10 658 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Rör till element i bjälklaget?
Hejsan.
Vi skall dra nya rör till elementen på ovanvåningen. De kommer att ligga innbyggda i bjälklaget mellan första och andra våningen.
Vilken typ av rör skall man använda? Min gissning är rör av PEX typ (de man köper på rulle med ca en meters diameter), men hur skall man skarva dem?
/ Fredrik (som tycker om att hålla ett öga på rörisen)
Vi skall dra nya rör till elementen på ovanvåningen. De kommer att ligga innbyggda i bjälklaget mellan första och andra våningen.
Vilken typ av rör skall man använda? Min gissning är rör av PEX typ (de man köper på rulle med ca en meters diameter), men hur skall man skarva dem?
/ Fredrik (som tycker om att hålla ett öga på rörisen)
Passa på att dra rören i skyddsrör (pex rir) och utan alltför skarpa vinklar så kanske det går att byta ut pex-rören vid behov.
Se även till att du inte överskrider rörens maximala temperatur om du har högtempssystem.
Nej inga dolda skarvar, men någonstans måste de ju ändå skarvas, så vad använder man då? Samma skarvar med stödhylsor som till mjuka kopparrör?
digitalrobert skrev >Se även till att du inte överskrider rörens maximala temperatur om du har högtempssystem.
Ojdå, det har jag inte tänkt på. Vad ligger maxtempen på?
/ Fredrik
digitalrobert skrev >Se även till att du inte överskrider rörens maximala temperatur om du har högtempssystem.
Ojdå, det har jag inte tänkt på. Vad ligger maxtempen på?
/ Fredrik
Skarvning.
Jag måste slå ett slag för Thermopanels Quatrofördelare. En koppling man skruvar i radiatorn vilket gör att man kopplar i 4 rör istället för två rör. Det gör att man inte behöver ha dolda skarvar i golvet vilket är kanon för oss hemmapulare. Jag har satt det hemma och det blir ju enrörssystemets enkelhet i rördragning och tvårörssystemets fördelar.
http://www.ggcarat.se/gg/itcat/16_0511.asp
Jag måste slå ett slag för Thermopanels Quatrofördelare. En koppling man skruvar i radiatorn vilket gör att man kopplar i 4 rör istället för två rör. Det gör att man inte behöver ha dolda skarvar i golvet vilket är kanon för oss hemmapulare. Jag har satt det hemma och det blir ju enrörssystemets enkelhet i rördragning och tvårörssystemets fördelar.
http://www.ggcarat.se/gg/itcat/16_0511.asp
Ok tackar för svaret.
Så det krävs ingen extra isolering på prisolröret vid gjutning?. Jag Kör med fjärrvärme till dom vattenburna elementen och ska gjuta in rören.
Vad för typ av rör används då vid T/R på vatten?
Tack
Så det krävs ingen extra isolering på prisolröret vid gjutning?. Jag Kör med fjärrvärme till dom vattenburna elementen och ska gjuta in rören.
Vad för typ av rör används då vid T/R på vatten?
Tack
Är absolut ingen expert men till vanligt dricksvatten kan man använda Uponors combipex rör i rör. Den kan ju också användas till värme, men passar då inte för högre temperaturer än 70 grader, som sagt. Vad har du annars för uppvärmning?
Blir det för varmnt för combipexrören så borde det väl gå att köpa större element, och köra med lågtempsystem, vad jag kan förstå. Till sist så finns det ju något som heter plusprisol. (Prisol med isolering) Jag tror väl iof inte att man behöver plusprisol vid ingjutning, men jag är inte bombsäker.
Hej och tack för ordet.
Blir det för varmnt för combipexrören så borde det väl gå att köpa större element, och köra med lågtempsystem, vad jag kan förstå. Till sist så finns det ju något som heter plusprisol. (Prisol med isolering) Jag tror väl iof inte att man behöver plusprisol vid ingjutning, men jag är inte bombsäker.
Hej och tack för ordet.
Klicka här för att svara