Ok, ska äntligen hem t päronen nu och kolla över detta lite

Lite info; Satt det en Grundfos pump där tidigare som original vilket det gjorde på vår Push från början? Den pumpen som jag ser på bilden verkar vara en Perfekta och det finns en ersättare Grundfos men det skiljer lite i tolerans på pumpen vilket gör att pumphjulet kan klämmas fast i pumphuset eller gå mycket trögt. Det kan hjälpa att lägga mellan någon form av tjockare packning eller köpa en original Grundfos,

DEt är en Grundfors som sitter där nu. Inte fått igång det. Själv tycker jag det verkar vara mycket mer rör och koppling än vad som behövs.

Nej, det är precis det som ska i en Push. Du har inkommande med en stängningsventil, sedan går det upp till termostathuset (termostaten borttagen), vidare till pumpen och sedan ut till slingan. Returen från slingan kommer sedan in och där har du ett "T-kors", en återmatning till pump/slinga med en strypventil och den andra till returen på värmesystemet. Om du tänker dig att du stänger termostathuset helt så ska det ändå cirkulera vatten i slingan och det får du då via "strypventilen", samt att det är här man ska kunna justera temperaturen i slingen om man har höga temperaturer i värmesystem så du inte skickar ut för varmt vatten. Kolla på Grundfoss hemsida vad som står om deras ersättningspumpar då jag har något i "bakhuvudet" om någon extra packning/mellanlägg vid användande av deras ersättningspump, för den som nu sitter på plats är inte den modellen som satt där från början om Pushen är äldre än 10 år (men jag kan minnas fel). Att jag gissade på Perfekta är att den som jag fick installerad som ersättare ser precis ut som den du har och i samma röda färg.
Min VVS-firma har haft problem tidigare med vissa ersättningspumpar att pumphjulet kan klämmas fast pga för små toleranser. En annan tanke som slog mig igår är om det kan samlas skit från värmesystem i själva pumphuset som måste rensas bort från väggarna vid pumpbytet och även gjort att den gamla pumpen började fungerar dåligt och kanske bidrog till at den slutade fungera, men nu gissar jag helt vilt.

Vild chansning:
- Är det samma rotationsrikting på den gamla och den nya pumpen??

Hos oss har man beställt en ny pump från Grundfos då man nu märkt att just de ersättningspumpar som Perfekta anger kan kärva i pumphuset, men fungerar med extra packning. Som tur är så cirkulerar det lite med enbart cirkulationspumpen i värmepumpen och sjunker inte tempen under -5 så klarar det sig.

Hocke skrev:
Vild chansning:
- Är det samma rotationsrikting på den gamla och den nya pumpen??
Kan ju vara värt att kolla upp. Tycker ju att tar man en grundfors borde det ju vara lika men kan kanske skilja?

Golvvärmen fungerar nu åter med en ny ersättningspump från Grundfos, vilket bekräftar att andra fabrikats ersättningsprodukter alltid inte är 100% identiska trots att deras ersättningstabeller påstår detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.