Hej.
Flyttade in i vårt första hus 1 augusti. 146 kvadratmeter med golvvärme från 1997 som värms med vatten från ackumulatortank på 1,8kbm som värms med elpatroner med tillhörande shuntstyrning, eller som vi främst tänkt, med vedpannan. En DIOM V825, oxå från -97.
Proveldade häromveckan och gladdes över hur fort själva pannan gick upp till 90 grader, sedan steg övre mätaren av de 3 som sitter i tanken, men seegt gick det. Ut till slingorna steg temperaturen iaf. Nu börjar det bli lite kallare och något stämmer inte. Stänger jag shunten så blir det ingen värme i tanken alls trots 90 grader i pannan. Pumpen på laddomaten går. Likaså cirkulationpumpen. 2 mätare på 80-90 grader och en på ca 30 på laddomaten. Efter en hel dags eldande går det att få upp övre delen av tanken till 80 grader, men de 2 undre rör sig knappt. Den mittre på kanske 30, undre 20. Mer blir det aldrig. Pumpen på laddomaten går på 3:an, har provat med alla hastigheter, cirkulationspumpen står på 2:an. De som bodde här innan beskrev att den övre mätaren stiger snabbt och efter "ett tag" kommer de 2 undre. Elpatronerna värmer hela tanken till ca 40 grader.
Jag har ingen erfarenhet av sånt här. Vad kan vara fel?
Pratade med han som byggde huset idag och han tyckte bara allt lät jättekonstigt.
Det är precis som att tankarna "åsidosätts" och att huset nästan enbart värms direkt av pannan utan att tanken laddas ordentligt.
Flyttade in i vårt första hus 1 augusti. 146 kvadratmeter med golvvärme från 1997 som värms med vatten från ackumulatortank på 1,8kbm som värms med elpatroner med tillhörande shuntstyrning, eller som vi främst tänkt, med vedpannan. En DIOM V825, oxå från -97.
Proveldade häromveckan och gladdes över hur fort själva pannan gick upp till 90 grader, sedan steg övre mätaren av de 3 som sitter i tanken, men seegt gick det. Ut till slingorna steg temperaturen iaf. Nu börjar det bli lite kallare och något stämmer inte. Stänger jag shunten så blir det ingen värme i tanken alls trots 90 grader i pannan. Pumpen på laddomaten går. Likaså cirkulationpumpen. 2 mätare på 80-90 grader och en på ca 30 på laddomaten. Efter en hel dags eldande går det att få upp övre delen av tanken till 80 grader, men de 2 undre rör sig knappt. Den mittre på kanske 30, undre 20. Mer blir det aldrig. Pumpen på laddomaten går på 3:an, har provat med alla hastigheter, cirkulationspumpen står på 2:an. De som bodde här innan beskrev att den övre mätaren stiger snabbt och efter "ett tag" kommer de 2 undre. Elpatronerna värmer hela tanken till ca 40 grader.
Jag har ingen erfarenhet av sånt här. Vad kan vara fel?
Pratade med han som byggde huset idag och han tyckte bara allt lät jättekonstigt.
Det är precis som att tankarna "åsidosätts" och att huset nästan enbart värms direkt av pannan utan att tanken laddas ordentligt.
Jag tycker det låter som att pannan inte ger den effekt som den borde, för annars skulle ni haft 45grader inomhus om ni shuntade ut 90grader till golvvärmen.....vämen från pannan måste ju ta vägen någonstans annars skulle ju pannan koka.
Eldar ni på rätt sätt med tillräcklig mängd ved, tillräckligt med luft till pannan och så vidare?
Hur mycket ved gick det åt till en dags eldande?
Eldar ni på rätt sätt med tillräcklig mängd ved, tillräckligt med luft till pannan och så vidare?
Tja, jag bar in så mycket jag orkade bära 3 gånger tror jag.Jesca_j skrev:Jag tycker det låter som att pannan inte ger den effekt som den borde, för annars skulle ni haft 45grader inomhus om ni shuntade ut 90grader till golvvärmen.....vämen från pannan måste ju ta vägen någonstans annars skulle ju pannan koka.
Nä, jag körde inte ut 90 grader i golvet, det hade inte varit bra...
Själva eldningen funkar finfint. Lägger in blandved, ibland ren björkved, i rätt längder. Det brinner med kraftig låga nedåt som det ska. Fläkten går tills pannan är drygt 90 grader & stänger sedan av, för att starta igen runt 80.
Ingenting är rört sedan förra ägarna som beskriver hur dom eldade upp hela tanken..
Vad kan man mer ställa in på laddomaten?
Systemet skall vara självluftande & i instruktionen till pannan ska det vara helt säkert att det fungerar..
Blir inte klok på det..
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om det är en laddomat 21 finns ingen reglercentral, går verkligen pumpen på laddpaketet? om mätaren högst upp och den mot pannan visar 80-90* och värmen inte åker ut till tanken är det nog något knas med pumpen eller att någon ventil som är stängd. När tempen kommit upp till 85* ska laddpaketet "öppna" och börja ladda tanken, nu verkar det ju som att panna slår av när den börjar bli varm och det kan bara bero på att värmen inte åker iväg som den ska.
Bifoga gärna några bilder på anläggningen.
Bifoga gärna några bilder på anläggningen.
Håller nog med _ap_ om att det verkar va laddomatpumpen som inte går eftersom pannfläkten stannar, Då kanske ni får ut lite värme ändå genom självcirkulationen om det är en laddomat 21..
Lysna om pumpen verkligen går el ta bort brickan/skruven i mitten på laddomatpumpen o kolla om den snurrar, Inte ovanligt att den kärvar fast vid längre stillestånd..
Hoppas ni får igång veden snart så ni slipper köra elpatron..
Lysna om pumpen verkligen går el ta bort brickan/skruven i mitten på laddomatpumpen o kolla om den snurrar, Inte ovanligt att den kärvar fast vid längre stillestånd..
Hoppas ni får igång veden snart så ni slipper köra elpatron..
Lägger upp lite dåliga bilder så länge då jag inte hade tillgång till digitalkameran utan fick ta med mobilen..
Laddomatpumpen går. Har tagit loss skruven och kollat.
Det enda jag kan tänka mig nu är att någon ventil/termostat satt sig i laddomaten så att det alltid är stängt till tankbotten. Stängde & öppnade kulventilerna idag men de 2 "pluggar" som termostat mm sitter innanför sitter som berget. Positivt med det är att de kanske inte rengjorts sedan -97 & därför med stor sannolikhet är problemet. Negativt är att jag inte kommer åt att rengöra... Men kraftigare verktyg ska anförskaffas.
Det går inte att stänga någon av kulventilerna på laddomaten (laddomat 21) så att man "tvingar" in vattnet rätt väg trots att någon termostat vägrar öppna den vägen?
(Som sagt så är jag synnerligen novis på detta. Däremot har jag instruktion till laddomat & panna)
Laddomatpumpen går. Har tagit loss skruven och kollat.
Det enda jag kan tänka mig nu är att någon ventil/termostat satt sig i laddomaten så att det alltid är stängt till tankbotten. Stängde & öppnade kulventilerna idag men de 2 "pluggar" som termostat mm sitter innanför sitter som berget. Positivt med det är att de kanske inte rengjorts sedan -97 & därför med stor sannolikhet är problemet. Negativt är att jag inte kommer åt att rengöra... Men kraftigare verktyg ska anförskaffas.
Det går inte att stänga någon av kulventilerna på laddomaten (laddomat 21) så att man "tvingar" in vattnet rätt väg trots att någon termostat vägrar öppna den vägen?
(Som sagt så är jag synnerligen novis på detta. Däremot har jag instruktion till laddomat & panna)
Jag har ingen erfarenhet av Laddomat. Vi har en egengjord historia med magnetventil. Det låter dock troligt att nån ventil har fastnat (eller inte sluter tätt) i Laddomaten som du säger, så att det inte blir nån vidare cirkulation från tank till panna. I vår anläggning så har vi bakcirkulation efter avslutad eldning, beror nog på att magnetventilen inte riktigt sluter tätt. Det kan man känna på rören mellan panna och tank, de är alltid varma. Kanske du kan testa detta: Du kör med elpatron och värmer tankarna till 40 grader. Sedan drar du igång vedpannan. Sen när Laddomatens pump går och skall skall dra in vatten till pannan, kan du känna på röret. Är det kallt, alltså rumstemperatur? I så fall är det ingen cirkulation alls. Fast det kanske inte är troligt om du lyckas få i 90 grader i övre delen av tanken? Då är det nog nån ventil som fastnat i nästan stängt läge. I Laddomat så cirkulerar väl vatttnet bara runt i pannan tills att termostaten tycker att det är rätt temperatur att ladda tankar?. Trasig termostat?
Konstigt att du kan elda i flera timmar utan att tanken blir varm. Vart tar energin vägen? Fast det kanske är fläkten som startar och stoppar hela tiden?
Konstigt att du kan elda i flera timmar utan att tanken blir varm. Vart tar energin vägen? Fast det kanske är fläkten som startar och stoppar hela tiden?
Knacka på laddomaten så kanske ventilen släpper? Har den stått länge kan det hända att den liksom andra ventiler fastnar.
Min tycker jag får nåt knyck vid liknande tillfällen (¨ånga uppehåll) men ett knack och den är på G igen.
Min tycker jag får nåt knyck vid liknande tillfällen (¨ånga uppehåll) men ett knack och den är på G igen.
Alla vred står i det gröna rekommenderade fältet. Om du tänker på fläktvredet så står det på typ 92 grader & fläkten stannar då & pannan håller mellan 80-95 grader genom hela eldningsförloppet. Jag är nu övertygad om att det är laddomaten som spökar. Vattnet tas inte ur tankbotten alls. Därför går värmen aldrig nedåt i tanken utan det kan bli hur varmt som helst längst upp men hela tanken kan aldrig bli varm.
går den att höja mer än 92 grader?
tänkte på vad du har för öppningstemp på termostaten i laddomaten. har du hög temp på den och lågt inställt på pannan så kommer den gå en stund sedan stängas av och hålla på så. dvs. ingen effekiv eldning.
vad har du för temp på termometrarna på laddomaten? har du någon diff mellan inkommande och retur till pannan vad har du för temp på returen till pannan?
tänkte på vad du har för öppningstemp på termostaten i laddomaten. har du hög temp på den och lågt inställt på pannan så kommer den gå en stund sedan stängas av och hålla på så. dvs. ingen effekiv eldning.
vad har du för temp på termometrarna på laddomaten? har du någon diff mellan inkommande och retur till pannan vad har du för temp på returen till pannan?
Om termostaten inte är bytt är den på 78 grader.
Det jag vet är ju att det har fungerat klanderfritt tidigare och sedan har ingenting rörts. Jag knackade på laddomaten igår och nu har den mittre mätaren gått upp en bit till knappt 40 grader. Ska elda igen idag. Vattnet måste väl ta fel väg eftersom hela tanken bara kallnar när jag stänger shunten när den väl egentligen borde värmas än mer då? Kanske står självcirkulationsventilen (långt ord) halvöppen? Då blir det ju inte så effektivt..
Det jag vet är ju att det har fungerat klanderfritt tidigare och sedan har ingenting rörts. Jag knackade på laddomaten igår och nu har den mittre mätaren gått upp en bit till knappt 40 grader. Ska elda igen idag. Vattnet måste väl ta fel väg eftersom hela tanken bara kallnar när jag stänger shunten när den väl egentligen borde värmas än mer då? Kanske står självcirkulationsventilen (långt ord) halvöppen? Då blir det ju inte så effektivt..