Nu till åter en nybörjarfråga.
Vi har varit på semester o nu när vi kom hem så är det lite kallt i huset. Dock så får jag ingen värme på mina vattenfyllda element och jag är helt ny på detta med vattenburen värme, så därför söker jag er hjälp. Vad skall jag kolla för att se var felet kan ligga. Alla radiatorer är öppnade på max, men inga rör som leder till elementen är varma. Jag har provat att lufta elementen, men ingen luft verkar finnas i systemet.
Vad skall jag kolla mer? Jag har en Albin Futura Std panna och detta är den första o enda panna jag haft att göra med, då vi tidigare bott i radhus, så jag är helt nybörjare på detta. :)

1. Kolla pannan om den är igång, är det en säkring som gått?
2. Kolla så inte cirkulationspumpen har stannat.
3. Är den oljeeldad så kan oljan vara slut, då startar inte brännaren.

Kör du på olja pellets elpatron?Panntemp är den 80 C ?

Jag kör på elpatron o panntempen ligger strax under 80 grader. Skall kolla cirkulationspumpen. Har som sagt aldrig hållt på med detta så jag skall lokalisera den. :) INga säkringar har gått på pannan.

Kolla även shunten, den kan ha hängt sig.

Nu har jag varit nere o kollat i källaren o även tagit lite kort, för att förhoppningsvis få ytterligare hjälp, som sagt så är jag total rookie på detta, så jag hoppas mina frågor inte är att för banala. :)

PÅ den som det står Grundfos, det bör väl vara cirkulationspumpen? Efter den så sitter det en termometer och det borde väl vara tempen på vattnet som skickas ut till radiatorerna? Den står endast på typ 21 grader o det borde väl vara allt för kallt föra att kunna värma något?

Hur kollar jag shunten?

• P9261066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9261067.jpg
    Skapa konto
  • P9261068.jpg
    Skapa konto
  • P9261069.jpg
    Skapa konto