859 läst ·
3 svar
859 läst
3 svar
Jaså är det retur vid termostaten?
Håller på med badrumsrenovering och lite fix med element. Systemet har varit tömt och nu har jag testat för att se om det uppstått läckor. Det elementet som var i badrummet har jag demonterat och rivit bort ledningar. Märkte upp den som gick till termostaten som "matning" och den andra som retur. Den som gick till termostaten är skarvad till ett grövre rör från källaren än det andra, det är fråga 1: Brukade man ha olika dimentioner på retur o matning?
När jag fyllde på systemet märkte jag att det fylldes på från andra hållet än den som termostaten sitter på, fråga 2: Går vattnet "bakvägen" eller är det så det rör sig , när man tänker efter finns det ju logik i det men ni vet mera än mig
Fråga 3 Rören som ska till badrummet är pluggade med kranar, finns det nåt smidigt sätt att ta reda på vilken som är matning. Jag vet vilken som gick till vilken i elementet innan, pch då var det den grova som var retur. Många frågor men men...
När jag fyllde på systemet märkte jag att det fylldes på från andra hållet än den som termostaten sitter på, fråga 2: Går vattnet "bakvägen" eller är det så det rör sig , när man tänker efter finns det ju logik i det men ni vet mera än mig
Fråga 3 Rören som ska till badrummet är pluggade med kranar, finns det nåt smidigt sätt att ta reda på vilken som är matning. Jag vet vilken som gick till vilken i elementet innan, pch då var det den grova som var retur. Många frågor men men...
1. Vet ej men i min kåk och alla jag sett är det inte olika dimensioner. Det är däremot olika dimensioner utefter linjen men då "lika" om man jämför t/r-ledningarna.
2. Vattnet tar lättaste vägen vilken det är vet du ju nu
3. Enklast är antagligen att följa ledningarna. Annars kanske att man har ett högt element och kan se att det försvinner i "returröret" eller tvärtom. Detta kräver då att man kan se pelaren i dessa rör samtidigt som man öppnar kranen. Nivån torde jämna ut sig men BORDE sjunka snabbast i den ledning som öppnas.
Eventuellt att man kan känna skillnaden i värme om man kör ut hett vatten i systemet men då får ju inte kranarna vara långt ifrån stammen, eller så får man låta det läka lite. Samt att man får vara på hugget och känna att det verkligen är kallt i ena och varmt i andra.
2. Vattnet tar lättaste vägen vilken det är vet du ju nu
3. Enklast är antagligen att följa ledningarna. Annars kanske att man har ett högt element och kan se att det försvinner i "returröret" eller tvärtom. Detta kräver då att man kan se pelaren i dessa rör samtidigt som man öppnar kranen. Nivån torde jämna ut sig men BORDE sjunka snabbast i den ledning som öppnas.
Eventuellt att man kan känna skillnaden i värme om man kör ut hett vatten i systemet men då får ju inte kranarna vara långt ifrån stammen, eller så får man låta det läka lite. Samt att man får vara på hugget och känna att det verkligen är kallt i ena och varmt i andra.
Tack för engagemanget!! Testat lite här och insett att vattnet går först över termostaten när man drar igång elementet. Anledningen till att jag tvekade var för att termostaten till badrumsgolvet ska ligga på returen, ingen aning varför men man måste lita på rörläggaren man köper grejer ifrån. Innan jag demonterade elementet i badrummet märkte jag upp ledningarna som gick till termostat o tappen på elementet, så allt borde falla på plats..
Klicka här för att svara