Nu till åter en nybörjarfråga.
Vi har varit på semester o nu när vi kom hem så är det lite kallt i huset. Dock så får jag ingen värme på mina vattenfyllda element och jag är helt ny på detta med vattenburen värme, så därför söker jag er hjälp. Vad skall jag kolla för att se var felet kan ligga. Alla radiatorer är öppnade på max, men inga rör som leder till elementen är varma. Jag har provat att lufta elementen, men ingen luft verkar finnas i systemet.
Vad skall jag kolla mer? Jag har en Albin Futura Std panna och detta är den första o enda panna jag haft att göra med, då vi tidigare bott i radhus, så jag är helt nybörjare på detta. :)

1. Kolla pannan om den är igång, är det en säkring som gått?
2. Kolla så inte cirkulationspumpen har stannat.
3. Är den oljeeldad så kan oljan vara slut, då startar inte brännaren.

Kör du på olja pellets elpatron?Panntemp är den 80 C ?

Jag kör på elpatron o panntempen ligger strax under 80 grader. Skall kolla cirkulationspumpen. Har som sagt aldrig hållt på med detta så jag skall lokalisera den. :) INga säkringar har gått på pannan.

Kolla även shunten, den kan ha hängt sig.

Nu har jag varit nere o kollat i källaren o även tagit lite kort, för att förhoppningsvis få ytterligare hjälp, som sagt så är jag total rookie på detta, så jag hoppas mina frågor inte är att för banala. :)

PÅ den som det står Grundfos, det bör väl vara cirkulationspumpen? Efter den så sitter det en termometer och det borde väl vara tempen på vattnet som skickas ut till radiatorerna? Den står endast på typ 21 grader o det borde väl vara allt för kallt föra att kunna värma något?

Hur kollar jag shunten?

• P9261066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9261067.jpg
    Skapa konto
  • P9261068.jpg
    Skapa konto
  • P9261069.jpg
    Skapa konto
Kolla om cirkulationspumpen går genom att lägga örat till skaftet på en skruvmejsel och mejselbladet mot pumpen. Om pumpen går så hör du ett svagt surrande. Står den still så är det tyst.
EVR-M80 är en shuntmotor som styrs av en och/eller två givare (inomhus respektive utomhus). Troligen har du en givare inomhus någonstans. Kolla detta.

Bild 1 & 4: Är shuntmotorn. Med tanke på shuntarmens läge, den som sitter bakom och lutar åt höger. Det kan vara som så att shunten är stängd i det läget. Som Tompas 11 sa, kolla upp om termostaten funkar. Kanske har du även en reglercentral till detta? Den sitter då i närheten. Vissa av dessa har en säkring som kan utlösa. Kolla efter en röd box med ett genomskinligt lock på.

Bild 2 & 3: Är cirkulationspumpen. Om du lossar den blanka skruven på framsidan, kan du se om pumpen går. Gör den inte det, stick försiktigt in en skruvmejsel och vrid runt medurs.

Lycka till! ;)

Förmodligen är shunten stängd eftersom att båda rören är kalla, Även tempmätaren ovanför cirkulationspumpen visar att ingen värme går ut..

Finns det ingen knapp på EVR M80 som man kan frikoppla motorn så man kan öppna shunten manuellt med spaken bakom??

Kolla bakom EVR M80 om du ser nån skala 0-10, står den på 0 är shunten stängd..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.