Hej,

Vi håller på och renoverar badrum med allt vad det innebär, vd gäller golvvärme har vi fastnat för den vattenburna tekniken. Jag har nu offerter baserat på Roths och Floree´s system.

Jag blir konfunderad då jag jämför antalet meter slang för de olika alernativen, Roth offererar 170 m och Floree 70 m, dimensionen är densamma 12 mm. Florees slang ligger i aluminiumbeklädda medan Roths placerar i plastgjutna fixturer. Kan detta förklara den stora skillnaden på längden slang?

Är det någon som har erfarenhet av dessa system, eller någon annan som kan rekommenderas?

Tacksam för feedback från forumet!

Jens

Jag har använt Wirsbo/Uponor och är fruktansvärt nöjd med det!

Jag kör förvisso 20mm slang, men det funkar säkert lika bra med 12mm, får bara lägga dem lite tätare.

Ring eller maila till Wirsbo så hjälper de dig. Har jättebra support.

Kolla på www.rinkabyror.se

Tror inte att du hittar det billigare någon annanstans, om du ska ha Wirsbo iallafall. De säljer även LK om jag inte minns fel. Ta en titt!

Om man lägger slangen i aluminiumplåtar så behöver man inte lägga slangen lika tätt eftersom aluminium leder värme så bra och därmed sprider värmen över större yta.

Hör av dig om du behöver mer råd!

Hej,

Jag har varit inne på rinkaby- och uponorsidorna på nätet och gjort en preliminär kostnadskalkyl, den pekar mot någon tusenlapp dyrare än Floree´. Nackdelen med rinkaby/uponor är ju at man måste "plocka ihop" allt själv, kan ju bli missar när jag har begränsad erfarenhet av detta.

Finns det ingen kommesiell fördel med uponor så lutar det nog åt Floree, vad jag förstår är deras tekniklösningar mycket lika.

Roth däremot lockar med minimal bygghöjd då flytspacklet läggs om slangarna och ej ovanför...visserligen går det åt mer slang...

tompa74: jättebra support skriver du, på uponors hemsida beskriver de sig som grossister, men du har fått hjälp med rena tekniska frågor då eller?

Någon mer som har åsikter i detta ämne?

Jens

Jens

Hej,

Vi har lagt 12mm LK vattenburen golvvärme + Elgolvvärme i badrummet.

EPS Cement upp till bjälkarna
12mm slang klammrad ca 15cm cc med rostfria kabelklammer (lågbygghöjd).
ca 15mm flytspackel
Elslingor
ca 15mm flytspackel

Tillverkare av golvärmesystemen brukar gladeligen hjälpa till med materialspec om man kontakter dom och då får man ett hyfsat offertunderlag/plocklista.

Vi la in elvärmen för att det kan vara skönt med lite stödvärme på sommaren och det är marginell skillnad i pris när man ändå gör om ett badrum, dessutom blir det redundant värme.

tompa74: jättebra support skriver du, på uponors hemsida beskriver de sig som grossister, men du har fått hjälp med rena tekniska frågor då eller?
Ja, jag har fått teknisk hjälp! De hjälpte till med materialspec och lite andra tips. Sen är de väldigt hjälpsamma på Rinkaby Rör också om du åker dit personligen. De svarar inte på frågor på telefon...skriver de i katalogen iallafall, men väl på plats är de helt suveräna. De hjälpte mig lite mer om hur delarna ska sättas samman osv. Funkade skitbra!

Jag hänger gärna på denna tråden med två tilläggsfrågor, straffa mig om man inte får göra så. På snabbsystemen som Floree och Roth erbjduer finns två dimensioner, typ 12 och 18 mm. Är den tjockare slangen att föredra? Varför?

Vi skall lägga ett litet golv, 6 kvm i hallen. Har hört att Ahlsells a-collection har en shunt för små golv så man slipper lägga ut 3000:- för en shunt som skulle klara 30 kvm. Tyvärr är ju inte Ahlsells hemsida till för den vanliga konsumenten så det är stört omöjligt att få veta mer om denna shunt. Någon som vet nåt om denna. Funkar den till Roth eller Floree systemen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.