1 931 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Golvvärme, men hur?
Hallå där!
Vi ska lägga in vattenburen golvvärme i hallen, ca 10m2. Jag tänkte plocka bort det bef. golvet ner till golvreglarna och sen isolera mellan reglarna med tex lecakulor eller nåt.
Sen lägger jag dit slangen och gjuter in den med en kaka A34 Mix och sen blir det klinker.
Jag kommer att borra ner slangen till källaren där jag tänker koppla ihop det hela.
Kan jag ansluta slangen direkt på värmerören i källaren? och sen sätta en termostat uppe i hallen på nåt vis.
Räcker cirk.pumpen till som sitter på fjärrv.cent. att driva runt vattnet (vet ej hur många meter slang det blir) eller måste jag sätta en separat pump till hallgolvet?
Vi ska lägga in vattenburen golvvärme i hallen, ca 10m2. Jag tänkte plocka bort det bef. golvet ner till golvreglarna och sen isolera mellan reglarna med tex lecakulor eller nåt.
Sen lägger jag dit slangen och gjuter in den med en kaka A34 Mix och sen blir det klinker.
Jag kommer att borra ner slangen till källaren där jag tänker koppla ihop det hela.
Kan jag ansluta slangen direkt på värmerören i källaren? och sen sätta en termostat uppe i hallen på nåt vis.
Räcker cirk.pumpen till som sitter på fjärrv.cent. att driva runt vattnet (vet ej hur många meter slang det blir) eller måste jag sätta en separat pump till hallgolvet?
Om övriga huset har vattenradiatorer så kan du inte koppla golvvärmen direkt till värmesystemet. Detta beror på att man inte får ha mer än typ 28-30 grader eller nåt på golvvärmesystemet. Normal temp till radiatorer är ca 40 vid nollgradigt ute och 60 grader vid -20 ute, vilket skulle göra det rätt hett att gå på, speciellt om du lägger klinker. Det finns speciella shuntar som man kan ansluta till övriga värmesystemet som skapar ett litet sub-system me lägre temp åt golvvärmen. brukar innehålla en shunt en liten cirkulationspump, och ibland en liten elpatron om man vill kunna köra golvvärmen på sommaren då övriga systemet är avstängt. Förslagsvis placerar du den nere i källaren där rören som ska upp till golvvärmen kommer ner. Lycka till
Tänkte också placera shunt och fördelare i källaren med slingor i hallen ovanför men blev avrådd p.g.a. att det kunde bli problem med luft i slingorna. Shunten är ok att ha i källaren men ev fördelare bör nog vara placerad aningen högre än slingorna.
Men om jag sätter en vanlig termostat (som man har på radiatorerna) uppe i hallen borde jag ju kunna styra värmen på golvet, eller? och sen ligger det ett antal centimeter betong, fix och klinker över slangen så det blir ju inte som att gå på ett element.
Borde ju fungera tycker jag dock är golvvärme väldigt trögt och det kan ju leda till att temperaturen svänger mycket. Det är ju ungefär så en vanlig PUSH fungerar dock är det ett kapilärrör till termostaten där. Kanske inte är så smart om man värmer själva termostaten med GV rören 
Själv kör jag med en vanlig begränsningsventil och skickar c:a 28 grader. VIll jag köra tempreglering blir det nog styrning av cirkpumpen.
Wirsbos styrning med styrdon sitter ju också på ett fäste liknande det för en vanlig radiatorventil. Borde alltså gå att mecka till själv om man är lite sån.
För övrigt är det riktiga rövarpriser på styrningarna från wirsbo.
Själv kör jag med en vanlig begränsningsventil och skickar c:a 28 grader. VIll jag köra tempreglering blir det nog styrning av cirkpumpen.
Wirsbos styrning med styrdon sitter ju också på ett fäste liknande det för en vanlig radiatorventil. Borde alltså gå att mecka till själv om man är lite sån.
För övrigt är det riktiga rövarpriser på styrningarna från wirsbo.
En kompis gjorde om badrummet i huset dom köpt, Huset byggt -56 med radiator o golvvärme som standard så han bytte bara ut radiatorn mot en handdukstork o returen från den via golvvärmeslingan, Termostaten sitter i handukstorken ö det funkar fint.. Borde gå göra samma sak i hallen fast utan handdukstork förstås.. 
Hos min farmor gjoprde dom samma installation när det renoverades i slutet på -50
Hos min farmor gjoprde dom samma installation när det renoverades i slutet på -50
Nackdelen med för varmt vatten är att om du stryper till rätt temp i rummet kommer slingan att bli het i början och kall i slutet. Sen har du risken att golvet blir för kallt när eldningssäsongen närmar sig slutet. Sätt åtminstone en blandningsventil som shuntar ner till rimlig temp och en egen pump.
Angåeende att fördelaren måste sitta högre än slingan för att kunna lufta så är det bara en myt...
Angåeende att fördelaren måste sitta högre än slingan för att kunna lufta så är det bara en myt...
Jo det kanske den klarar men det kräver då att du stryper elementen så att du får tillräckligt flöde genom gv-slingan. Vill du ha ett jämnvarmt golv får inte vattnet kallna mer än 5 grader genom slingan.
Men sen beror det helt på vilka krav du har, duger det att golvet blir varmt i början av slingan behövs ingen pump.
Men sen beror det helt på vilka krav du har, duger det att golvet blir varmt i början av slingan behövs ingen pump.
Jag har två slingor i kåken för närvarande och den undre som sitter i mellanvåningen luftar jag i källaren (~,5 meter under). Det fungerar bra som alltid om man vet hur man luftar. Sen skapas ju inte mer luft när systemet väl är avluftat utan det är en sak man normalt gör en gång i månaden pga ombyggnader
eller för den normala installationen en endaste gång.
Glömde kanske nämna att jag kör en separat pump för golvvärmen en vanlig UPS 25/40. 28 grader går ut enligt termometern och det känns bra mycket skönare nu än förra veckan
Tycker man ska ha en separat pump dels för att det är mångfalt mer motstånd i en GV slinga än i en radiator och dels för att inte ändra (för mycket) på det befintliga systemet. Prova blåsa vatten genom en GVslinga så förstår ni vad jag menar.
Glömde kanske nämna att jag kör en separat pump för golvvärmen en vanlig UPS 25/40. 28 grader går ut enligt termometern och det känns bra mycket skönare nu än förra veckan
Tycker man ska ha en separat pump dels för att det är mångfalt mer motstånd i en GV slinga än i en radiator och dels för att inte ändra (för mycket) på det befintliga systemet. Prova blåsa vatten genom en GVslinga så förstår ni vad jag menar.
Klicka här för att svara