvärme och ett enrörsystem med radiatorer i mellanplan. I källaren blir det klinker och slingor kommer att gjutas in i ett betongskikt på ca:60mm ovanpå 50mm frigolit. Under detta kommer golvplaton att läggas med uppvik till färdig golvnivå och ventilerad golvlist. 50mm är förstås alldeles för lite isolering men jag vill inte bila bort hela plattan, och med denna tjocklek får jag en acceptabel takhöjd. När jag sedan lägger slingor på golvet på vinden med parkett på är det tänkt att slingorna där skall transportera ned ca: 20 gradig värme till plattan i källaren sommartid när bergvärmen stänger av sig. Detta för att få lite varmare källargolv på sommaren och för att minska risken för omvänd fuktvandring när bergvärmen stängs av.
Är detta en vettig tanke??????

Din vindslinga kommer funka bra under ett antal månader. Vi kör samma upplägg men via radiatorerna, och under maj-augusti får vi ner ca 23 gradigt vatten i källarplattan som sen kyls av. Dilemmat är att när värmebehovet finns men är litet i huset räcker inte det till att värma källaren, dvs under april och september. (Stockholmstemperaturer)

Hej å tack för svaret!
det låter ju bra att mankanske tänkt rätt. April och september får man väl leva med, men här går bergvärmen i april och september i alla fall på natten, det kanske blir lite svalt mitt på dagen plattan lagrar ju lite värme från natten. Vi fär se :rolleyes:
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.