N
Alla element i min br är kalla, föreningen säger att de flesta (?) har värme på nu och att problemet måste ligga inne i lägenheten.
Har luftat elementen och vatten kommer med en gång med tryck och jag har inte märkt av någon luft alls, dock är vattnet kallt. Ska det vara det?

Någon sa också att man ska skruva bort termostaten och pilla på någon spak men vet inte hur man har inte lyckats få bort termostaten, däremot har jag skruvat som tokig på dem och tycker det låter skumt att alla spakar ska sitta fast trots ihärdigt skruvande.
Eller räcker det med att en termostat sitter fast (det där värmen kommer in först) för att alla element ska bli kalla?

Konkret undrar jag följande:
-Ska vattnet i elementen vara kallt?
-Om inte, ska jag fortsätta lufta tills varmt vatten kommer eller vad är lösningen?
-Kan en fastnad spak orsaka att andra element blir kalla?

Konkret svarar jag följande:
- Nej.
- Testa att lufta mer.
- Bara om det är ett enrörssystem. Vilket jag inte tror det är.

N
Ok då kör jag på, men man kan inte "tömma" elementet på för mycket vatten då? Haha ursäkta att jag inte vet någonting, men jag har aldrig gjort detta innan och har ingen aning om det funkar.

Hmm..jag vet inte vad som menas med enrörssystem men det går iaf två rör till/från varje element?

nnok skrev:
Ok då kör jag på, men man kan inte "tömma" elementet på för mycket vatten då?
Inte om du ser till att expansionskärlet är fullt.

Hmm..jag vet inte vad som menas med enrörssystem men det går iaf två rör till/från varje element?
Då har du tvårörssystem.

N
tack för att du svarar på mina dumma frågor. Men vad är expansionskärl? Bor som sagt i lägenhet på fjärde våningen och antar att det där kärlet sitter i källaren då eller?

N
fast det är bostadsrätt och föreningen säger att eftersom alla andras värme funkar ligger problemet i min lägenhet så det är därför jag luftar och vill kolla termostaten, ska lufta tills varmvatten kommer idag men undrar bara hur jag kollar att det där expansionskärlet är fullt?

Eller så har ni fjärrvärme??Och givaren sitter i en annan lägenhet ...kanske i köket och kallar inte på värme...(Lagom Varmt i den lägenheten tycker givaren)
Det låter inte som ett luftningsproblem denna gång....

Och är det egen värmepanna i källaren säg till fastighetsskötaren som Immobil sa ...

Mvh

Värmesystemet är föreningens ansvar, eftersom ni har ett vattenburet system med gemensam värmecentral.

Finns det fler lägenheter på din våning?

N
Vi har ingen fastighetsskötare, brukar man ha det i bostadsrätt? Vi är en liten föreningen men några i styrelsen har ansvar även för praktiska frågor. Dock vet jag att vi har en panna i källaren så det enda jag ska göra är att fortsätta lufta och sen får jag säga till någon i styrelsen att kolla expanionskärlen?

Kommer det vatten direkt är det ingen luft i radiatorerna ....
Tror snarare på att pannan shuntar ut typ 20-30 C vatten ...Kanske manuell shunt ??
Säg åt dom att shunta upp .....

Mvh

Hjälper det inte efter att de har öppnat shunten mer, kan det vara fel på dina termostater.
Lossa plastvredet och kolla så att den lilla piggen löper lätt. Om inte, spruta på lite 5-56 och prova om du kan röra den fram och tillbaka med hjälp av en tång.
Se "Med termostat" bild 6, där syns piggen tydligt:
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=90

Som jag sa tidigare, så är det föreningens uppgift att se till så att värmen fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.