Har letat med ljus och lykta efter en, i mitt tycke, sjäklvklar VVS-produkt utan att hitta den nånstans. Hittar bara ventiler som blandar varm/kallvatten eller öppnar beroende på lufttemperatur.

Det jag söker är en enkel termostatventil som är stängd så länge vattnet är kallare än 70 grader. Vi högre temperatur ska den öppna och släppa fram vattnet. Finns den där ute nånstans och vad kallas det? Nån som kan skicka en länk?

Ps. Tanken är att låta varmvattnet i båten cirkulera i en mindre krets med ackumulatortank och varmvattenberedare tills det blivit tillräckligt varmt. Då ska det släppas ut i en större krets.

Eftersom detta är ett husforum, förutsätter jag att det handlar om en husbåt. :D

En vanlig biltermostat fungerar så. De finns med en massa olika gradtal.

Kan de va nåt? :confused:

En lite finare blandningsventil tex Esbe MR kan du köra baklänges och får då en fördelningsventil, precis vad du behöver. Kolla på esbe.se

Immobil skrev:
Eftersom detta är ett husforum, förutsätter jag att det handlar om en husbåt. :D

En vanlig biltermostat fungerar så. De finns med en massa olika gradtal.

Kan de va nåt? :confused:
Ja, jag kan allvarligt påstå att det är vår sommarstuga vi pratar om. Komplett med fukt- och uppvärmningsproblem.

Det är exakt biltermostatfunktionen jag vill åt och hade jag bara nåt att montera den i så hade jag köpt en sån för 79,90 på Biltema. Men finns det verkligen ingen sån enkel produkt färdig?

Jag får nog lägga ner den funktionen. Det finns andra lösningar (t ex en primärkrets med värmare och acktank, som går snabbt att värma upp och som sprider värmen till en sekundärkrets via värmeväxlare) som funkar men som tyvärr kräver fler dyra komponenter och drar mer ström (två cirkulationspumpar).

Tack för hjälpen iaf!

Konstigt, när du får svar drar du slutsatsen att det det inte går??

Matss skrev:
Konstigt, när du får svar drar du slutsatsen att det det inte går??
De svar jag fick var inte det jag sökte efter, dvs en enkel ventil som stänger vid <70 grader och öppnar >70 grader. De trevägsventiler som det tipsades om har jag sett tidigare och jag har inte riktigt förstått hur dessa skulle kunna användas. Jag hade liksom låst tanken på en biltermostat i en trädgårdsslang. :D Nu har jag suttit och klurat och hittat ett exempel på hur man använder en sån blandningsventil baklänges. Se längst ner på sidan 1 på http://infoweb.esbe.se/files/52394/Datablad_VTA200_SE_99500290_utg.B_LR.pdf
En sån får det bli!

Tack återigen för alla tips. :)

Redigerat:
Ta en titt till på sidan 3 i den PDF jag länkat längre upp.
Den funktion du beskriver i din text är den som kallas "fördelning" där, vattnet cirkulerar i pannan tills det blir varmt nog då det går ut i tanken.
Den ventilen du länkat till gör samma sak men med justerbar temperatur och är lite snabbare och snävare i regleringen (varmvatten vill man inte att det skall pendla för mycket).

Har funderat lite och insett att den temperatur där vattnet ska släppas ut i den stora kretsen, nog kan komma att behöva justeras. När varmvattnet släpps ut kommer kallt vatten att komma in och rör man sig i intervallet där pannan slår om till lågeffekt kan det bli onödiga effektregleringar upp och ner tills allt värmts upp. Jag får kolla närmare på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.