3 567 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Uppvärmning av 100kvm Garage
Hejsan går i byggplaner av ett större garage.
Bygglovs gubbe har varit och tittat idag
Så frågan är enkel vad är det mest ekonomiska uppvärmnings metoden???
Ett krav är att det ska gå att kallställa.
Stort plus för golvvärme men inget krav
Så här är tanken om isoleringen:
*Under sulan så blir det dubbel 50 cellplast..
*Ytter väggarna kommer se ut så här. plåtfasad--vindpapp--120iso--vindpapp-- plåtfsad.
*Taket får sig dubbel korslagd 120mm = 240iso
Vad tror ni om detta?
Bygglovs gubbe har varit och tittat idag
Så frågan är enkel vad är det mest ekonomiska uppvärmnings metoden???
Ett krav är att det ska gå att kallställa.
Stort plus för golvvärme men inget krav
Så här är tanken om isoleringen:
*Under sulan så blir det dubbel 50 cellplast..
*Ytter väggarna kommer se ut så här. plåtfasad--vindpapp--120iso--vindpapp-- plåtfsad.
*Taket får sig dubbel korslagd 120mm = 240iso
Vad tror ni om detta?
Golvvärme i betongplatta är värdelöst om man inte tänker hålla den varm längre perioder. Varmluftspanna är bättre om man snabbt vill få varmt.
Hur menar du med korslagd isolering i taket?? Sen var det lite snålt isolerat...
Hur menar du med korslagd isolering i taket?? Sen var det lite snålt isolerat...
Jag har planerat att ha elfläkt 9kw för snabb uppvärmning och en värmeväxlare som ger grunden i mitt. ev så drar jag in från pannan och kör vattenburen grundvärme. beror på vilket som bekvämast i längde kontra pris
Om du vet att du kommer ha det kallställt vissa perioder så bör du inte ha golvvärme, Det tar lång tid att värme upp om det varit kallställt..
En vattenburen airotemper bör du då ha med en vvx så systemet till garaget är ett eget frostskyddat system, Dimesionera den för lågtemp så VP kan drivas mot den..
En kompis kör med en 18 kW sådan airotemper men det är vid 70° den effekten ges till garage på 135 m2, kollade i vintras då det va -13° ute o då tog det 45 min att höja tempen från +10-15°.. Vid -20° behövdes bara 26° framledning för att hålla +10° inne men så har han 60 cm isolering i taket o 24 i väggarna men inget under plattan..
Tror den heter Sigro airotempern o dom kan dimensionera den som du vill ha den..
Ska du ha golvvärme så bör du isolera 20 cm under plattan, Men om du gör det o lägger in slangen då du gjuter så kan du ju välja uppvärmning sen..
En vattenburen airotemper bör du då ha med en vvx så systemet till garaget är ett eget frostskyddat system, Dimesionera den för lågtemp så VP kan drivas mot den..
En kompis kör med en 18 kW sådan airotemper men det är vid 70° den effekten ges till garage på 135 m2, kollade i vintras då det va -13° ute o då tog det 45 min att höja tempen från +10-15°.. Vid -20° behövdes bara 26° framledning för att hålla +10° inne men så har han 60 cm isolering i taket o 24 i väggarna men inget under plattan..
Tror den heter Sigro airotempern o dom kan dimensionera den som du vill ha den..
Ska du ha golvvärme så bör du isolera 20 cm under plattan, Men om du gör det o lägger in slangen då du gjuter så kan du ju välja uppvärmning sen..
Varför inte en l/l vp som komplement...(Golvvärme det är till och lyxa till..Fast Ska det va så ska det)
Sen svarar jag väl på korslagd isolering om det går för sig..det är väl att att som det låter lägga isoleringen åt ett håll först sen åt det andra hållet täcka generalskarvarna eller?
Sen svarar jag väl på korslagd isolering om det går för sig..det är väl att att som det låter lägga isoleringen åt ett håll först sen åt det andra hållet täcka generalskarvarna eller?
Klicka här för att svara