Har relativt nya vattenburna radiatorer (ca 1998) Epecon/MMA. Nu är dock problemet att några av dessa på mellanvåning aldrig blir varma mer än vid inloppet/termostaten. Min första tanke var naturligtvis att de behöver luftas men det kommer bara vatten om man försöker göra detta. Min andra tanke var att systemet behöver fyllas på med vatten men eftersom dessa sitter på mellanvåningen och systemet har rätt tryck så är inte heller detta problemet.

Har någon tips på vad som kan vara fel?

Om du inte påverkat systemet (kopplat in ny radiator dyl) nyligt så misstänker jag att radiatorventilen fastnat.
Testa att skruva av termostaten och trycka på pinnen som sticker ut från ventilen. Om den är stum har du troligtvis problemet där.
Dra lätt i pinnen och se om den kommer ut och börjar fjädra normalt när du trycker på den.

Kan det inte bli så om de är kopplade åt fel håll och tillopp/retur sitter på samma sida på radiatorn? Dvs att tilloppet sker i botten och returen sker i toppen via termostaten? Då borde det varma tillopsvattnet komma in i radiatorn, direkt stiga till toppen eftersom det är varmare än befintligt vatten i radiatorn, och där direkt fara ut via returen eftersom det utloppet sitter just där. Alltså blir radiatorn varm bara på den kanten där anslutningarna sitter...?

Gissar att jag har precis det problemet i garaget nämligen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.