Hej!

Vi är nyinflyttade i ett hus från 1938. Av allt att döma är pannan (som det eldas olja i) tillverkad ungefär däromkring :) Iallafall, innan vi får tid att byta den tänkte vi elda lite ved som vi har gratis. Nu när vi försökte så blev det så att all rök gick ut genom luckan istället för upp genom skorstenen. Testade att elda lite olja först för att få igång cirkulationen och det hjälpte.

Det är dock fortfarande dåligt drag i skorstenen. Vad kan man göra för att förbättra? Sotning, hur ofta görs det? Sotar sotaren bara skorstenen eller även delen från pannan upp i skorstenen?

Sedan är jag lite osäker på vem man kan få hjälp av, vilken typ av firma skall man kontakta?

Tacksam för svar!

Mvh

Hej

det är aldrig fel att du själv sotar till pannan och ev drar en runda i skortstenen. Du ska dock inte skippa att låta sotaren göra sitt jobb också.

Men kolla över pannan och skrapa rent den intui. Man tjänar mycket på de.

Hittade lite sotare under rubriken sotare i gula sidorna. Skall försöka själv först, hängde lite sotningsutrustning bredvid pannan. Vid snabb anblick såg det inte självklart ut då jag ej ser var man skall sota igenom, ser inget hål inne i pannan. Kanske upptäcker det när jag kollar lite mer noggrant.

Har du sotningsintyg på pannan? Bäst att kolla med sotningsmyndigheten så att du inte har eldningsförbud.

Kolla skorstenen så inte de förbaskade kajorna flyttat in. Räcker med en tung klump på ett snöre. En bra ficklampa kan man se med hela vägen ner om det inte är krökning på skorstenen/kanalen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.