1 032 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Min kommande ackumulatortank
Jag ska sätta in en ackumulatortank till min lilla vattenmantlade kamin. Denna har en volym på 150 liter och är 90 cm hög.
Mina fråga är ifall det blir någon skiktning att tala om i en sån här liten tank? Det skulle spara mig mycket jobb ifall jag slipper ta hänsyn till skiktning i tanken.
Sen hade jag gärna haft ett par elektriskt styrda shuntar till systemet. Tips på ställe där billiga 3 vägs shuntar säljs?
Tips på manuella 3 vägs shuntar mottages gärna också.
Mina fråga är ifall det blir någon skiktning att tala om i en sån här liten tank? Det skulle spara mig mycket jobb ifall jag slipper ta hänsyn till skiktning i tanken.
Sen hade jag gärna haft ett par elektriskt styrda shuntar till systemet. Tips på ställe där billiga 3 vägs shuntar säljs?
Tips på manuella 3 vägs shuntar mottages gärna också.
klarar sig kaminen på såpass liten tank? Hur stor effekt har kaminen till vattnet ?Max 3 kw? Nån större skiktning är nog inte att tänka. Alla shuntar är från början manuella,det är först när du tar av den graderade ratten och sätter på shuntmotorn som den blir automatisk. I dessa tider när man sätter in värmepumpar eller fjärrvärme vimlar det av begagnat. Gör dig bekant med en röris.
Du kommer att få skiktning om du har en riktig laddautomatik som laddar tanken med samma gradtal som termostaten i laddautomatiken. Skiktningen gör att du får ut mer värme ur tanken. Köp tex Laddomat 20.
Har du däremot bara en cirkulationspump som startar då du eldar kommer tanken få i princip samma temperatur uppe som nere.
150 liter låter lite snålt. Det är vad 10 liter ved kan värma från 30 grader till 80 grader.
Då du bygger ett så litet system så är kanske inte vinsten så stor med sofistikerade laddsystem. Laddomat 20 går ca 3500 kronor, 2000 kr beg. Thermomatic CBJ tror jag min shuntstyrning heter som reglerar med inomhusgivare, fungerar hur bra som helst, ca 2000 kronor har jag för mig.
Material köper du hos www.rinkabyror.se
Har du däremot bara en cirkulationspump som startar då du eldar kommer tanken få i princip samma temperatur uppe som nere.
150 liter låter lite snålt. Det är vad 10 liter ved kan värma från 30 grader till 80 grader.
Då du bygger ett så litet system så är kanske inte vinsten så stor med sofistikerade laddsystem. Laddomat 20 går ca 3500 kronor, 2000 kr beg. Thermomatic CBJ tror jag min shuntstyrning heter som reglerar med inomhusgivare, fungerar hur bra som helst, ca 2000 kronor har jag för mig.
Material köper du hos www.rinkabyror.se
Redigerat:
Klicka här för att svara