1 773 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Utvidgning/expansion av golvvärmeslang
Det gick lite kvickt i vändningarna när jag o svärfarsan tryckte ner slangen i plåtarna och pexslangen (16mm från Roth) hamnade mer eller mindre mot ytterkanten i vändorna (frästa spån också från Roth och hemfrästa vändningar). Nu har jag börjat lägga parketten och kom på att det kanske måste finnas plats för längdökning av slangen.
Hur kritiskt är det. Kommer jag få problem med att slangen vill resa sig i "längderna"?
///t
Hur kritiskt är det. Kommer jag få problem med att slangen vill resa sig i "längderna"?
///t
Vanlig PEX utvidgar sig rätt mycket på längden Alupex är betydligt bättre.
Jag har jobbat med Wirsbos pex som har använts till varmvatten i 1 år, Sen va det lögn i h-vete att få på nya kopplingar, Så den sväller även på tjockleken.
När man lägger golvvärme i spår ska man tangera innerkanten i böjarna (det framgår av förläggningsinstruktionerna)
Wirsbo pex expanderar 10mm/m vid ett DT på 50 grader
Jag har jobbat med Wirsbos pex som har använts till varmvatten i 1 år, Sen va det lögn i h-vete att få på nya kopplingar, Så den sväller även på tjockleken.
När man lägger golvvärme i spår ska man tangera innerkanten i böjarna (det framgår av förläggningsinstruktionerna)
Wirsbo pex expanderar 10mm/m vid ett DT på 50 grader
Klicka här för att svara