Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vilken tipp har ni varit på där man får dynga däcken gratis?

Jag har letat i mitt närområde men det kostar fan en slant, alternativt de tar inte emot dom alls. Och det är ju också en sjuk politik.

spaedgris skrev:
Jag passar på att smyga in en liten fråga:
Frigörs dom dära polycykliska aromatiska kolvätena (PAH) bara vid förbränning av däck, eller kommer det också ut i naturen när däcken slits ner på vägarna?
Bra fråga. Vad jag begriper är däckslitage en av de stora källorna till PAH-föroreningar (därav att man försöker få bort HA-oljorna ur däcktillverkningen). Men vid däckslitage borde rimligen merparten av materialet vara markbundet. Eldning skickar upp det mesta i luften vi andas. Men som sagt - det är antagligen ingen stor fråga om en enda person eldar däck i sin panna (såvida eldaren ifråga inte har grannar). Och med den navelskådningslogiken kan man försvara det mesta. Jag är också osäker på vilka ev andra ämnen som frigörs vid eldning av däck/gummi utan rökgasrening.

Ang. bli av med däck så kan man ju lämna gamla däck till däckfirman när man köper nya (producentansvar).

Danne031 skrev:
Vilken tipp har ni varit på där man får dynga däcken gratis?

Jag har letat i mitt närområde men det kostar fan en slant, alternativt de tar inte emot dom alls. Och det är ju också en sjuk politik.
Kommunernas miljöstationer brukar ta emot dem utan problem om det är från privathushåll vilsäga...företag får betala....

Kasch skrev:
Bra fråga. Vad jag begriper är däckslitage en av de stora källorna till PAH-föroreningar (därav att man försöker få bort HA-oljorna ur däcktillverkningen). Men vid däckslitage borde rimligen merparten av materialet vara markbundet. Eldning skickar upp det mesta i luften vi andas. Men som sagt - det är antagligen ingen stor fråga om en enda person eldar däck i sin panna (såvida eldaren ifråga inte har grannar). Och med den navelskådningslogiken kan man försvara det mesta. Jag är också osäker på vilka ev andra ämnen som frigörs vid eldning av däck/gummi utan rökgasrening.

Ang. bli av med däck så kan man ju lämna gamla däck till däckfirman när man köper nya (producentansvar).
Sen kan man ju fråga sig hur mkt av PAH som finns kvar efter förbränning vid väldigt hög temp. som i en keramikpanna....att tungmetallerna inte försvinner är givet, liksom möjliga problem med NOx föreningar som bildas vid förbränning, kanske det är miljövänligare att bräna däcken i en panna än slita dem på vägen... ??? eller ?

C.a 50% av de däck som nöts ut och kasseras i Sverige d.v.s drygt 30 000 ton, går till energiutvinning. Att elda däck är tydligen inte en så idiotisk och korkad idé trots allt, det förekommer i mycket stor utsträckning även om det krävs rening av rökgaserna.
Men en liten cyklonrenare plus scrubber går nog att få tag i, det är säkert betydligt svårare att få kommunens tillstånd till att elda däck hemma i villapannan...

Men eldar gummidäck – det gör bland annat Cementa:

http://www.greenpeace.se/projects/baltic/html/om_slite.pdf
Visserligen från år 2001 men i alla fall... Greenpeace säger här att Cementa förutom en hel del annat även bränner bildäck:
”Bildäck - företaget har tillstånd att bränna cirka 50 000 ton fragmenterade bildäck per år. År 2000 brände man cirka 35 000 ton.”
------------------------------

Och vad beträffar förbränningen, dess temperatur och effektivitet finns mycken information:

http://www.his.se/upload/14746/gummi.pdf
Läs här vad som sägs under rubriken Energiutvinning, bl.a:
”En bidragande orsak till de relativt rena utsläppen är att förbränningen sker under så hög temperatur. Vid hög temperatur sker fullständig förbränning och gaser som kolmonoxid undviks.”

Nu är det så att den vanliga småskaliga vedeldningen i villapannor redan i normalfallet också släpper ut PAH:

http://www.miljobarometern.stockholm.se/main.asp?mp=MG&mo=5
Vid ofullständig förbränning vid vedeldning släpps också PAH ut:
” 1.2. PAH bildas vid ofullständig förbränning
Polycykliska aromatiska kolväten(PAH) är en stor grupp av föreningar som bildas vid ofullständig förbränning av organiskt material.”
Men även däckslitagets produkter uppmärksammas här:
”1.3. Störst spridning från trafik och vedeldning
PAH utsläppen kommer dels från så kallade punktkällor t.ex. större energianläggningar (t.ex. Värtaverket) och dels från diffusa utsläpp (t.ex. avgaser från trafiken, däckslitage och småskalig eldning i hemmen).”

Tittar man på vad bilarna redan i dag släpper ut från sina däck när slits så är det en hel del, man kanske ska fundera en gång till om det inte är miljövänligare att elda upp däcken än att nöta ut dem på vägarna:

http://www.toxinfo.se/bocker/htmdocs/BOK14exempel.htm
Under Miljösynpunkter bl.a:
”Det kan påpekas att uppskattningsvis ca 10 000 ton däckmassa (gummi) nöts ned årligen på vägarna. Därav utgör polymerer ca 50%, kimrök ca 25%, olja ca 20%, zinkoxid ca 1,5%, svavel ca 1%, antioxidanter ca 1%, stearinsyra ca 0,7%, acceleratorer ca 0,5% och övriga ämnen ca 0,3%. Vissa av dessa ämnen är ej kemiskt budna i gummit utan kan frigöras tex mjukgörare och anti-ozonanter.”
Vidare sägs
”Vid slitage av ett personbilsdäck uppskattas tungmetall-mängderna vara enligt följande, bly ca 50 mg, kadmium ca 3 mg och zink ca 30 g. Dessa ämnen är miljöfarliga. Däckslitage bidrar med ca 10 % av det totala zink-utsläppet i Sverige.
HA-olja är giftigt mot vattenlevande organismer.
Miljöfarliga ämnen är tex bly, difenylguanidin, HA-olja, kadmium, tetrametyltiuramdisulfid och zinkföreningar.”

Vid förbränningen av avfall generellt (inte bara däck) så har EU en uppfattning i frågan om utsläppen:

http://europa.eu/scadplus/leg/sv/lvb/l28072.htm
Bilaga V i dokumentet 2000/76/EG visar EU:s max tillåtna utsläppsvärden – för utsläpp till luft. Ändå ganska generösa regler, relativt sett.
Och här kräver man minst 850 grader i ugnen och för farligare avfall 1100 grader C. Under minst två sekunder. Inte så imponerande då vi vet att vi faktiskt har högre temperaturer i våra keramiska pannor, t.ex. Orlanpannorna.

Kanske inte riktigt jämförbart med vedeldning i en keramisk villapanna men när ett värmeverk eldar träflis producerat av returvirke och annat träspill och blandar in lite av vanlig svavelhaltig torv får man intressanta resultat:

http://www.umeaenergi.se/JobbSkola/Pdf_jobbskola/David_Burman_inkl_appendix.pdf
Förutom en redovisning av resultatet när man bränner returträflis tillsammans med svavelhaltig torv (vissa fördelar får man – och däck innehåller svavel!) så poängteras även delar av innehållet i EU-dokumentet 2000/76/EG som nämns här ovan, då särskilt kanske utsläppsgränserna.
” Svavel är ett additiv som idag används vid flera anläggningar för att klara kraven på COhalter
i rökgaserna. Flera resultat visar att CO-halten sjunker vid tillsats av svavel vid
förbränningen. Det finns även andra resultat som visar att emissioner av NOx, stoft och
beläggningar minskar vid svaveltillsats. Tillsatserna kan ske antingen som rent svavel i form
av granuler, svavelrikt bränsle, t.ex. torv eller som vattenlösning av svavelföreningar.”

För att nu då slutligen finfördela däcken man tänker elda upp dem så köper man kanske en kvarn:

http://www.sbrservice.se/Art2000-3/gummiater.htm
Hur man mal sönder däck... http://www.gs-mek.se/swe/?type=1&Id=20

En del av dokumenten här ovan innehåller för övrigt mycket mera och relevant information som kan vara intressant för en presumtiv däckseldare....

Slutligen måste jag säga att det var tråkigt att det inte gick att föra en faktabaserad debatt om detta med att förbränna kasserade gummidäck och att etablerade forummedlemmar sänker sig till att ersätta fakta med invektiv.
Jag har nu sökt rätt på den information jag behöver och skulle nog ha gjort det från början i stället för att fråga forumet.

Lycka till med era vedpannor!

klex skrev:
Slutligen måste jag säga att det var tråkigt att det inte gick att föra en faktabaserad debatt om detta med att förbränna kasserade gummidäck och att etablerade forummedlemmar sänker sig till att ersätta fakta med invektiv.
Jag har nu sökt rätt på den information jag behöver och skulle nog ha gjort det från början i stället för att fråga forumet.

Lycka till med era vedpannor!
Jag tycker att bl.a. at Kasch försökt ge dig så faktabaserade uppgifter som möjligt. Tyckker heller ingen har sänkt sig när det gäller motargument och förvånande frågor. Tycker nog att du borde ha förstått att du skulle få mothugg och det gör du nog också med tanke på den titel på tråden som du använder.

Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken varför klex skulle vilja göra sig omaket att flisa och sedan bränna däcken istf att köra dem till en tipp och elda pannan med vad den är avsedd för.

Visst, du kan köra en modern bensinmotor på E85 men det går inte lika bra som om du kör på bensin. Jag vet, jag tillför inget i tråden.......

Hej,

jag jobbar på Trelleborg Industri AB som tillverkar gummi.
Vi slänger all gummi i brännbart som SITA hanterar och transporterar
till SYSAV för förbränning. Det är väldig många ton. Substanitly reports finns
www.trelleborg.com för den intresserade :)

Det innehåller ej HA-olja eller Cloroparaffiner och andra klassificerade ämnen i stor utsträckning som tidigare.

Länsstyrelsen har inget att erinera mot detta.

Så kör på du ;)

klex skrev:
CSlutligen måste jag säga att det var tråkigt att det inte gick att föra en faktabaserad debatt om detta med att förbränna kasserade gummidäck och att etablerade forummedlemmar sänker sig till att ersätta fakta med invektiv.
Jag ser att du hittade information som gav det svar du ville ha. Fortfarande ser jag inget som skulle motivera eldning av däck i vanliga villapannor utan rökgasrening, utöver dina egna slutledningar utifrån källor som skrivits på annan empirisk grund än villaeldning. Jag förstår heller inte varför du ställer en fråga här om du redan vet vilket svar du vill ha? :) För min del är diskussionen avslutad och varje läsare kan dra sina egna slutsatser utifrån inlägg och källor. Samt förhoppningsvis bortse från de otäcka invektiven.

PST skrev:
Kommunernas miljöstationer brukar ta emot dem utan problem om det är från privathushåll vilsäga...företag får betala....
Ja man kan ju tro det, men så är det faktiskt inte.

Enda sättet att bli av med gamla däck i många kommuner är att betala en bilskrot, man kan inte ens skicka med vinterdäcken eller dylikt när man skrotar en bil för då måste skroten betala miljöavgifter.

Stänger tråden

/IT-snubben, moderator

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.